|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jaha... provar en gång till då eftersom mitt inlägg tydligen försvann i nån rasad hårddisk eller vad det nu var. Jag har en 1602:a -72 som tyvärr en gång i tiden blivit skrotad mot intyg som det heter.Den är i skapligt skick och jag tycker att det vore bedrövligt om man inte skulle få rädda denna klenod. Vid senaste räkningen fanns det tydligen bara 87 st kvar och av dom endast 25 i drift.Hoppas att någon här kan ge mej TIPS... kanske nån känner till nån som lyckats tidigare så man kan kolla upp hur han gjorde.VILL INTE BYTA ID vill att allt ska vara OK. En del åker i bilar vi andra åker 02 | |
|
Du kan kanske få hjälp här: Länk Mats BMW CS #5847 |
|
|
Är du säker på att den är skrotad med intyg från bilskrotare??? Är den inte det ska det inte vara några större problem. Du kan maila mig privat med tidigare reg.nummer om du vill så kan jag kolla upp det åt dig. MVH Fredrik Nilsson |
|
|
Det är i princip omöjligt att registrera en redan skrotad bil. Jobbade på bilskrot och det fanns en kanonfin orange 1602 i princip rostfri som jag försökte livrädda men det gick inte... |
|
tvåtakt |
Jo, det skall allt gå. Ring Vägverket och kolla. Har för mig att jag undersökte själv för några år sedan och det var inga problem som inte gick att lösa med en massa avgifter... |
|
Länk Länk hittade ett par relevanta trådar om detta med återregistrering ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Säg till om du lyckas med att återregga den. |
|
|
Självklart kommer slutresultatet av mina och andras ansträngningar att rädda min 02:a att meddelas. En del åker i bilar vi andra åker 02 |
|
|
Läget med min 1602:a är följande. Inget har förändrats, Har läst igenom 1.Förordning om vägtrafikregister 2.Fordonslag. 3.Bilskrotningslag Hittar inget om att man inte får återregistrera ett skrotat fordon. Nån som vet var i lagen det står om detta? En del åker i bilar vi andra åker 02 |
|
|
När ett fordon är avregistrerat är det inte längre att betrakta som ett fordon, utan som skrot. Att registrera skrot är inte möjligt i Sverige... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Rent teoretiskt, skulle det vara möjligt att exportera bilen/skrotet till ett annat land, registrera den där, och sedan importera den tillbaka till Sverige, och registrera den här igen? Skulle va kul o veta om det är möjligt. Mch Carl. Pärlan: Länk |
|
|
Går ju alltid att byta identitet om man är lite kompis med svetsen. Håkan |
|
|
Så löjligt med sådana lagar. De tjänar ju inget syfte. För du måste ju ändå få igenom "skrotet" genom besiktningen. Och då ska den ju vara körduglig efter det. Kan man tycka. |
|
|
Carl L: Jag kan inte tänka mig att man får registrera ett avregistrerat fordon i något annat land heller, men jag är inte säker...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tjenare Jesperado: Jag skulle uppskatta om du skulle kunna upplysa mej om vart i lagen jag kan läsa att man ej kan återinföra ett avregistrerat fordon och vart det står att ett avregistrerat fordon är att betrakta som skrot. Sen har jag en liten fundering om detta med ombyggda fordon som du som besiktningstekniker kanske skulle kunna svara på. Igår så tittade jag på en Volvo 162......hm..... jo jag vet att dom inte finns, inte ens blivit serietillverkade. Denna 162:a var alltså ett ombyggt fordon, nybesiktad med 60 mil på mätaren,snackade med ägaren som också byggt den. Bakdelen är en 244-89 krockad fram inköpt på en bilskrot helt rostfri (galvat underrede) alltså skrotad.Framdelen en 164, skarvad bakom främre dörrstolparna och taket är skarvat vid den bakre rutramens överkant, när detta då svetsats ihop för att se om allt lirade ihop hade han tagit sidorna från en 242 för att få den 2 dörrars.Alltså en 164:as framdel och tak och 89:ans bakdel och underdel och 