|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tycker absolut att du ska ha en sen E39, som övergläser lexus på alla punkter, utom möjligen driftsäkerhet (även om BMW är mycket bra så är ju lexus/toyota bevisligen helt outstanding!) Har provat en IS200 och det var ingen angenäm upplevelse. Slö som bara den och stötig på ett väldigt osofistikerat vis utan pondus. Det bästa med bilen var vetskapen om att "denna bil kommer aldrig gå sönder". Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
För det första, Tretretti undrade hur långt ett snöre är? Svar: Det är så här långt! I alla fall, en Lexus är tydligen driftsäkrare än en BMW. Vad tror ni det beror på då? Vilka bilägare pressar sina bilar mest, en Lexusägare eller en BMW-ägare? Att en Lexus är mer driftsäker än en BMW må vara sant, men det beror förmodligen på körsättet! Har svårt att tänka mig att en Lexus inbjuder till samma körstil som en BMW gör!? /A |
|
|
Kom på en sak! En Lexus är väl värsta gubb-bilen? Som en Toyota, typ! /A |
|
|
lexus är inte som en toyota typ. Lexus är en toyota :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
ja-ja-ja ;-) Som värsta Toyotan då! /A |
|
| Absolut E39, och då en svart med shadowline och facelift, kan säga att våran väcker uppmärksamhet ;) | |
| Tråden hamnade direkt i träsket.... Var tog kreativiteten och erfarenheten vägen? | |
|
Har bara provat is 200 en gång det var på vintern. Vi skulle ha en till bil efter 400 m vände jag tillbaks till bilaffärn: Fy fan vilken pissig antisladd funktion satt mig i min E 39:a och kände mig hemma igen vilken otrolig skillnad i allt. 320 med m-sportpkt skulle jag ha valt om du mest är själv. mh |
|
|
Ok mina nya vänner.... Nu ska jag berätta lite hur det har gått. Först åkte jag till en, i mina ögon, oseriös bilhandlare i Huddinge söder om Stockholm för att kolla på en Lexus IS 200. Den såg himla snygg ut på Internet men när jag väl såg den insåg jag att den hade haft en mindre glamorös historia. Omlackad, repor överallt, kantstötta fälgar, lacksläpp m.m. Påpekade alla brister men försäljaren visste inget (som vanligt) om bilen var omlackad etc. Jag satte mig i bilen och insåg snart att plast inte var snyggt... Jag minns atyt jag tyckte den var tuff första gången jag satt i en på Älsjömässan för många år sedan men insåg nu att det var ungefär som att sätta sig i min gamla Toyota Carina E från -94... Samma reglage! Bad att få prova bilen men försäljaren ville hem (det var fredag) och jag skulle återkomma på Måndag. Ja, absolut! Det gör jag...inte... Jag åkte sedan för att kolla på några 320 M -01'or och insåg att BMW var jävligt sköna! Den första hade blivit påbackad av en lastbil med demolerad huv som följd... En inner city Zombi som hade köpt bilen för att vara cool och bara kört och inte tagit hand om bilen. Alla frågor avslutades med typ; "Jag kan inget om bilar".... Bil två var däremot otroligt fin och bara en ägare. Välskött men priset var lite för mkt för min plånbok. En mycket ärlig försäljare som visade alla brister direkt! Pekade på allt och erkände att biten under ena baklyse var omlackerad pga en liten påkörningsolycka men bilen var i övrigt i toppskick. Jag var tvungen att återkomma eftersom det saknades några tusen på kontot. Under tiden jag spar pengar tänkte jag titta på fler. Hittade en relativt billig bil i Trollhättan(!). Den låg iofs långt borta men va faan en bil ska man ju ha ett tag så det kan vara värt det. Via telefon berättade han att det fanns en repa under tanklocket som någon hade gjort med en nyckel eller kniv men ok. Jag kommer! Fick hjälp av min snälla bror med transporten ner (ca 45 mil) och väl framme visade det säg att bilen inte var repad. Den var parkeringsskadad och repan var en buckla i bakskärmen. Han sa att jag kunde ta det på försäkringen... Jag visste att det aldrig skulle gå eftersom en besiktningsman skulle se att skadan inte var ny. En del små blessyrer i fram fanns oxå men ok. Jag prutade ett par tusen och skulle bara till att pröjsa för bilen när det framkom att han inte hade registreringsbeviset för bilen!! Va