AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.582

E39 540, Manuell eller automat?

Sida 1 av 3
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Halloj,

Går lite i köptankar på en 540 E39, har kontakt med en kille som har en 540 -00 med manuell låda i. De flesta har ju automat-låda, tycker ni att det är ett plus eller minus med manuell-låda iom att den är ganska ovanlig?
Tänker då på om man ska ska sälja den i framtiden!
Vilken som är bäst är ju en smaksak så det är inte det frågan gäller.

Personligen är jag ju lat och gillar Automatlåda..;)

Mvh
Fred

"Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.."
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Jag vill absolut ha automat på en bil med stor motor. Om du hittar rätt köpare tror jag dock att en manuell bil går att sälja lite dyrare än en automatbestyckad dito.

Fyra cylindrar är fyra för lite
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
Tja! manuell är ju ganska ovanlig! men det blir mera värde på en sån i framtiden o det är ju alltid roligare med en manuell låda som sagt! bara o köpa om du gillar det,, MVH Micke
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Tjena!

Hade sexväxlad manuell i min och det var en ren fröjd, nästan som automat ändå tack vare enormt vrid. Dock gillar jag egentligen automat bättre. Tror jag.

Det är nog hugget som stucket.

Carl
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Är bilen tänkt till dig, eller till din flickvän?
Var en man och köp en bil med alla tre pedalerna! ;-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har bara kört 540 med automat men jag kan tänka mig att den kunde vara riktigt trevlig med manuell. Tror också att en manuell kan hålla priset bra då utbudet är så mycket mindre. Enklast är ju att prova båda...

___
//Ulf
Lol rille är man en man om man tycker om att sitta och rycka i en växelspak.
Personligen tycker jag att manuell låda är något föråldrat och tråkigt. Man växlar ändå aldrig lika bra som en automat.
Riktig bilkörning handlar mest om att ha en trevlig motor med härligt vrid, bra väghållning och en trevlig väg att köra på.
Att sitta och rycka i en växelspak tar ju bort körglädjen

Bmw är rätt okey!!
spider; I en manuell 540 behöver du inte rycka, om du inte vill, den är nästan som en steptronic, du kan ligga på 6:an från 30km/h.

För min del klarar jag inte av automat, jag har en mycket bättre upplevelse, bakom ratten till min 83:as VW Scirocco GTi 1800, än en BMW 735iA E32, trots att jag avgudade min manuella 735i, det var helt enkelt inte samma känsla, så jag ratade 735iA:n enbart för lådan, inget annat, sedan blev det ännu en 540i 6vxl;)

I övrigt, det är bra att det finns valmöjligheter, många gillar ju sina automatare, hur svårt att fatta det jag än har, men däremot kommer en manuell 540i E39 hålla värdet bättre, än en automat på grund av det låga antalet tillverkade, och att ju äldre bilen blir desto fler vill ha manuell, så spelare det ingen roll för dig vilket, köp en manuell.

Mvh Stephan

kilroy
Personligen tror jag att man kan få bättre betalt för en 540 med manuell låda, förutsatt att inte skicket i övrigt sänker priset.Sett över bilens hela livslängd tror jag också en manuell låda blir billigare i underhåll.Att motorn i en manuell 540 dessutom utnyttjas effektivare jämfört med en automatare gör ju inte saken sämre...Mvh kilroy"Det är min enorma ödmjukhet som gör mig så älskad"

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Eftersom jag kört bägge så kan jag bara säga manuell är överlägsen i körupplevelse, dessutom åker du halvautomat ändå
"3an hela dan i stan" , men för att köra mycket i stadstrafik så är automat överlägsen i komfort i alla lägen det kommor man nog inte ifrån.
Men det "brutala" närkontakt mellan motor och drivlina som man missar med en automat är värd rätt mycket och bilen är smidigt som en puma att köra trots bra vrid och hkr.
Dessutom så är det udda bilar som finns i begränsad upplaga
ca 90st 540T byggda per år från 97.

///MVH Hasso
Länk
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Spider: Att själv få kontrollera sina växlingar är
halva körglädjen.

Men jag har aldrig ägt en automat, så jag ska
kanske inte säga så mycket...

Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
kanske inte fel med en manuell då...:) Man blir kanske lite bortskämd med BMW:s automatlådor eftersom de är så grymt mjuka och sköna. Blir fortfarande imponerad när man kör och knappt märker växlingarna, man märker bara att varvtalet går ner..slurp..
Manuell är ju inte heller fel iofs, utnyttjar ju kraften mer med en sån. Lite roligare om man vill busa...;)

Rille330: Får nog skaffa en med 3 pedaler då så det inte blir nån tvekan om vems bil det är..:))

Ha dé

"Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.."
En annan aspekt på automatbilar, är att motorn oftast få leva ett något lugnare liv sett på varvräknaren.
pistolas; Får dom verkligen det?, Jag tänker på mitt jobbs V70 N 2,4 140 automat, den rödvarvar, innan varje växling, vid full gas, vilket jag tycker är mycket märkligt, vet dock inte om det är vanligt förekommande på andra automatbilar.

Mvh Stephan
Eran V70 får man nog kalla budbil som ingen har nåt direkt intresse i, och kanske inte att jämföra med en privatägd BMW lyxbil :-)
Generaliseringar och undantag finns alltid givetvis.
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Finns nog många som har full gas ofta innan D läggs in på automaten.....

Varför manuell i bmw?, troligtvis för att bmw:s lådor är betydligt(mycket) trevligare än de flesta andra.

rodge dodge
BmwCS #5251
Länk
pistolas; Min fråga, var, är det normalt för en automatbil, att vänta med växelbytet, tills efter rödvarv, eller är Volvo V70 ett undantag? Det är ju inte så att det är något fel på jobbets V70, alla V70 140 Automat, gör säkerligen på samma sätt, kanske alla moderna Volvo? För om många automatbilar, har den möjligheten att rödvarva, får man ju räkna med att det förekommer även på automatbilar, så då är ju den fördelen med automat borta.

Mvh Stephan

Stephan735
Jag vet faktiskt inte. Jag vet bara att dom 5 automatbilar jag ägt, har med mig som ägare varit på rätt sida om 4000rpm i princip hela tiden. Mao så tror iallafall jag att dom flesta automatbilar får leva ett något lågvarvigare liv än manuella bilar.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Stephan735i: Vet inte hur det är generellt på bilar med automat men på min 540 med steptronic låda så växlar den precis vid rödmarkeringens början både i D och S läge, när man har tryckt pedalen i botten förstås:) Härejä**ar vad det bär iväg:) Har dock hört att man kan flytta fram varvstoppet så att växeln går i efter rödmarkering, nån form av trim har jag för mig. Varför man skall utsätta en sådan skönhet till V8 sådan tortyr vet jag inte:)

Vh/ Kermit
Precis en automatare lever ett lite lugnare liv tror jag med.
Och vilken skön känsla när man gör en kickdown ända till läge 2 ni vet när det klickar till. wow underbart

Bmw är rätt okey!!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror att dom flesta automatare drar upp till rött innan växling om man ger full gas. Har själv en V70 aut men har ej kollat exakt vid vilket varvtal den växlar upp. Är inte så ofta man behöver göra fullgasaccelerationer (har 410Nm vid 2800rpm :-).

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.