|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har spenderat ansenlig tid att läsa gamla inlägg men känner ändå att det behövs ett nytt för att reda ut en del av diesel-djungeln. Min 525 tdsa -92 är mkt svårstartad när den är kall, blir bättre när man glödgar den dock, så jag har misstänkt några trasiga glödstift. Glödgningslampan lyser som den ska och jag har kollat 80A-säkringen. Bilen går perfekt så fort den startar. Igår upptäckte jag dock att det var diesel-söl kring 3:ans(framifrån räknat) spridare och har hört att det kan göra motorn svårstartad. Läckaget ser inte ut att komma från rörkopplingen längst upp men inte heller längst ned mot toppen. Jag kan erkänna att jag har lite svårt att se det. Läckaget ser inte värst stort ut. Dels undrar jag vad som är lämplig åtgärd mot diesel-söl kring spridaren, dels om ngn vet om det kan göra bilen svårstartad. En tanke är ju jag har några dåliga glödstift som gör bilen svårstartad och att diesel-läckaget varit sen tidigare. Idéer någon? Tack! | |
|
Läckaget verkar åtgärdat, var returslangen(läckoljeledningen som en del säger, kanske mest samma generation som också säger kona och foder..) som var kass. Imorrn bitti hoppas jag på det bästa när det blir kallstart. |
|
|
Gick det bättre med kallstarten? Mvh |
|
| prova att dubbelglödga först en gång sen stäng av sen igen då startar den lätt | |
|
rob_t_j72, kallstarten imorse gick som vanligt segt, sen efter arbetsdagens slut gick det ännu segare trots 10 grader varmare ute, konstigt. 325 TDS, ska testa det imorrn! Tack! |
|
|
Btw, så är det normalt att det läcker ut diesel vid returledningens anslutning på spridaren? tycker mig ha läst här att den kan suga in luft där..eller är det bara när motorn är avstängd? Jaja..jag grubblar vidare, förväntansfull inför dubbelglödgningen imorrn. |
|
|
Min tds är svårstartad men blir bättre när man glöder den..??? vad menar du den glöder ju automatiskt när du vrider på nyckeln eller hoppar du över det och går rakt på starten ??..och dubbelglöda...jaha..vill det inte så är det nog så att några av dina glödstift funkar helt enkelt inte byt alla sex,sedan är även startmotorn ett kapitel för sig på just TDS starmotorn ska vara frisk och gå väldigt fort vilket inte alla vet. Du pratar om returslang mellan spridarna dom ska du byta ibland för slangen torkar av värmen då får du ett läckage som gör att då bilen står länge kommer det in luft och då rinner soppan tillbaka till tanken, systemet bygger på att det är tätt det finns inga backventiler men du kan med fördel montera en och då så nära tanken som möjligt alltså ovanpå armaturen. Vidare så ska du kolla så pumpen i tanken fungerar det inverkar också på starten om inte soppa kommer fram i tid..du kan tex ta bort inkommande på filtret sen vrid på nyckeln eller ge säkringen ström..är den svår om du stått i uppförslut nån timme eller trött på fullgas så är i regel förpumpen ej i gång |
|
| Dauntless: prova det imorn du. nån som vet varför bilen är svårstartad även när den är varm... startmotorn måste gå ett flertal varv innan den brummar igång. | |
|
gto80 "Min 525 tdsa -92 är mkt svårstartad när den är kall, blir bättre när man glödgar den dock, så jag har misstänkt några trasiga glödstift." Jag menade att det blev skillnad efter glödningen skett. Att den tänder till lite först för att sen inte tända alls. Startmotorn går snabbt känns det som, den går ju dessutom igång efter tag. Dubbelglödgningen ger (förutom dubbel glödning) att pumpen i tanken går två ggr om jag inte fattat fel. Jag tar det övriga i beaktande och ser till att skaffa nya returslangar hursomhelst som du rekomenderar. Tack för att du orkar svara på alla dessa dieselfrågor(jag har läst en hel del av dig här), det är guld värt för en som mig! |
|
|
325 TDS, när motorn varm startar den fint. Men utomhustempen verkar inte spela ngn roll. Det kanske var det du menade, ville bara förtydliga. Tack! |
|
|
Jag hade samma problem på min att den tände en gång sen ville den inte mer! Det enda är o byta alla returslangarna och möjligtvis glödstiften, det skadar ju inte! Då ska den nog gå igång! Sen kan ju förpumpen va dålig oxå men det får du väl se! |
|
|
aha! Nu gick det upp en lampa för mg när jag läste denna tråd. Min 525tds är svårstartad när den stått ett tag. På sexans cylinder så sitter det en skruv och buntband runt slangen i ena änden. (nyinköpt bil) Hur ska det se ut på sexans cylinder? Jag menar eftersom det inte sitter fuelrail utan är seriekopplat så antar jag att det ska sitta ett stopp på sexans spridare men hur ska stoppet se ut egentligen? |
|
| En slangstump med en skruv i är vanligast..men det finns en "riktig" slangdutt på dieselfirmor..men slang och skruvvarianten funkar bättre...har du kollat om din läcker i returerna det är ju vanligt samt att slangarna blir som ståltrådar av mororvämnen | |
|
ok, får fixa riktig slang då. Den jag har är inte armerad och var blöt av diesel |
|
| Den ska inte vara armerad..mjuk gummislang 3,2 mm går åt en meter om du byter mellan alla spridare | |
|
hmm, är det inte värre tryck i dieslarna alltså... får köpa en oljebeständig då iaf, den jag har nu är vanlig vakuumslang |
|
| Det är väl returen du skall byta...det är inget tryck tror inte du hittar den slangen på någon mack du får nog gå till en dieselfirma | |
|
hmm, är ny inom dieslar men om det är sista stoppet så måste det vara bra tryck. Om inte pumpen reglerar trycket. Det kan ju förklara varför det hjälper att ge full gas i mitt fall om pumpen då ger högre tryck och trycker ut luften snabbare då. |
|
|
är inget tryck i de slangarna eftersom de går ut i fri retur tillbaka till tanken.. Diesel-räsern /Rickard Länk |
|
|
ok, tack för alla svar |
|
|
Jag har haft samma sak på min rackare. Frugan körde tomt i tanken sen var det dax att byta filter. Men efter det så ville den inte starta som vanligt. Får prova 4 ggr innan den kör igång. Bara när den e kall är det så. Har bytt det mesta. Pump och start motor , slangar till spridarna. Skall pumpen gå när man glödgar den? Verkar suga in luft när den står länge. Har kollat runt och hittar inget läckage.Kan det ha kommit skit i spridarna när hon körde soppa torsk? Börjar bli desperat... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.