AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.450

Demontering/kontroll ABS-sensorer 635 CSi -83?

Sida 2 av 2
Nån som vet var "skarhylsan" sitter till de bakre ABS-givarna? Hittar dem inte. Ohm-mätte givarna genom att sticka igenom höljet (sluskigt, jag vet).
Om man får ett ohm-tal som verkar rimligt, kan det ändå vara kabelbrott?

//tomlin
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Hej!
Det finns en hel del intressant på denna sida: Länk

Bengt: Jag snurrade på hjulen samtdigt som jag mätte upp spänningen vilken var pytteliten,0.000? V. Den riktiga spänningen är 0.3~0.5V AC och resistansen i givarna ska vara 1.03Kohms +/-0.05 när du inte snurrar på hjulet...

Jag gjorde precis som det är beskrivet på ovanstående adress och under Brakes, och på länken "ABS Diagnosis "
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
500 kr styck per krans hos BMW!!!!!!
Det var ju skitbilligt, jag menar det oxå...
Skulle ha ny motor till fönsterhissen och bara den gick på 4000 kr nånting... Det är nästan så att det är värt att lägga ner 1000 kr för dom bakre kransarna....

Om ni vill ha ett bra tips för att hissa upp E24 korrekt titta på länken =)

Länk
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
HEJ paap-reeder och H-L
Jajamen papp Reeders beskrivning stämmer perfekt exakt så här har jag gjort med den skilnaden att jag blästrade av min gamla kuggkrans som från början är påpressad på drivflänsen, pga avrostning glappade nu kransen på drivflänsen fäste kransen med några små punktsvetsar satte drivflänsen i svarven och svarvade kuggkansen helt rund.
mvh

BLJ
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej H-L!
Jag har testat lite på min 528 i dag lossade anslutningen till givare höger fram (den var lättast att komma åt i motorrumet) ohm på givaren 1050 ohm.
Snurrat på hjulet med handen mätt volt ac 0,2-0,3.
Ohm mätt den andra anslutningen alltså den mot ABS-enheten mätte 20,1 kohm. Provkört med givaren lossad, när jag startar motorn släckes abs lampan tändes när jag börjar köra och kommer upp i 5-7 km/h och då är abs ej i funktion.
hoppas att denna test kan hjälpa dig.
mvh

BLJ
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Tjena, jag kan inte så mycket men jag kan förmedla det jag kan =)

När du startar motorn så släcks ABS-lampan, sedan när du kör iväg med bilen i en hastighet av 10 km/h så ska ABS-bromsarna kopplas in. Då kollar ABS-datorn alla givare så att dom funkar och ger rätt utslag. Om någon givare inte ger ut rätt signal så kan inte ABS-systemet kopplas in och då tänds ABS-lampan...

Hur som helst så verkar det som om din givare visar rätt. Jag tycker du ska kolla samtliga givare så att dom visar rätt. Om dom gör det och ABS-lampan tänds vid 10 km/h kolla att du inte har kabelbrott till någon givare om det ännu inte funkar så tycker jag du ska ta din ABS-dator och prova om den fungerar i en annan bil som har ett ABS-system som fungerar. Det påstås vara väldigt sällsynt att just datorn går sönder, men det kan hända. Köp annars en begangad ABS-dator...

Det är väl ungefär så det fungerar i det hela...

OBSAVERA att dom mätvärden som jag skrev lite högre upp gäller för E24. Vet inte om det är samma till din bil men om alla dina 4 givare visar samma (snarlikna) mätresultat är dom nog hela..?
Hej igen! Mätte alla fyra givare idag sedan jag hittat de bakre skarvhylsorna (trångt som fan). Mätte motstånd mes hjulen stilla och spänning (AC) med snurrande hjul. Fram för hand och bak med motorn igång och växeln i ca 20 km/h.

Höger fram: 1088 ohm 0.80 V
Vänster fram: 1075 ohm 0.20 V
Höger bak: 1066 ohm 0.35 V
Vänster bak: 1069 ohm 0.25 V
(Spänningen var 0 (noll) Volt med stillastående hjul.

Har läst mig till att spänningen skall ligga på ca 03-05 V. Är det alltså min höger fram-givare som är trasig? Denna kom också upp i spänning "fortare" än den vänster fram-givare.

Nån som vet?

//tomlin
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Vet inte om den är trasig direkt? Men den visar ju inte rätt värde inom gränserna. Byt ut denna och prova tycker jag.

Nästa steg bör vara ABS-datorn om det inte fungerar efter detta.

Skriv gärna och berätta om det löste sig, så vi vet?
Det blev inte intressant och givande tråd om ABS-bekymmer tycker jag =)
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Men jag tycker att du ska försöka få upp alla givare till minst 0.3 V AC

Det kan vara små faktorer som gör att du får en mindre spänning. På dom bakre givarna kan det vara rost eller smuts på kuggkransen och dom främre kan det vara smuts eller rost eller att avståndet är för långt...

Det är bara att prova och se...
H-L:
Har rengjort kransar och givare runt om så gott jag kunnat (se tidigare inlägg). Givarna verkar också sitta i botten och låssskruven där den ska (alltså givarna verkar vara i läge).

Har nu iallafall beställt en ABS-styrenhet (beg) och börjar med att prova byta denna. Det var billigare än att prova byta givare....

Återkommer i deta ämne när jag testat nya ABS-styrenheten.

//tomlin
Jaha, inte var det ABS-styrenheten heller (suck)...
Provade byta idag. Exakt samma fenomen som tidigare.

Fråga:
-Kan jag lita på att mina bakre ABS-kuggkransar är OK när jag fått "rimliga" spänningar? (se mina tidigare inlägg i detta ämne).

Om så är fallet ser jag ingen annan lösning än att prova byta höger fram-givare (hade högre spänning än de övriga, ca 0.8 V (AC). De övriga 3 givarna låg på 0.2-0.25-0.35 V.

//tomlin

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej tomlin!
Jag har svårt att tänka mig något fel på givaren som ger för hög spänning. Jag ser 2 möjligheter till högre spänning, 1. Du snurrade det hjulet betydligt fortare än dom andra (tror jag inte på) 2. Avståndet mellan givarspetsen och kuggkransen är mindre, kommer du åt att mäta med bladmått?
Du har väll kopplat i sär i skarvstycket mellan givare och styrenhet när du mätte spänningen?
mvh

BLJ
Bengt:
Ja, mätte spänningen och motsåndet i skarvkopplingen på alla fyra hjulen.
Men om avståndet är samma mellan kuggkrans och givare (ex. bägge sidor fram) och det ändå är olika spänning, då kanske det är fel på givaren?
Har hört att spänningen inte får "fela" knappt nåt alls.
Har ännu inte kontrollerat avståndet givare-krans, återkommer när jag gjort det.

//tomlin
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Hur mycket kostar en givare?

Blir det dyrt att byta alla 4?
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej H-L!
När jag hade problem med mitt ABS-system våren 99 och kvaddade en givare när jag försökte ta ut den (var inget fel på den felet låg i tandhjulet kom jag på sedan)köpte jag en beg. via bildelsbasen kostade då 500:- + 100:- frakt. jag har för mig att en ny kostar något över 1.000:-. Kolla ohm värdet är det OK tror jag inte att det är fel på givaren. Det enda fel som kan drabba spolen är avbrott, och det märks vid ohm-mätning. Avkännarpinnen är rostfri kan det gärna inte bli någåt fel på.
mvh

BLJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.