AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.304

Värdering M3 E46 långmilare

Sida 1 av 2
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3

Hallooj..

Jo, jag är inne på att köpa en M3 E46 2002:a med rätt mycket utrustning såsom 16:9 tv, taklucka, 18", skinn, pdc, dsc, xenon m.m. Bilen är grå och har gått snart 9000mil, tycker det är rätt mycket för en 2002. Han begär 335.000:- får tilägga att bilen är Importerade, men den har fullhistorik och testad på bmw, milkontrollerad m.m.

Vad tycker ni? Är det rätt pris eller är han ute och cyklar?

Mvh

Sebbe

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Långmilare vid 9000 mil ???
Bilen är inne på sitt fjärde år. Lite drygt 2000 mil/år. Fullt normala mil för en bil som används året om.

Vad man ser i annonserna verkar priset vara ganska normalt.
Sen vet jag inte hur lättsålda dessa bilar är. Skulle tippa på att de är lite mer svårsålda sen e90 lanserades. Många kan nog tänka sig att avstå några kusar mot en ny modernare bil tex 330 e90.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det kallar jag verkligen inte för långmilare. Har bilen gått 30.000 mil, ja då börjar det bli lite mil.

//Schnitzer

Sebbiis:

För att vara en M3E46 så är det ganska långt känner bara till 2-3st i Sve som har gått mera.

Du har ingen länk till bilen?

Finns idag ett ganska stort utvud av M3or nu såg en fräsch för 299K med mkt bra utrustning, om man går upp till 350-380 så finns det många intresant objekt.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Skulle tro att priserna rasar precis som M3 E36, dvs om ett par år (2-3) så kostar en E46 M3 ej över 200K. Flera har stått osålda lääänge på Autopower och Blocket.

M3/// Mullret
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Håller med om att det är en långmilare, ska ju knappast jämföra M3/M5 med tex en vanlig 528, även om man kan använda bägge året om.
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3

Starre: tyvärr, finns ingen länk, den är inte annonserad. Killen har haft bilen i snart 1år och ska köpa nya 3-serien.. Känner han rätt bra, han begärde 345.000:- först.

Men ni tycker altså att det är för mycket pengar för den bilen? Den har även Harman Kardon systemet.

Men jag brukar byta bil efter nåt år så 2-3 år lär jag inte ha den.. Nya M3:an lär väl inte komma förrän 3år?

Jag såg även den Guldfärgade här på börsen för 299, men den hade gått strax över 10 eller? Sen saknade den en del utrustning såsom taklucka och färgen är inte direkt min favorit..

Bilen iannat fall är så gott som ny, finns 1-2stenskott, alltid i garage och aldrig buskörd.. Däcken bytte han inte för längesen. Det som skall göras snart är då oljeservicen som inte kan kosta många tusenlappar..

Tack för alla svar..

mvh

Sebbe

Sebbis:

Vilken spec har bilen?

Är det en tidig 02?i så fall är motor-åtgärderna gjorda på Bmw finns det papper?
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3
Den är utagen juli - 2002.

GC
8
GC
E46 M3
Någon som vet vad en E46 M3 ungefär tappar i värde per år om man kör ca 2000 mil/år...?

Med andra ord, vad skulle en M3:a vara värd om typ 2 år, med tanké på att en ny M3:a snart är på väg...?!
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
GC,

Skulle tro samma sker med E46 som E36, dvs de hamnar på 180-200K om ca 2-3 år. I takt med fler får råd köpa så sjunker priserna då fler bilar byter ägare oftare och servicen även blir lidande. Tyvärr en trist utveckling, men vilka bilar håller sina priser bra? Ferrari 250 SWB och Bugatti -35, men det är väl ett par specailfall.
GC
8
GC
E46 M3
Mullret

Det är ju lätt att jämföra E36 M3 med E46 M3 i prisutvecklingen, men du hittar ju än idag, fina ex av E36 som går för 200k+...

O jag menar E46 är en såå himla mycket bättre bil...

E39 M5 är ju ett par år äldre än E46 M3 men ligger fortfarande på 250k+...
Långmilare i mina ögon.
En pedantskött M-bil ska inte rulla på vintern och absolut inte i närheten av 2000 mil/år.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Olof:
Beror på vad som menas med pedantskött M-bil. För min del får den gärna rulla 5000mil om året och ändå kallas pedantskött.

Om man bara sköter om sakerna så anser jag inte att det är något fel. Bilar är väl ändå till för att användas och inte för att stå på ekparkett och samla damm.

Efter själv ha testat på att köra på Tullinge med BMW CS och sett 2 st E46 M3 köra där så anser jag att folk som inte låter bilar som dessa komma ut på bana har köpt fel bil.
Om jag hade en M3 skulle den få gå så långt jag bara orkade köra varje sommar och gärna så många timmar på bana som möjligt.

Håller dock med dig om att den svenska vintern bör en bil slippa för att förbli pedantskött.

Blev ganska långt det här:), blir bara så trött över att bilen inte kan vara pedantskött bara för att man använder sakerna till det dom är byggda för att klara.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Olof mfl: Hade det varit en cabbe, så hade förstått era argument om att "en pedantskött M-bil ska inte rulla på vintern och absolut inte i närheten av 2000 mil/år."...

...men nog ska man väl kunna använda en M3 coupe året om...?

/ Joakim

Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Ufo:
Självklart kan man använda en M3 E46 året runt. är ju en E46 coupé i grund och botten och dom fungerar utmärkt på vintern. All effekt kontrolleras med DSC. Så på det planet finns alltså inga problem.

Det jag tycker talar emot vinterkörning är att bilen rent ut sagt blir förstörd. Stenskott, rost mm. mm.

Sen är det ju härligt att kunna plocka fram bilen på våren efter en lång vinter längtan...:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
GC
8
GC
E46 M3
Ufo, Csi, Olof

Asså, att en M-bil, eller vilken bil som helst, står still inne i ett garage i 4-5 månader är inte speciellt bra för bla delar som tex. gummipackningar osv... en M-bil skall köras...
GC: det är ju det jag menar också :)

Men en cabbe, vilken som helst, förstår jag att man inte kör med på vintern (även om det kanske inte är bra för gummipackningar mm)...om man inte har hardtop.

/ Joakim

Länk
Fredrik:
visst, att ta fram en bil på våren efter en lååång vinter är säkert härligt, men om man inte har en mer unik bil än en M3 E46 coupe, så förstår jag inte vitsen med vintervilan. Jag räknar med att dagens moderna bilar har ett bra rostskydd, och jag sköter bilvården ordentligt under vinterna. Kanske inte med världens puts, men å andra sidan betydligt oftare avspolad både på och under. Stenskott? Jag har inte märkt att de är värre under vintern, men jag kan ha fel...

OT: har familjen (eller du?) skaffat en M roadster också? Trevligt! Du får se till att lägga upp både den och din E30 i galleriet.

/ Joakim

Länk
Tänker inte starta en lång diskussion, men jag håller inte med.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Olof: Ok, då är vi överens om att vi inte är överens... :)

/ Joakim

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.