AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.419

Farligt fel på alla E36

Sida 2 av 2
Visa användare
4
agisthos
323i Coupé -96
Min (mors) bil är som jag skriver en E36 coupé -95a 323 så de kan inte vara så stor skillnad på trådskaparens E36 320 touring -95, vad jag vet finns inget slutsteg till de lilla ljudpaketet, finns det ett sådant eller någon annan form av dosa/splitter/delningsfilter innan högtalare så hade jag blivit väldigt glad över att få reda på placeringen av denna, detta är inget jag hittar någon som helst dokumentation el liknande om.
Huvudenheten/stereon är inget fel på har prövat med att ersätta med en annan enhet både min Alpine och den andra Pioneer med bmw original iso kontakt.

Med vänlig hälsning,
John

Sant, jag vet inte hur jag fick in en 528 här...
Det finns ett fel eller snarare en funktion som kan ge detta symtom, allt ljud tystnar osv, stereo osv lyser som vanligt. Det rör sig om mutesignal in till stereon, som normalt kommer från fast mobiltelefon eller navi när en sådan utrustning är monterad.
Mute innebär att man skickar in 12V på stift 4 i den 16-poliga pluggen på originalstereon. Det är en vit/brun kabel i BMW, har man en ISO-kontakt och annan stereo så är det bara att söka upp den vit/bruna kabeln från bilens originalkablage.
Misstänker man att detta är orsaken är det bara att klippa kabeln och isolera ändarna, stereon spelar som vanligt men mutefunktionen är borttagen.
Det har förekommit att det kommer 12V på denna kabel från bilens system utan att man har telefon eller annat, då tystnar stereon...

FP
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Man kanske inte ska säga så mycket om att bilfabrikatets kvalitet när man pratar om en snart 20 år gammal bil..(?) som utvecklades för snart 25 år sedan. Detta gäller nog oavsett märke.
Vid utvecklingen av nya bilar så har ingen ens en tanke på hur mycket kvalitet som ska finnas kvar i bilen efter 20-25 år.
Framförallt så kan inte biltillverkaren ha någon som helst kontroll över t ex i vilken miljö och i vilket klimat bilen ska verka 20 år framåt i tiden. I miljön ingår också vilka brukare som har nyttjat bilen, och på vilket sätt, under denna långa tid.
Hur en 20 år gammal bil fungerar och vilka fel den har påverkas relativt lite av dess kvalitetsnivå den hade på den tiden den utvecklades och tillverkades.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.