|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
STi |
Vart ute i handeln kan man köpa den mobil 1 oljan? Vet du vad den heter och vad den kostar litern? |
|
När det gäller tjockare olja så observera att första delen i beteckningen 10W40 (10) motsvarar viskositeten (tjockleken) vid kall olja. Den andra delen (40) är viskositeten för varm olja. Du verkar vara inställd på en 10W?? olja denna är bara tjockare när oljan är kall alltsåp tar det längre tid innan den når ventilerna vid en kallstart..... tänk på det Jag körde min gamla Saab på Mobil1 0W40 vintertid och 5W50 sommartid. En bra olja har jämn viskositet över hela registret m.a.o. förhållandevis lättflytande kall och förhållandevis trögflytande varm. Har man hudrauliska lyftare kan en för tjock olja faktiskt orsaka problem. Mycket skitsnack men kanske lite hjälp, köp en 5W50 med märke. De kvaltitetsklasser SH/SJ m.m. som anges är mer en specifikation på tillsatsernas egenskaper än oljans egentliga kvalitet. |
|
|
STi du funderar precis som jag på att byta upp dig till helsyntet från mineral. Jag har blivit avrådd till det. Det är skadligt att gå från mineral till helsyntet, har jag fått höra. Jag har svårt att tro på det. Är det inte tvärtom? Helix Ultra finns i flera varianter: Länk >>>Need for Acceleration>>> |
|
|
I en m20 motor skulle jag personligen välja en olja med så låg kallviskositet som möjligt. Detta tack vare att jag vill få upp olja till kamaxeln så snabbt det bara går. Jämför man exvis Castrol TWS 10W60 och Castrol RS 0W40 med avseende på viskositeten vid 40 grader så är skillnaden "hiskelig". 0W40 oljan kommer att nå kamaxel och nockar betydligt snabbare än med 10W60 oljan. Att snabbt få dit olja vid "kallstart" = minskat axel/nockslitage mvh MW-Guru |
|
STi |
Xyris jag har hört att man kan byta till helsyntet bara man kollar så inte oljan blir svart för då är den skitig och då bör man byta omgående annars kan kanaler inne i motorn täppas igen vilket inte är bra. Sen så säger alla att det bara är gamla skrönor det där med att byta från mineral till helsyntet. Dagens oljor ska vara så bra så det ska gå utan större problem. Vad Har du hört då? Nej det behöver inte vara 10w50 5w50 går lika bra. Någon som vet vilka som säljer en sådan olja? Pris? |
|
STi: Som det sagts tidigare i tråden så säljer Meca mobil 1 5w-50 kolla aktuellt pris hos dom. |
|
STi |
Finns inget meca här i närheten. Och vid nätet vill jag inte köpa. Måste väll finnas på fler ställen? Vad heter oljan mer än mobil 1 5w50 ? |
STi |
Xyris: Vad kostar Helix oljan=? |
|
Läste i automotor & sport att helix oljan hade vunnit en stor oljetest seger där 150 (har jag för mig) oljor deltog. -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Alla diskussioner om oljor blir alltid väldigt ovetenskapliga och består mest av "jag har hört att", "den är skit" eller "den är bra". Så det hade varit kul att läsa en test med kunnigt folk (dvs motorkonstruktörer eller oberoende smörjmedelsexpertis från tex. ett universitet). Hur är oljetestet i automotor & sport genomfört? |
|
STi |
Är inne på Helix ultra 5w40 nu efter lite forskning. vad tror ni om det i m20 motorn? borde väll bli bra. Att byta från Helix super till Helix ultra (mineral 10w40 till helsyntet 5w40) ? några synpunkter??? |
|
Jag kör på Quaker State racing 10W50 Någon mer som gör dä? Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
| Oljor är en jungel, själv kör jag med Q8:s 10-40(delsyntet) Den anser jag vara bäst och mest prisvärd. Kostar typ 17kr litern när jag köper via farsan på 25 liters dunk. Kör på samma olja som fanns i bilen innan, om den fungerar bra. Enda gången man ska byta upp sig till bättre olja är om man hör missljud från motorn, då kan helsyntetisk olja göra susen men den löser också upp en massa skit som kan haverera motorn om man har otur. | |
|
STi, har du bytt olja än? Om inte så kolla in nya Castrol GTX High Mileage 15W-40. Som är speciellt framtagen för äldre och slitna motorer. Jag tror den kan vara ett mycket bra och prisvärt alternativ. >>>Need for Acceleration>>> |
|
STi |
Blir helix ultra för min del. Ingen 15w40 olja. Ganska så tjock olja när den är kall. Inte bra för motorn |
| Dyr olja är bra, billig olja är dålig. Väääääldigt enkelt... Själv så föredrar jag olivolja i min sallad. ;) | |
|
STi... du glömde vidhäftningsförmågan... ;) >>>Need for Acceleration>>> |
|
STi |
Vidhäftningsförmågan? Vad menar du med det? Har du bestämmt dig för om du ska byta ? Vilken olja (xyris) |
|
Ja, jag har i princip bestämt mig för Castrol GTX High Mileage 15W-40. Den har hög vidhäftningsförmåga. Dvs oljan stannar kvar mellan delarna långt efter man stängt av motorn. När motorn blivit varmare blir ju oljan mer lättflytande igen. Så att den är tjock (15w40) bidrar inte till ökat slitage, utan tvärtom i det här fallet. Sen är molekylerna längre i en mineralolja, vilket gör att den smörjer bättre i äldre slitna motorer. >>>Need for Acceleration>>> |
|
|
mobile1 Bilen e36 cab STYLAD: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.