|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
STi |
Hej, nu är det dax för ett olje byte i min 325:a (m20 motorn). Har startat några tidigare trådar om oljor å vilken som är bäst å så. Då kom jag fram till att Biltemas 5w50 olja skulle vara ett bra alternativ. Men nu sedan jag hört att den ska lösa upp skiten i motorn mer än vad en annan olja skulle göra. Som sagt så vet jag inte viloken olja jag ska ha, om jag ska fortsätta köra på min mineral olja från shell (10w40) eller om jag ska byta upp mig till en helsyntet. Har börjat funderat lite på om jag ska köpa den som bmw har i sina m-modeller castrols RS 0w60. Kan det vara riskabelt att byta till en helsyntet när man kört på mineral? Någon här som har erfarenheter om RS oljan i m20 motorn? eller andra tips på en olja som finns lite här å var som är bra. Någon prisuppgift på rs oljan skulle också vara intressant att veta om någon vet vad den kostar. //tacksam för alla svar... |
jimmy/bmw |
Så länge du inte kör som schumacher så kan du nog ha nästan vilken olja som hälsat !! |
|
Hoppas verkligen inte han kör som Schumacher... killen har numera svårt att hålla sig på banan ju :P |
|
STi |
Jo, men frågan är ju den om det fins någon olja som är snällare som inte löser upp lika mycket skit som biltemas påstås göra. Vill ju inte få motorhaveri pga fel olja. Men ni tror att RS oljan 0w60 är en bra olja som man kan använda i m20 motorn utan problem eller? |
|
jag kör agrol 10-30 i min 320-87 ... mvh lars |
|
STi |
Eller är det 10w60 som dom har till sina m-bilar hos BMW? Minns inte redigt. Någon som har erfarenhet av den oljan? Pris per liter? Köper man den billigast? Ska göra oljebyte nu till helgen så vill gärna ha lite erfarenheter så man inte går på någon mina. |
|
Varför byta om det fungerar och ta en onödig risk? E |
|
|
Jag ska oxå byta olja precis i dagarna. Jag tänkte hälla i nya Shell Helix Plus eller Ultara i min 320 -85, m20 motor. Men jag har annars lika stor beslutsångest som STi. Anledningen att jag nog väljer Shell är att de har lyckats övertyga mig om deras nya oljas rengörande egenskaper. JAg vil inte marknadsföra Shell på något sätt. Som sagt har jag svårt att veta bu eller bä själv. Men här är deras sida som får mig att vilja välja derass Helix. Länk >>>Need for Acceleration>>> |
|
STi |
Anledningen är att jag har hört att helsyntet ska vara bättre för motorn än vad mineral är. Sen så har jag även hört det att man gärna kan gå upp lite i viskosistet i m20 motorn om man vill att den ska gå lite tystare. Detta gör den eftersom oljefilmen är tjockare och spelen i motorn blir mindre. Vilket i sin tur skulle resultera i mindre ljud. Jag har ingen erfarenhet av detta men det är bara vad jag har läst mig till. Någon som har erfarenhet av detta? |
|
STi: Alla oljor har renande/tvättande egenskaper, även mineralolja. Som Johan B har framhållit så härstammar ryktet om syntetoljans alltför renande effekt från 70-talet då syntetoljan fick motorerna att skära p.g.a. att mineraloljorna hade lämnat en massa avlagringar. Men nuförtiden har också mineraloljorna samma renande förmåga som syntet, skillnaden är att mineral förbrukas fortare och att de har väldigt olika längd på oljemolekylerna. De flesta syntetoljorna är dessutom högraffinerad mineralolja, t.ex. Castrols Magnatech. Biltemas syntetiska 5W-50 är också en högraffinerad mineralolja som säkert passar din bil utmärkt! Med Biltemas pris kan man dessutom kosta på sig att byta olja 2 gånger per år. Mvh |
|
Ekin |
vill man inte att olja ska lösa upp skit då?? eller e de bättre att den är kvar i motorn??? de e ju därför oljefilter finns! helsyntet olja har bättre renande förmåga, om du byter från mineral till syntet så kan det kanske lösa upp lite skit men du kan ju byta olja+filter igen efter en kort tid i fall om filtret är fullt me skit.. 5W50 räcker gott å väl i en sån motor..och förresten, om man har råd att pröjsa bensin har man nog råd med en dyr olja också! |
|
Ekin: Problemet är att Castrol tar mer än dubbelt så mycket betalt för en olja som är likadan som Biltemas, det är ju dumt att bli lurad. |
|
STi |
Vad har vi för oljor av kända märken som har en högre viskositet än 10w40. Vet att Castrol har en som Heter RS och har en viskositet på 10w60 men den rackarn tar dom ju 179kr/liter på autoexperten. Någon som vet vad den kostar hos BMW ? Någon annan olja någon 10w50 eller 10w60 som finns ? En sak vet jag iaf. Det kommer itne bli biltema olja. Så det finns ingen risk då om jag nu häller i helsyntet i min "gammle" bil? |
|
Det är bara att skvätta i Biltemas Helsyntet API SJ ACEA A3B3 - 5W40 Kolla bara så att oljan inte blir kolsvart efter 100 mil. Så gjorde jag för ett par år sen när jag gick över till helsyntet. Ingen fara alls! |
|
|
Varför vill du ha så hög varmviskositet? Biltemas helsyntet 5W-40 är numera klassad ACEA A3/B3/B4, API SL/CF, 5W-50 är klassad ACEA A3/B3, API SL/CF. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
STi |
Jag har även hört det att man gärna kan gå upp lite i viskosistet i m20 motorn om man vill att den ska gå lite tystare. Detta gör den eftersom oljefilmen är tjockare och spelen i motorn blir mindre. Vilket i sin tur skulle resultera i mindre ljud. Men som sagt det blir ingen biltema olja, känns som om jag vill ha någon mer märkes olja typ Castrol, Valvoline Mobil 1 ja ni förstår vad jag menar. 10w50 eller 10w60 Vad har jag för alternativ? Vilka oljor kan jag välja mellan? Måste ju finnas folk här på forumet som vet vilka olika oljor som finns i dessa viskositeter vart man kan köpa dom å vad dom kostar.... Hjälp snälla... |
| Som sagt... nya Helix Ultra! | |
STi |
Vad har du för viskosistet på helix ultra då? |
| Ventilslammer löser du knappast med "tjockare" olja, möjligtvis att det inte blir värre... kolla kamaxelns skick istället ställ in ventilerna på ett riktigt sätt | |
STi |
Jag har tänkt att ställa ventilerna och kolla skicket på kammen samt byta oljan nu till helgen. Så mycket tickar den inte. Bara ytterst lite. Inget så som man reflekterar på om man vet hur motorn kan låta. Tänkte att man kunde få den att låta ännu mindre genom att byta till en tjockare olja samt att ställa ventilerna. Finns många som påstår att ljudet minskar när man har en tjockare olja... Någon som vet viskosisteten på helix oljan. Finns det andra oljor som har 10w50 eller 10w60 ? |
|
STi: Jag provade RS 10W-60 i min fd 735, men det hjälpte inte mot tickandet - däremot gick kyltempen upp lite vilket inte var så bra vid adriatiska havet... En 5W-50 räcker alldeles utmärkt om du inte ska köra på bana ofta. 10W-50 är en ovanlig viskocitetsklassning, men jag har sett att Q8 har (hade?) en sån. Mobil1 har en helsyntetisk 5W-50 som finns på t.ex.: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.