faan! 100 mil åt skogen och ingen affär. På vägen hem åkte jag förbi min syster i Jönköping och hittade en BMW 330 på blocket för en billig summa pengar. Det visade sig att vara en import (Nov 04) och ägaren sa att den måste bort fort. Det förstod jag när jag såg den oxå... Omlackerad vänster och höger sida, bakluckan hade färgen spruckit på så jag misstänker omlack. Färgsläpp under huven... Änd-rören var riktigt rostiga och när jag böjde mig ner under såg det ut som bilen legat på östersjöns botten. Avgasröret var svetsat dessutom. Ok, vi provkör väl iaf tänkte jag. Den såg ganska fräsch ut inuti men rutan var riktigt blästrad. Ratten såg helt ny ut och varningslampan för airbagen lös... Skumt... Stereon var inte alls lika ren och fin... Visst den gick som f***n men det var något som inte stämde. En annan kille ringde (som jag kontaktat tidigare och frågade om jag fortfarande var intresserad av hans 325. Visst sa jag. Jag är i stan och vi bestämmde ett möte 20 minuter senare... Bilen glider in och ser ut som ny. Då menar jag ny... Stolen hade ingen tung människa suttit i och det märktes att bilen hade varit någons älskling sen den var ny. Riktigt kul att se och köra! Det visade sig att klimatorn gick på fullt ös hela tiden samt att det var en spricka i glaset för dimljuset. Han tog på sig att fixa bilen om jag skulle ha den. En timme senare har jag bestämt mig och förmodligen har jag min bil i slutet av veckan! :) En ny BMW ägare i detta forum med andra ord! Min slutsats av BMW bilköp är alltså... Kolla runt!! Det finns många BMW's ute och marknaden är gynsam för köparen! Om du ska köpa ny bil så ta dig tid att titta runt och nöjd dig inte med något som inte känns 100% rätt. Nu återstår bara att se hur mitt ägande kommer att bli men jag tror mina förutsättningar för ett lyckligt ägande är stora. Och glöm inte att kolla Autopowers sida samt andra sidor med viktig information för ett bra bilköp! Det var min slutsats och vill passa på att tacka alla som ställt upp och svarat på inlägget! |
|
|
Välkommen! /M Min bil: Länk |
|
|
Välkommen till BMW-klubben och tack för ett utförligt inlägg! Mvh Johan |
|
|
Kontentan är som ganska många gånger innan, man får vad man betalar för. Misstänksamt billiga bilar, är iregel billiga av en anledning. Det säger dock inte att ett högt pris garanterat bra skick, däremot ökar de chanserna avservärt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Grattis till en mycket fin bil. mh |
|
|
Klokt val :) Lexus är kanske världens bästa bil om man är fullkomligt ointresserad av att köra bil, men BMW är världens bästa när du älskar att köra ;) |
|
|
Heltsonika det är synd att du inte tog dig tid att provköra en fräsch Lexus IS200 för vägegenskaperna är verkligen läckra. Balansen är utsökt i bilen, styrningen och chassiet fungerar väl och ger föraren mycket fin respons. Däremot är motorn för klen med dåligt vrid på låga varv. Samt att sexväxlad låda enligt min åsikt är en växel för mycket om man nu vill växla manuellt. Det finns förstås IS300 som är starkare men den modellen är väldigt sällsynt och prisskillnaden alldeles för hög. Jag gillar alla bilar nästan |
|
| Froilan, jag har faktiskt tänkt provköra en IS200 nu efteråt för att se om jag gjort bort mig ;) Jag får ju bilen idag så jag återkommer med min personliga åsikt så snart jag provat båda ordentligt. Men redan nu kan jag konstatera att jag fått 40Hk mer till samma pris... | |
|
Jag har samma åsikt om Lexus som "robg" på bimmerfest.com. "It's like having sex with a hot chick that's passed out. On paper everything looks good. In practice it feels like a car, just a car. Nothing sporty, not a sports car... just a car. You'll save so much money on maintenance you can spend it on medication to keep you awake while driving it." Min kommentar Lexus vs. BMW: Lexus är en bra bil, som fungerar utan problem. Men den som gillar bilkörning väljer BMW. |
|
|
Heltsonika, grattis till ett bra bilköp! Du har följt skolboken och då brukaar det bli bra. Lycka till med din nya bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.