|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är väl bäst att tilläga att X5.3.0D med M57N from 09/2003 även fick den nya ZF lådan. ///MVH Hasso Länk |
|
Kikar man på Oreos problm till exempel med sin diesel såverkar inte kvaliten sådär på topp på de nyare lådorna heller. Kalle: ALLA företag som överladdar Bmw motorer vågar inte plocka ut samma effekt för steptronicbilarna som de gör för de manuella getrag bilarna. Tror du detta är ett stort sammanträffande? Jag skrev inte att en manuell låda alltid tål mer effekt än en automat. Jag skrev att en Bmw motor med step resp manuell låda alltid har högre hållbarhet som manuell. Det är inget sammanträffande att alla som överladdar uppåt 500 hk alltid väljer en manuell getrag låda. De är erkännt väldigt bra. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Starkid: Det är detta påståendet: "Vad jag dock vet så finns det exempel när samma bilmodell har hållbarare autlådor än manuella diton" som jag uppfattar som båg om du syftar på Bmws lådor. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
J.Dredd; 540 var ett exempel, ca 15000mil brukar var ett rätt vanligt miltal, för byte, ca 13000, repektive 15600 på mina, men drygt 20000mil är inga problem med rätt förare, körde en i helgen, med 21000mil och originalkoppling, priset på koppling verkar även ha sjunkit, drygt 2000kr med realoem som riktlinje, min 735:a var jag mycket nöjd med, angående koppling/växellåda, över 33000mil klarade kopplingen, det är fullt möjligt att den inte är bytt än. Skrämmande att det är så stora problem på automatlådor än i dag, det är värre än jag trodde, men ZF:orna är väl bättre? Nu har jag bara kört X5 med automat, två 3,0d och en 3,0i, men jag kan väl i viss mån hålla med om att det känns konstigt med manuell i den biltypen, men den är säkert bättre/mer passande än vad många tror, vore kul att provköra en. Mvh Stephan |
|
|
Hasso, Då hade jag ju rätt :) Skrev "Alla växellådor i BMW, både manuella och automatiska, steptronic eller ej, tillverkas idag av ZF. Undantag: SMG, som görs av Getrag." Obs: "idag". wendtan, Exempel: 540i E34. ZF 5HP30 klarar 560 nm, det har jag svårt att tänka mig att den manuella getraglådan gör. I övrigt så håller jag med dig om att i de flesta fall så är BMW's manuella lådor tåligare än motsvarande automat, men inte ALLTID :) Mvh, Kalle |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kalle . jag noterade att du skrivit idag. men det kan vara ett vitt begrepp :) vem tillverkade igår ,förra veckan eller i morgon :) det kan ju vara lite svårt att referera till dessa nya lådor eftersom vi vet så lite hur dessa lådor funkar gentimot föregångarna. Kan nog vara lite vågat att säga att ZF tillverkar alla idag :) BMWs lådor är rutan tvekan den bästa automatlåda jag kört. ///MVH Hasso Länk |
|
Kalle: Sålänge du inte har siffror på vad den manuella tål så kommer jag ställa mig MYCKET skeptisk till det du säger. Den är i sådanafall ett undantagsfall som heter duga. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan, I fallet 540i E34 så tål den manuella 6-växlade Getrag-lådan 420nm, medan den automatiska 5-växlade ZF-lådan tål 560 nm, som sagt. Mvh, Kalle |
|
|
Det är väl inte speciellt intressant om hur mkt olika trimföretag vågar plocka ut ur en bilmodell modell med en viss låda, då lådorna ska vara anpassade efter original effekten. 5HP30 lådan har ju ett välbekant problem med plastkulorna, men annars tycker jag att det är synd att vara rädd för automatlådorna. Givetvis ska man testa lådan ordentligt innan man köper en bil. Dock, att det inte säljs lösa delar till en viss låda ser jag som skälig anledning till att undvika en viss automatlåde-modell. Sedan tycker jag att det är lite tråkigt att det finns folk som tillhör de s.k. "experterna" på forumet som lider av automat-fobi (inga nämnd ingen glömd) , vilket smittar andra mindre kunniga. Vad gäller hållbarheten, så gäller det att sköta om lådorna på rätt sätt. Det går att köra sönder en manuell låda lika bra som det går att köra sönder en automatlåda. