AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
9.139

Varför är manuelväxlade X5 så ointressanta

Sida 1 av 2
fe
8
fenero
525d Touring - 05
330 Cabrio - 02
Är det nån som har en vetig förklaring till varför X5 med manuel växellåda är så ila omtyckta? Det borde väl vara tvärtom då manuela växellådor ger mindre bekymer med rasade lådor och etc

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bekvämare med automatlåda.
Visa användare
10
GoodLook
328iA Coupe - 96
prova en sånn så har du svaret...

Gemini__
Den biltypen passar bäst med automatväxlade lådor, anser nog de flesta. Alltså blir de manuella varianteran mindre attraktiva, helt enkelt.
Det sämsta, är att det inte går att kombinera V8 och manuell växellåda, det får bli en Porsche Cayenne S, för det jobbet, kan man tänka sig en manuell, så är ju beg-priset mycket lägre än för automatarna, en klar fördel.

Mvh Stephan

Jag skulle aldrig ens tänka tanken att köpa en manuell X5. Lika lite skulle jag kunna tänka mig att ha en Z4 med automat.

Biltypen måste harmonisera med växellådan.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Körde både manuellt växlad och automat när jag skulle köpa X5:a. Jag gillar egentlligen inte automat och ville ha en manuell bil.
Men det passar helt enkelt så mycket bättre med automat i den bilen att jag mycket väl förstår varför manuella exemplar är iskalla.
Har även en del erfaenhet av Porsche Cayenne och den skulle jag i ännu större grad ogilla som manuell variant.

Att manuella lådor skulle ge mindre bekymmer än automatlådor är gamla skrönor från snusförnuftiga trafikmagasinet, som tydligen inte dött ut än. Däremot är det om jag inte är helt ute och cyklar en ganska svag automatlåda på just diesel-X5.
starkid; Är det verkligen så? Finns en 540iAT-97 med 17000mil på börsen, den har ny automatlåda, inte en purfärsk vagn, "men lite mer borde en låda hålla" det får mig att vara glad över att köra manuellt, för några växellådsbyten på manuella 540, har jag aldrig läst om, varken i Sverige, Tyskland, Australien eller USA.

Mvh Stephan
Har inte ingående kunskaper om autlådorna på e39 540 :(

Vad jag dock vet så finns det exempel när samma bilmodell har hållbarare autlådor än manuella diton. Så vad som påverkar hållbarheten blir givetvis ambitionsnivåer och lyckade konstruktioner. En annan egenskap som ligger i sakens natur är att automatlådor är mer skyddade mot felaktigt handhavande än manuella.

Personligen har jag ingen som helst rädsla över att köpa varken nya eller begagnade bilar med automatlådor (ta i trä!)
De där är nog ren båg vågar jag påstå.

Manuella Getrag lådor tål ALLTID med effekt än motsvarande automatlåda/steptronic.

Kika hos ESStuning tex. De har olika kompressorkit/laddtryck för manuella respektive bilar med step. Automatlådorna tål helt enkelt inte effekten.

Sen är jag fullt medveten om att mercedes kör automat på deras motostarkare varianter. Vi kan dock vara överens om att Bmw och Mercedes inte har samma leverantör.

Iregel är en steptronic låda gjord av GM om jag förstått det hela rätt.
Hasso har stenkoll på detta.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Men hur många kopplingar har inte bytts på dom manuella 540 då? Lite billigare än att renovera en a-låda, men det är ju inte gratis direkt.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Att kopplingar får bytas kan inte de manuella lådorna klandras för.
Att man kör slut en koppling beror oftast på användarfel.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Vad var det som var "ren båg" enligt din bedömning?
wendtan,

Alla växellådor i BMW, både manuella och automatiska, steptronic eller ej, tillverkas idag av ZF. Undantag: SMG, som görs av Getrag.

Det stämmer inte heller att en manuell låda alltid tål mer effekt än motsvarande automat. Det som är intressant för att mäta styrka i en automatlåda är för övrigt vridmomentet snarare än effekten.

Mvh,
Kalle
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
FEL KALLE :) GM- lådor på Dieslarna. även på E39.
Det finns även japanska aut .Jatcolådor på vissa BMWmodeller.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Den automatlåderenoverade -97 540 har jag haft kontakt med under sommaren när hans låda rasade. Tror den rasade i Norge och renoverades i Göteborg.

///MVH Hasso
Länk
Att någon känner till en automatlåda som har rasat är förvisso helt ointressant i sammanhanget.
hasso,

Sitter det GM-låda även i E60, E90, E65 diesel och så vidare????

Mvh,
Kalle
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Jasså det tycker du, du vill väl inte veta hur många lådor som rasat på E39 i USA heller pga dom inte pallar för värmen i vissa stater, en del har fått bytt låda 2 ggr under 10.000 mil förvisso på garantin men ändå.
Nu har många amerikanska E39 GM lådor även på bensinmodellen och det är oftast de som krånglat.
Steptronic är enbart en styrprogram så vilken låda/tillverkare som sitter där har ingen betydelse för steptronicfunktionen.
Problemet är att GMs delar är spärrade /än så länge ,så inga delar går att köpa utan det är bara byte av låda som gäller.
En rätt skött/servad automatlåda håller mycket länge i normala fall å andra sidan så gör en manuell det också.
Ess får programera om styrprogrammet så att att maxeffekten inte går in lådan på ettans och 2ans växel vid 100 plus hästar och vridet passera ju vad lådan tål (440nm) med bredmarginal.
Att baxa runt en X5 med manuel-låda i storstan känns inte direkt kul.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Kalle: på dessa sitter förmodligen enbart ZF lådor, det kom en nyutvecklad ZF låda med beteckningen GA6hp26Z på E65s dieselmodeller är nog den som används.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.