AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
122.255

325insug på 328a, sagt o gjort...

Sida 1 av 10
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Har länge haft ett insug från en 325a liggandes här hemma i garderoben och tog idag tag i mitt liv o mig själv o åkte till garaget o satte dit det.
Har själv letat som besatt här på forumet efter instruktioner men de flesta har varit bristfälliga. Så jag tänkte själv skriva lite kort vad som passade, vad som inte passade, var för slangar o annat skräp man behöver för att få dit det.

En snabbis hur man får bort M52insuget.

Lossa plastkåpan över spridarna, lossa spridarbryggan o häng åt sidan.
Bort med luftburken och LMM.
Skruva loss båda spjällen o lägg åt sidan. Lossa alla M6skruvar som sitter direkt under där spjället satt. Håller fast bla tomgångsmotor o nån vakumhistoria till vevhusventilationen.
Lossa alla vakumslangar på insuget. Är sammanlagt 4 stycken om man låter tomgångsmotorn sitta kvar.
Lirka ut den klockliknande saken som sitter under spjället. Vet inte vad den kallas, men det går en slang framifrån Vanoset ner till den burken.
Nu borde insuget endast sitta ankrat i toppen.
Skruva bort de muttrarna som håller insuget på plats mot toppen. Är 8st storlek 11mm. Den längst in mot torpedväggen var lite knepig. Jag lossade med en ledad nyckel först sen lirkade av muttern med fingrarna.
Nu om man håller undan spridarbryggan går det o lirka ut insuget.

Nu till det roliga, 328a har 2 stora hål, en till tomgångsmotorn o en till den där klockan till vevhusvent. 325 har ett hål.
328a har sammanlagt 4 anslutningar till diverse vakumslangar, 325 har 2.
Till de små vakumslangarna använde jag vanliga T-kors till spolarvätska, samt ett luftkopplingsblock jag "lånat" från jobbet för att koppla in den sista slangen av lite grövre kaliber. Gick åt två T-kors för att få in de tre slangarna på den ensamma nipplen på insuget.

Till tomgångsmotorn o vevhusventgrejen blev det lite knepigare. Fanns ett uttag på M50suget o jag behövde två. Hittade ett 22mm T-kors i koppar i garaget som dög utmärkt. Hade väldigt bristfälligt med slangar så det blev att löda ihop en grunka av T-korset samt en 90gradersböj i koppar så det blev som ett "F". Anslöt insuget via en slangstump längst ner på F-et, och tomgångsmotorn till den översta pinnen på F-et och vevhusvent på den undre. Gick åt 4 90graders slangböjar i storleken 5/8" för att få ihop det. Kan lägga upp bilder sen men jag hittar inte sladden till kameran just nu.

Efter lite knep o knåp så var alla slangar där de skulle iallafall. Det satt en metallhistoria som höll fast tomgångsmotor, oljesticka och det vevhusgrejset original. Den fick inte plats efter min slangdragning, men grejorna ligger stabilt där de ligger mha ett stripes och tur.

Insuget passar bra mot toppen dock fick jag använda dubbla packningar för att det skulle täta mot spjällen. Lät packningen som satt i ett fräst spår på M50suget sitta kvar, samt även packningen som satt på spjället. Inte så proffsigt men funktionellt.
För att spridarbryggan skulle passa riktigt fick jag fräsa bort endel plast på insuget precis bredvid muttern som sitter i plasten. Annars gick fästet från spridarbryggan in i plasten o spridarna kom inte ända ner. Fick tillverka ett par metallbitar så bryggan kunde skruvas fast i insuget.
Nu är det bara att montera tillbaka allt igen o tuta o köra.
Enda problemet jag stötte på var att han gick upp till 4000rpm när jag vred om nyckeln. Men detta berodde på att en slang var lite dumt dragen och låg emot gasreglaget på undersidan spället.

Nu till resultatet...
Tyvärr så märke jag väldigt tydligt att det goa bottendraget är borta, vilket är väldigt tråkigt då det är mycket härligt med det vridet på låga varv. Dock så drar den helt obehindrat ända upp till varvstoppet, 6600-6700 nånstans tror jag. Förut så hände det ju i stort sett inget efter 5300rpm.
Har blivit en helt annat karaktär på motorn som är mer lik 325ans. Jag saknar bottendraget men det är trevligt o kunna varva lite mer. Dock är det ju väldigt sällan man ligger däruppe o kör så för min del blir det nog att byta tillbaka när orken infinner sig...

Det var allt för mig. Ruggigt dåligt och slarvigt skriver, jag vet, men jag är riktigt trött nu, får editera senare.
Har nån några frågor så go ahead...
Axel
Om du ska full effekt av insuget ska du mappa motorn efter det nya insuget,dels får du tillbaks lite bottendrag men får fram för allt upp till 25 hk på topp.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Joo, det är jag sjävklart införstådd med också. Men det finns ju folk som helt omappat fått ut 30talet hk med insug o M3avgas.
Jag är snudd på lite tveksam till vad en mappning skulle kunna göra i dethär fallet. Större kanaler = lägre gashastighet = sämre vrid på lågvarv. Det kan ingen mappning i hela världen ändra på...

Varit ute o lekt lite ikväll hur som helst, o det är fan rätt gutt o kunna dra till varvstoppet utan att han tjippar efter andan...

