|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena alla BMW-tokar! Jag är ägare av en 323 Cpmpact E36. Och jag vill trimma denna. Nu menar jag motortrim. Inte avgassystem... Vad kan jag göra utan att det ska kosta skjortan. En annan fråga jag har är, vad är det för skillnad på 323 och 325. Båda två har ju 2,5 liter motorer. Vad kan man gör för att uppgradera en 323 till en 325. Tack på förhand Burna vidare | |
jimmy/bmw |
dom har ungefär lika många hk original en 323 -325 |
|
det kostar att trimma. Räkna med 1000 per HK om du ska trimma "riktigt"... |
|
| Men är det ingen som vet vad skillnaden är mellan 323 och 325 motorn. Nån skillnad är det ju eftersom 323:an har 170 hk och 325:an har 193. Men vad?????? | |
| Det är två helt olika motorer, 325 har en motor som heter M50, medans 323 har M52. | |
| 323:ans motor består av aluminium om jag inte har fel...........å så har den mer hästar än angivina 170hk | |
jimmy/bmw |
169hk på hjulen i 323 172 hk på hjulen i 325 !! |
|
Dom som vet säger ju att en bil tappar ca 10% av effekten på vägen ner till hjulet. De betyder ju att en 323:a har 188 hk (!!) och en 325:a 191 hk. |
|
jimmy/bmw |
mm största skillnaden är vell att 325 har dubbelt avgassystem efter kat. 323 har enkelt ! |
|
ööö okej!!! Jag fattar ingenting här nu. Jag har hört att det är samma motor i 323: som i 325:an (blocket). Men att det skiljer sig från styrsystem och spridare etc. Sen så står det att 323 har 170 hk här på autopower och att 325 har 193. Hur fan ska man få klarhet i det här. Sen så vet jag inte om mitt avgassytem är orginal men jag har dubbla 2,5" efter kat, och hur stort är då 325:ans. Väldigt väldigt väldigt tacksam för all hjälp |
|
jimmy/bmw |
då teknikens värld bänka 323 fick dom 169hk på däcken och 172hk på däcken! Den skillnaden ligger nog i 325 dubbla avgassystme efter kat! Men du läre ju ha några hk till du nu efter som du har dubbelt 2.5" !!! 325 borde vell har dubbel 2" eller nått ! |
|
Ti och jimmy/bmw: Det är olika motorer, 325-motorn heter M50 och den motor som sitter i 323 heter M52. Den största skillnaden mellan dessa motorer är att M52 är betydligt lättare då många delar är av aluminium. Sen är det riktigt att avgassystemen skiljer. När det gäller effekten i 323 så är det riktigt att vissa mätningar pekat på att angivna 170hk är i lägsta laget medan andra mätningar visat att det nog stämmer. Motorkaraktären på 323 och 325 är helt olika, 323 har mer vrid tidigare i registret medan 325 behöver varvas mer. Prestandamässigt är dom ganska lika trots att 325 på pappret har 22 hk mer. ___ //Ulf |
|
jimmy/bmw |
programmer vart har du sett ett test som visar att en 323 har runt 170hk ? mer än av bmw ? |
|
Om jag kommer ihåg rätt så upmätte TV knappt 170hk på bakhjulen på en 523 och inte en 323 men det är ju samma motor. Vid ett annat tillfälle så mätte dom en 323ti och denna gav inte like mycket, vet ej siffrorna men omräknat till hästkrafter ut från motorn så var det ganska när de angivna 170. Söker du på t ex "323 AND effekt" så finns det massor av trådar som diskuterar detta. ___ //Ulf |
|
| Programmer, Tack för ditt härliga svar. | |
jimmy/bmw |
#programmer" dom mäte upp 166hk i 323an i tv !! |
| Tips...chiptrim är inte absolut bästa lösningen på en 323, du kan till o med få mindre effekt. Finns lite småsaker o göra men du kommer inte få effekt som du kommer känna av på en 323, däremot om du turbokonverterar så kan du rikligt med effekt, däremot så kommer du aldrig kunna besikta den. | |
jimmy/bmw |
Unichip verkar funka rätt bra iaf !! |
|
Det lättaste är väl bara avgassystem, sportluftsfilter. Att motrotrimma innebär mycket krångel. Skulle köpa en annan bil i så fall. >>>Need for Acceleration>>> |
|
|
Tck för alla svar. Är det nån som vet var man får tag på Unichip?? |
|
jimmy/bmw |
Länk säljer unichip !! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.