AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.853

Vad betala för sv.såld 740iA -95?

Sida 1 av 3
Kära panel,

525:an är i princip såld...och tanken är att på lite sikt köpa en M5 Touring. Men under tiden jag sparar ihop lite mer slantar kanske man skulle ha något annat skoj att åka med :)

Vad ska man betala för följande objekt, om man vill göra en bra affär och kunna sälja den efter cirka 6 månader med minimal förlust:

740iA -95. Svensksåld, En ägare mellan 96-2005. 17 900 mil. Bostongrön metallic med beige skinn. Relativt välutrustad för att vara svensksåld... exempelvis el-komfortstolar med minne, telefon. Ingen navi. Ser mycket fräsch ut på bilder, både in- och utvändigt.

Så alltså... vad ska den kosta? Tack på förhand :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Hej Kalle,

80 000 kr säger jag eftersom den är sv-såld, självklart kan bilen bli billigare då det är svårt att bli av med E38 idag.

Betänk att 95-orna har oljepumpsbulturna och insugsmembranet och allt annat tråkigt M60-relaterat, dock har den väl inte Hp30?
Personligen hade jag nog köpt ett importerat exemplar alt. plockat hem en själv, dels har bilarna sluppit se salt i lika stor mån, är mer välutrustade samt är jag inte besatt av sv-sålda bilar ;)
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Tror som E38B12 runt 75 - 80 000 kr men för att kunna sälja efter 6 månader med minimal förlust så skall nog inte priset överstiga 65 000 kr.

/Rickard
Jo, 5HP30 sitter i alla E38 740iA fram till årsmodell 1997 :( Så jag får budgetera för membranbyte, oljepumpsdragning samt växellådsrenovering :D

Om jag ska bemöda mig med import så får det bli just en -97 eller senare, och då kostar de mer.

Fortsätt komma med förslag, så ska jag sedan avslöja vad bilen är till salu för :)

Mvh,
Kalle
_____
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min gissning är 70k. Utgår man från en svsåld med kollad historik så tror jag följande är gällande: En fräsch bil mellan 10-12k mil skulle jag räkna med 85 k på och en långmilare med +20k mil skulle jag räkna med 55k på. Detta på bilar som inte har något större reparationsbehov. Du får nog räkna med att bilen inte blir lättsåld om 6 månader. Försäkringen får du nog räkna med en dubbling mot 525an.
E38B12 i 740 95 sitter HP 30.
Asken
Försäkringen är 1000:- dyrare än för 525 (Halvförs/helår). Mycket rimligt.

Får ha med i kalkylen att jag kanske inte blir av med den :)

Tack för tipsen, keep 'em comming!

Mvh,
Kalle
_____
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Byter man bara oljan och filteret ibland på HP30 så håller den som en stridsvagn rena rama Leopard 2 kavliteten på den...
Försäkringen var inte alls farlig. Fick pris på mellan 13-20 k för en sen E38 själv.
Asken
li
1.959
liste
535i -89
Följande är bra:
- Utsökt färgkombination
- Bra utrustad
- Svensksåld med en (?) ägare
- Okej utgångspris

Följande gör mig lite tveksam:
- Vem ägde bilen 1995-02-06 - 1996-10-31?
- Besiktning nära förestående, ett måste innan ev. köp
- Ju mer jag tittar på bilderna, desto mer småsaker hittar jag som inte ser riktigt 100 ut
- Halvdan firma som säljer

Hur är det med servicen? Finns bok? Servad senaste året?

Kan du pruta 10.000 så har jag svårt att se att du ska kunna göra en dålig affär. Dock är det ett självklart krav att firman ombesörjer besiktning och eventuella åtgärder som krävs enligt denna. Tänk också på att bilen relativt snart ska skattas.

Känns det rätt och du lyckas få ner priset och besiktning på köpet så är det bara att slå till. Du har tillräckligt med kunskap och magkänsla för att direkt avgöra om bilen är något för dig när du väl får se den i verkligheten. Jag tror att bilderna luras lite, men att skicket ändå är OK och att det går att få den riktigt fin med lite omvårdnad.