Nån som har ett M3avgas till salu kanske? :-)
Go
110
Gogo
528iM e39 -98
Har du tappat vrid helt & hållet genom varven, eller har det bara förflyttats högre upp i registret?
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
I o med att jag nu kan varva till varvstoppet istället för bara 5300 så får man väl säga att vridet flyttats upp.
Dock är ju det sköna vridet på låga varv, 2-3000 o däromkring, borta nu.
Den är mer som en 325a att köra nu, fast lite mer drag typ.
0-100 känns som det går liiite snabbare nu är innan, detta främst tack vare att man kan varva mer. Bilfan gör ju snudd på 110km/h innan man måste växla till trean :-)
Go
110
Gogo
528iM e39 -98
Ok..jag har haft en 540 innan, så jag är ändå inte imponerad av bottenvridet, & jag ligger på höga varv & kör för det mesta ändå så.
Jag får testa att sätta på insuget, så jag får egen uppfattning, men tack ändå för förklaringen!
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Joo, enklast är ju såklart att prova själv.
Och jag börjar ändra mig lite nu angående att byta tillbaka, det ÄR gutt o kunna dra ut på varje växel om man så önskar. Även om jag saknar lågvarvsvridet så blir det nog o låta insuget sitta o skaffa M3avgas istället o se vad som händer då...
Go
110
Gogo
528iM e39 -98
Körde du med M52:ans spridarbrygga?
Sq
89
Sqrewdriver
730i -91
735i -92 (Reservdelsbil)
Varför skall man montera en 325:as insug på
en 328? Är inte insugen hyggligt avstämda från
början.

*För att du älskar att köra*
Go
110
Gogo
528iM e39 -98
2,8:orna är strypta p.g.a skatte/förs.skäl i Tyskland.
2,5insuget flödar 50% mer, så det finns en hel del effekt att hämta med insug, grenrör & mappning.
Sq
89
Sqrewdriver
730i -91
735i -92 (Reservdelsbil)
gäller det bara importerna eller samtliga 328?
50% sämre flöde borde ju betyda att 325:erna
går bättre i allt utom vrid?

Lite OT ni som verkar ha koll på insug och stuff,
vad skiljer M30 3,0L insug mot 3,5L:ans? om jag inte
missminner mig så är det den enda "Visuella" skillnaden
som man ser när man tittar ner under huven?

*För att du älskar att köra*
Go
110
Gogo
528iM e39 -98
Det gäller samtliga 328/528, därför skiljer det bara 1hk från fabrik mellan 325 - 328.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Peter_1982:

Du ska ha en eloge för att du orkade skriva allt!

Mvh
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Är helt ointresserad av 328:or men det är förbaskat bra med såna som du som beskriver och berättar i detalj hur du lyckats med nåt som säkert fler undrar över! Ger lite balans åt forumet.
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Fint jobbat Peter. Tack för att du delar med dig.
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Nemas problemas vapenbröder, vad nu vapen har med det hela att göra.
Och ja, jag använde M52s spridarbrygga, original asså. Jag fick fräsa lite i kanten av plastupphöjningen till ena muttern på insuget dock. Samt kapa till ett par plåtbitar med dubbla uppsättningar hål i för fästena var förskjutna.

Även att det inte var så bra skrivet så vad hela poängen just att andra också skulle kunna göra liknande ingrepp utan att skita ner sig av förvåning när de märkte att nåt inte passade.
Jag fullkompligt älskar folk som inte räds för att meka sönder sina dyra bilar :-) Även om min kanske inte klassas som dyr i detta fallet, men men... Var lite snål med bilderna innan jag monterade dit insuget så tyvärr blir man nog inte klokare av att se de jag tog när bygget var klart. Men kan lägga upp om nån har intresse av o se...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
I den här biten skulle kanske en bild eller två kunna hjälpa...:

"Till tomgångsmotorn o vevhusventgrejen blev det lite knepigare. Fanns ett uttag på M50suget o jag behövde två. Hittade ett 22mm T-kors i koppar i garaget som dög utmärkt. Hade väldigt bristfälligt med slangar så det blev att löda ihop en grunka av T-korset samt en 90gradersböj i koppar så det blev som ett "F". Anslöt insuget via en slangstump längst ner på F-et, och tomgångsmotorn till den översta pinnen på F-et och vevhusvent på den undre. Gick åt 4 90graders slangböjar i storleken 5/8" för att få ihop det."

Mvh
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Hehe, ja den biten blev ju ganska luddig. Det där går ju att lösa på flera olika sätt. Med grejorna jag hade blev det massa 90gradersböjar o ett tkors i koppar. Självklart går det säkert lösa på flera sätt, med långa slangar eller liknande. Tyvärr kan jag inte ta nån bra bild då insuget sitter ivägen för alltsammans...
jimmy/bmw
men borde det inte hjälpa på en 323 -97 om man byter till 325 insug ??

Di
74
Divan
E36 Coupe -92
fattar inte riktigt prata med en kille från bmw han sa att på e36 så skulle man ha 328 insug till 325 för att få upp hästarna inte tvärtom-....

//Divan
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Visst låter det knäppt att sätta dit ett insug från 325 på en 328 men jag tror faktiskt det kan ligga (många) hk att tjäna på det ingreppet. Jag har själv absolut ingen erfarenhet av detta men det måste ju vara något som gör att det bara skiljer 1 hk mellan 325/328 trots att det är 0,3 l skillnad. Synd att de flesta lagar och paragrafer ska vara mot alla oss som är bilintresserade. ärligt talat så är det nog få på en märkesverkstad som vet riktigt vad dom pratar om. Det finns givetvis dom som är grymma på sin sak men att diskutera trimning med dem tror jag inte är någon större ide. De finns dom som kan de bättre.
/ Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.