AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.186

BMW vs Lexus

Sida 1 av 2
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag står i valet och kvalet och jag misstänker att jag inte är på ett helt oberoende forum för mina frågor men vore kul att höra er åsikt!

Jag har funderat på tre olika bilar.

1 Lexus IS 200 -01
2 BMW 525 M sedan -01
3 BMW 320i -01

Jag har ägt Toyota innan och Lexusen verkar ha en hel del gemensamt med dem.

Däremot har jag ingen större erfarenhet av BMW förutom en kompis som sålde sin själ för att ha en fungerande 318 -87 i yngre år...

Är BMW dyrare än andra bilar att äga?

Är rost ett allvarligt problem eller är Lexus värre?

Vilken modell ska man välja för cirkus 150kakor?

Vad ska jag kolla efter? Svaga punkter?

Tacksam för svar!

Johan
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hej Johan och välkommen till forumet!

Klart att du ska ha en BMW... allvarligt talat, Lexus är ingen dålig bil, men personligen anser jag att den saknar den utstrålning som jag tycker att en kvalitetsbil bör ha. Bil köper man (i alla fall jag) med hjärtat minst lika mycket som med hjärnan.

Så till dina frågor. När det gäller de olika BMW-modellerna föreslår jag att du använder "sök inlägg" här på forumet så får du lösning till jul. Åtminstone nästan.

Är BMW dyrare att äga än andra bilar? Tja hur långt är ett snöre? Det är klart att en 525 är dyrare att äga än en Corolla. Men jämfört med andra bilar i samma klass (MB, Lexus, Jag) tycker jag inte att de är dyrare. Du kan spara mycket pengar genom att sköta bilen väl, leta upp en bra verkstad som inte tar för blodigt betalt samt (inte minst) göra en grundlig jämförelse av olika försäkringsalternativ.

Själv hade jag tidigare en 330 Ci -01. Fantastisk bil som kostade mer i fortkörningsböter än i reparationer! När det gäller 3-serien ska du främst se upp med främre länkarmar, termostat och/eller kylfläkt (fick båda bytta på garantin). Köper du begagnat MÅSTE du göra en noggrann koll av bilens skick och historik, Det finns många skummisar på marknaden och en uppspacklad autobahnsmälld långmilare kan se jättefin ut i bilhallen med "backad" mätare.

Jag kan inte råda dig till vilken bil du ska ha, men ut och provkör! Känn efter npga vilken bil du skulle vilja leva med några år framöver. Leta upp ett fint,seriöst exemplar (köp inte den billigaste) och lycka till Väljer du BMW har du många sköna mil framför dig.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Tack för ditt långa och fina svar!

Ja jag misstänker att man åker väldigt bra i en BMW. Jag har tänkt att ha bilen ett par år och modellerna håller ju charmen länge. Tyvärr har ju BMW av ngt äldre modell en tråkig stämpel av att vara Förortsfolka. Lexus 200 verkar däremot seg under botten/mellan varv med sin 155hk'ars 6'a och 300'an kostar för mkt...

När det gäller kvalitet på maskineriet håller Toyota/Lexus hög kvalitet enligt tidigare erfarenhet. Priserna är ungefär dom samma så det blir nog en del provkörning som du sa innan jag beslutar mig.

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
sätt dig i lexusen och tryck ner kopplingen. Om du inte passar dig kommer tårna på din vänsterfot att fastna när du släpper upp kopplingen igen.

Säljaren på lexus i Göteborg sade "man vänjer sig vid det" men jag tror inte det. Den detaljen gjorde att jag inte ens provkörde bilen (IS 200).

/M

Min bil:
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
När det gäller driftsäkerhet verkar det inte finnas mycket som matchar Lexus. Är problemfrihet viktigaste kriteriet vid ditt bilköp är nog Lexus att rekommendera. Själv har jag aldrig kört IS200. Redan bilderna på den fula interiören gjorde att bilen gick bort ur floran av alternativ, men detta är naturligtvis en ren smaksak.
Något som du bör kontrollera är försäkringspremierna. Bor du i Stockholm kan en BMW vara väldigt dyr att helförsäkra. Variationerna mellan olika kombinationer av bolag/försäkrningstagare/boendeadress/bilmodell etc. skiljer så mycket att det inte är lönt att ge råd på denna punkt, men jag har svårt att tro att Lexus skulle vara dyrare.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ok, Lexus driftsäkerhet kanske är bättre men hår står sig BMW? Får man gå omrking med en buffert på 15000 om året i reperationer eller? Visst handlar det om hur man kör men om man kör vanligt, utan burn-outs utanför McDonalds varje fredag, men kanske gasar på ibland.

Misstänker att min far som bor "bättre" till får stå som ägare på bilen för i Sthlm går det ju knappt att äga en Corolla.
Inget fel på Lexus, det är bra och driftsäkra bilar. Dock är det ju bara en Toyota under falsk flagg och ingen riktig premiumbil med karaktär.
BMW är inte så himla dyra att äga, det brukar vara försäkringen som ligger en bit över medel.
För 150tkr hade jag i ditt fall satsat på en senare E39.
Vad du ska kolla efter när du inspekterar ett objekt står bra sammanfattat i begagnatguiden (se sajtens huvudmeny).