242 sidor och som grädde på moset hade han stoppat i en motor från en S 80 men med 164 ch.nummer.Min fundering är varför kan man kapa tre bilar rakt av och sedan skava ihop detta till en bil som inte ens varit serietillverkad och utan några som helst problem åka och besikta den,men det är inte tillåtet att försöka rädda en utrotningshotad bilmodell som aldrig varit i närheten av en kaprondell (javisst ja ch.nr är ju bortkapat) bara för att den en gång blivit inlämnad på en bilskrot och dom fått en skrotningspremie utbetald,tydligen så ansåg bilskroten att den var värd att spara eftersom den fortfarande finns vid liv, nåja finns kvar iallafall.Jag är ju helt klart beredd att betala tillbaka skrotpengen och kostnader för en ursprungskontroll för att rädda denna i mina ögon klenod.Jag vänder mej inte på något sätt emot detta att man i Sverige kan bygga om bilar,tycker tvärtom att vi bor i ett härligt bilbyggarland med massor av kreativa bilbyggare, har själv byggt både 242 cabbar och A-traktor åt min son men tycker att det verkar lite som att hämta vatten på andra sidan ån att det enda alternativ som återstår för mej är att hitta en annan 02:a med ch.nummer kvar och kapa den bakom torpedväggen för att sedan svetsa ihop den med min bakdel när det enda som fattas är en liten plåtbit ca:1 gånger 4 cm där mitt gamla ch.nr suttit. HALLÅ........... Vart ligger skillnaden i att stansa in det gamla ch.nr på nytt eller att kapa två 02:or för att få till en?????????? Förstår mycket väl att besiktningarna måste följa skrivna regler men för en privatperson verkar det vara omöjligt att hitta vart detta står skrivet. Håkan 02. ja visst att byta id är ju ingen större operation,men tycker att det är fel väg att gå, jag vill ha justa papper på mina grejer,det innebär ju att ytterligare en 02:a får sätta livet till. / Anders En del åker i bilar vi andra åker 02 |
|
|
BMW 02: Jag vet inte exakt var och hur det står i lagtexterna, men ett avregistrerat fordon ska inte vara möjligt att registrera. Jag har tidigare forskat mycket i ämnet då även jag ville "rädda" en skrotad bil. Det enklaste är att kontakta Vägverket, så ska du få ett riktigt svar, de ska även kunna hänvisa dig till rätt lagtexter... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har ringt vägverket,till svar fick jag: CITAT: Det som du har är ingen bil det är en hög med reservdelar som tyvärr för dej sitter ihop. SLUT CITAT. / Anders En del åker i bilar vi andra åker 02 |
|
|
Jag är helt novis i ämnet, men borde man inte kunna sätta ihop dina "delar" till en bil. Det finns ju många som bygger bilar själv, som sedan besiktigas. t.ex. AC Cobra kopior och Lotus Superseven kopior. BMW CS #5206 |
|
|
Jag har letat som en dåre på nätet efter en sida där en kille åter införde en bubbla till registret...utan att hitta det men troligen var den inte skrotad utan bara utputtad från bilreg. Regler och tillämpling är helknasig...och det tillämpas helt enligt tycke och smak i vissa fall. Stå på dig och ge dig fan på att det ska gå...så förhoppningsvis så kan du regga in din bil. Sen finns det ett tredje alt, köp loss en råkaross från tyskland som du plockar över alla delarna till.. Länk /Pelle |
|
|
Pelle Persson : På vilket sätt skulle en råkaross lösa problemet? Har jag fattat det rätt så är väl problemet att chassinummret till BMW 02´s bil är skrotat och med andra ord inte finns längre. Det löser man ju inte genom att köpa en råkaross utan identitet... Förresten är det någon som vet om det blir lagligt att köpa en sådan kaross och sedan ge den en identitet från en annan bil? Det måste väl bli ungefär som att flytta ett chassinummer från en bil till en annan, eller? |
|
|
GE, om du hade läst runt på sidan så skulle du sett att tyska id handlingar medföljer. /Pelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.