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Mugge: Om du nu syftar på mig, vilket jag misstänker att du gör så jag absolut ingen automatfobi. Jag gillar Bmws steptronic lådor och tycker de är klockrena i 330 Cab, X5,X3 större dieslar osv. Diskussionen handlade dock inte om vilken sorts växellåda man favoriserar. Utan vilken låda som håller längst samt tål mest effekt. Tar du 50 st 15 år gamla Bmw bilar varav hälften har manuell och hälften har automat och kikar på felfrekvensen på dessa så kommer det tala sitt tydliga språk. En automatlåda har fler saker som kan krångla än en manuell. Det sitter momentomvandlare, switchar, växellådsprogram, andra slitagedelar som kulorna du är inne på, osv. Effektmässigt är det allmänt kännt att Bmws manuella lådor iregel tål den dubbla effekten utan att gå i sönder. Automaterna är iregel specade för att tåla effekten som motorn ger orginal + 15-20%. Det är helt enkelt dyrare att överdimensionera en automatlåda. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Kalle; Är det beteckningen: S6S 420G, som talar om vilket vridmoment lådan klarar? Eller har du någon tabell? Mugge; Det intressanta tycker jag är att få fram, så mycket information som möjligt, om hur ofta, varför etc., respektive växellåda krånglar, men det intryck jag får är att automat krånglar mer än manuell generellt, att jag sedan föredrar manuell personligen "helst skulle jag ha stor vagnspark med ett varierat innehåll, vissa dagar är det en pina att köra manuell, och då vore det trevligt att kunna köra en automatväxlad" hör inte till den diskussionen, dock kan jag kommentera: X5 med automat, det var en av få bilar jag inte tänkte, hur mycket bättre skulle den vara som manuell? Mvh Stephan |
|
|
S6S 420G = S = Manuell 6 = sexväxlad S = Överväxlad på sexan 420 = Det specade max ingående vridmomentet som lådan klarar (dock brukar dom ha god marginal) G = Getrag första tecknet = (A = automat) eller (S = manuell) andra tecknet = antal växlar tredje tecknet = (D = direkt drift på högsta växeln) eller (S = överväxlad på högsta växeln) nästa tre siffror = max ingående vridmoment sista tecknet = (G = Getrag), (J = Jatco), (R = GMPT , General Motors Powertrain) och (Z = ZF) Det var listan med den gamla benämningarna på lådor nu har BMW gått över på en ny variant som inte är lika lätt att se vad lådorna klarar. _______ //Niklas |
|
|
Då var det som jag trodde, men hur mycket mer klarar S6S 420G? Samma beteckning har lådan i E39 540i "inte exakt samma, när jag kollar med realoem" Och den har ju 440Nm original, med vanos, så 100Nm mer eller ännu starkare? Mvh Stephan |
|
|
M5 E39/Z8 har samma betäckning på sina lådor; S6S 420G med original 500Nm i S62 motorn, det tyder på att det finns en rätt rejäl marginal?! Mvh Stephan |
|
|
Tar upp en gammal tråd . Undrar hur det ser ut idag med x5 e53 manuel vs aut . Letade upp och köpte en manuel x5 med 25000mil på mätaren och dom som fanns verkade gå åt iallafall. Valde manuel pga pålitligheten och ett ev kopplingsbyte ser rätt lätt ut på modellen . Att köpa en bil med aut som gått över 20000mil så får man räkna in ett ev vxlådsbyte $$ kan komma och på en med manuel vx ett ev kopplingsbyte. e23power |
|
|
e23power: Att många ser automat som ett måste när bilen gått mindre har jag full förståelse för. Efter 20k mil brukar det dock inte vara samma sug. Sålde själv en manuell XC90 som gått 17500 mil. Ingen av spekulanterna som tittade på bilen gnällde över att den var manuell utan flera var dessutom positivt överraskade då de trodde att det bara fanns automat på XC90. Därmot var det såklart det första de som mailade skambud klagade på! //Stenback |
|
| Efter att ha ägt ett par X5 kan jag säga att det inte är en bil man vill sitta och växla manuellt med. Men det är ju jag det. Precis som i vår 130i den skulle jag inte vilja åka runt med en automat... | |
|
Jag kom från en BMW 530i touring 01 manuel vx som jag körde 12000mil Med . Sen köpte jag en x5 5vx manuel efter att provat en aut 3,0i som gick helt ok men tycker det är kul att köra bil och växla själv 😁 . 530i hade gått 20000mi när jag köpte den och x5 25000mil så det känns tryggare med manuel ett automatras kostar mer än vad bilen är värd. Kan bara säga att x5an är hur kul som helst att köra . Det var ju inte svårt att hitta en aut att prova men att hitta en med manuel som dessutom var mycket välvårdade och fullservad var ju bara tur😁är helnöjd. Vx lådan är zf och mycket fin att växla. e23power |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.