Lycka till!
Liste har lyckats luska ut vilken bil det gäller :D

Håller med om dina synpunkter. Firman som säljer har köpt bilen av BMW group GBG (som ju inte vill ha sådana gamla högar i sin hall...). Undrar också vem som ägde bilen först...skulle tippa på att det är första ägarens firma eller dylikt, får väl kontrollera om det nu blir riktigt aktuellt :) Givetvis ska bilen vara nybesiktigad och skattad vid leverans.

Vilka småsaker är det du vill anmärka på? :)

Den är annonserad för 75 000:-, så alla era värderingar är tämligen "right on", bra jobbat! :) Räknar kallt med att kunna pruta 5k, kanske rent av 10.

Vi får se! 525 är inte såld förrän vi har stålarna i näven, och det har vi inte än...

Mvh,
Kalle
_____
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Här kan du se vilka lådor som sitter i olika BMW bilar: Länk

Låt dig inte skrämmas av M60 motorns standardfel. Det är lätt fixat.

Byta ventilkåpspackning är inte alls lika omständigt som ryktet säger.

Lika så med åtdragningen av oljepumpsbultarna. Det är bara att lossa på oljetråget och dra åt bultarna. Tråget sitter med ca 10 - 15 st. 10mm bultar.

Membranet går att trycksätta utan att man behöver riva halva motorn. så det går att se om den läcker eller ej.

Se bara till att motorn går utan vibrationer på tomgång.

Skulle jag köpa en E38 så hade jag mer oroat mig för andra saker än standardfelen ovan.

Ta kylaren som ett exempel, den har samma problem som E39. Kostar rätt mkt att fixa.

Ett annat exempel är kattarna, kostar också en slant att fixa.

Läs beg.guiden för E39, den har rätt mkt gemensamt med E38.

Med andra ord, oroa dig inte för packningen, mebranet och oljepumpsbultarna.

__
///M som i Mugge.
li
1.959
liste
535i -89
Jag är alldeles för nyfiken av mig för att inte luska reda på vilken bil det gäller. :) :)

De spontana anmärkningarna är...
- Emblem på huv måste bytas
- "Udda" antenn i bakrutan
- Bakljusglas slitna/blekta
- List i nederkant på förardörr verkar saknas
- Småskav på både bakre och främre stötfångare
- Eventuellt är båda dimljusen spräckta, men det är svårt att se
- Lite stenskott i fronten

Men å andra sidan så hittar du nog inte en bättre bil för dessa pengar. E38 är en underbar vagn och detta exemplar tillhör troligen de bättre -95:orna i vårt land.

Åk och titta och ta en himskans massa bilder och lägg upp nånstans. :)
liste: Någon har ögon för detaljer :)

Otroligt läckert utförande med bostongrün, beige skinn och ädelträ!

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Enl sista besiktningen vid 040212 var v stopplykta ur funktion och v framfjäder var brustet. Om det är åtgärdat eller ej förtäljer inte historien. km vid bersiktningen var 162248km. Nya lyktglas kan säkert shopkeeper sälja några beggade:)
Ser ut att vara en fin bil med tanke på ålder och skick.
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det verkar finnas "drivor" med E38 från 55-80 tusen till salu, som vanligt har Kalle hittat en fint ex.
(för övrigt gäller oljebultsproblemet även M62 det lossnar här osså)
Svårigheten är väl att sälja den då du hittar din M5a, jag skulle nog hoppa över E38 men det är ju lätt att säga ,men i praktiken omöjligt med bilnördandet som hobby :)
Så nån krona i prut finns väl på denna vagn, har full förståelse att den tillalar.
Körde en 728ia-97 14.000 mil för ett tag sedan, 60 papp kändes som otroligt mycket bil för pengen.

///MVH Hasso
Länk
Länk till den diskuterade E38:an?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag gissar denna:)
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Snyggt jobbat Asken :DDD
tror på denna.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Asken :DDD

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Hasso har gudskelov rätt till skillnad från Asken :D

Ödet visade att min käre far faktiskt skall bege sig till GBG idag, och av alla ställen så ska han faktiskt just till Lerum på något arbetsuppdrag :D Han är numera ordinerad av mig att åka och kika på bilen. Tyvärr kan han ju inte lika mycket om BMW som panelen här, men kika efter rost och pixelfel kan väl gubben klara av åtminstone :)

Mvh,
Kalle
_____
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fick tyvärr inte Hassos länk att funka, har du köpt den redan? =)

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.