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Någon buffert på 15000 om året skall man knappast behöva, om man inte har stor otur. Min nuvarande 330 har jag ägt i drygt två år och hittills kostat på ungefär en tusenlapp i reparationer (kamaxelgivare). Det kan jämföras med 20-25000 för däck och 16000 i försäkring. Alla BMW jag ägt (fem stycken under 13 år) har uppvisat samma mönster: försäkring och däck är betydligt större poster än reparationer.
Om jag haft tur eller otur vet jag inte, det finns inlägg på detta forum som vittnar om betydligt större reparationskostnader, men jag tror inte de hör till vanligheterna, såvida vi inte talar om äldre, misshandlade eller vanvårdade bilar.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
RX300 är en trevlig suv, i övrigt har jag inte mycket för is200 och 300. Instegsmodellerna i lexusprogrammet har inte imponerat på mig. Jag skulle köpt en BMW om jag var i dina skor.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Bra info!

Tack för alla svar och ett imponerande aktivt forum!

Forsätt skriva... ;)
Lexus IS200 är tyvärr lite undermotoriserad. Sexan ylar och ylar, men det händer väldigt lite ... ungefär som BMW 320i mellan 1998-2001, 150 trötta hästar.

Jag skulle nog satsa på en 320i från -02, med sexan på 170 hk, betydligt roligare motor och en faceliftad kaross. Behöver du utrymmen så är en 525 inget dåligt val, men en 3:a är roligare att köra.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Visst ser 525 M otroligt fräck ut men om man mest är ensam i bilen och kör mest till och från jobbet så kanske en 320i är mer ekonomisk. Kan tänka mig att man spar en del slantar på bensin, vägskatt, försäkring och däck om man väljer en 320i framför en 525'a. Synd bara att 525'an ser ball ut... =)

Lexus IS är inget under av komfort och kvalitetskänsla men ändå en otroligt charmig bil. Läcker design och trevlig motor, än om 200:an kanske inte är rappast i alla lägen...

Tror dock att nya IS som kommer till hösten blir en riktig hit, ser riktigt bra ut i mina ögon. IS220 D4D (Dieseln på 177 hk) lär nog bli en rackarns trevlig bil och tillika en vass rival till 320d, men det hör inte till detta...

//Chrille
Om inte iredningen vore ett plastskämt så hade jag nog suttit bakom ratten på en IS200. En japansk BMW med noll fel och högt andrahandsvärde. Fast den saknar den tyska perfektionskänslan, framlaborerad med fingerspetgefül av Herr proffesor Leica. Så det skulle nog inte blivit nån affär. ;-) Känslan är viktig...
svavelvinter
jag tyckte om lexus is tills jag provkörde dom...
säger bara 4 bokstäver, u s c h
Lexusen börjar se rejält "bedagad" ut- men vilken tillförlitlig bil. Har sett minst två begagnatguider, T.V och AMS- båda kom fram till att fel i princip inte förekom! Några exemplar hade haft problem med cd-växlaren och så några trasiga glödlampor..
Annars- som ett Schweizerur..
Köp en Lexus om Du vill åka problemfritt!
Länkar till en som verkar ganska prisvärd och ser väl trots allt ganska okey ut!Länk

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag skulle ha valt någon av BMW-modellerna. E46:an är faktiskt riktigt fin måste jag säga. Ska du ha mer för familjen så är 5-serien bättre.

//Schnitzer

Med tanke på att lexus ligger bakom dom där vidriga bakljusen så kan jag av pirncipella skäl inte tycka om dom! :)

Jag provade is200 för något år sedan och höll på att somna av motorkaraktären. Men den gick tyst, bra komfort, trevligt chassi med mera. Säkert ett väldigt tryggt köp, och kundvården inom lexuskoncernen är imponerande. Där har Bmw Sverige mycket att lära.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Den där Lexus'en har jag faktiskt kollat på och det var rena skämtet... Omlackerad på båda sidorna, färgsläpp i hjulhusen, en massa skavanker i lack, alla fälgar på sommarsulorna var kantstötta... listan kan man göra hur lång som helst... Nej, den ser prisvärd ut men jag skulle inte ge många kronor för den. Ni som blev nyfnikna, slösa inte er tid på det exemplaret.
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Valet för mig förra sommaren stod i princip mellan BMW´s E39:a & Lexus is 200

Efter provkörning av båda bilarna blev valet solklart för mig. E39:an är både snyggare, bekvämare och man har betydligt större körglädje i dennna :)

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Som oberoende Volvoåkare kan jag säga att IS200 var ett alternativ tillsammans med e46 ett tag. Lexusens starka sidor är som nämnt driftsäkerheten och kundservicen. Interiören kunde jag leva med och designen tycker jag är ganska tidlös för att vara en japanare, helt klart i nivå med tyskarna om man bortser från baklyserna.
Det den föll på var den obefintliga motorn och höga priset. En motsvarande BMW kostade ungefär lika mycket pengar och då får man mer bil i BMWn i mina ögon. Satsa på en 323 eller 325.

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.