|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har halvtaskig funktion på mina ABS-bromsar. Har hört mig för lite, och det sägs ofta vara fel på själva ABS-sensorn vid hjulet. Eller skit på själva kuggkransen. Man skall kunna ohm-mäta dessa ABS-sensorer. Men min lokala aukt. BMW-verkstad kunde inte ge mig nåt ohm-tal. Undrar i och med detta följande: - Hur kommer man åt kuggkransen fram + bak? - Hur mäter man upp ABS-sensorn? Ev. ohm-tal? Tänkte testa sensorerna innan byte. Kostar ca 1.200 kr styck nya... Hoppas nån på detta eminenta forum kan svara på mina frågor. | |
Paap Reeder |
Hej! Vill inte göra Dig ledsen men att det skulle vara så lätt som att byta sensorerna tror jag inte på. I regel börjar det jäklas med att ABS går ur vid 140-160 kmh. Sedan kryper det nedåt med tiden. Till slut nollar den ur vid 20kmh. Då är det bara att byta bakre ABS- givarekransarna. Hur kul är det på en skala 1-10?. Passa då på att även byta bakre lagren. Jag skaffade andra bärarmar på skroten som jag först gjorde i ordning. Byta bärarm fixar man på någon timme. Då är det lika bra att även passa på att byta bärarmsbussningar när man ändå håller på. För att testa ABS givarna lossar Du en givaranslutning i taget framme vid ABS- pumpen och kollar med en pip-summer. Antingen är det kontakt eller inte. Givarna sitter i rostfria höljen men rostar fast i bärarmarna. Rör Du en givare som sitter fast är det mycket lätt gjort att den blir kass. Bättre mäta där framme. MVH /// Paap Reeder M535iA-86 E 28 |
|
Hej tomlin! Jag känner igen symtomen som Paap skriver om. Har varit med om samma sak på min 528. Det börjar med att ABS-lampan tänds vid 150kmh sedan kryper det nedåt för att några månader senare vara nere i 20 kmh. I mitt fall var orsaken följande: Rost på insidan av kuggkransen får denna att expandera på något ställe, då blir kransen oval ABS systemet är tydligen mycket känsligt för variation i signalen som då uppstår. Min krans hade expanderat så mycket att den var spräckt. Åtgärd: Demontera baklagringen gör rent anläggningsytan på navet, blästra kuggkransen ren från rost fäst kuggkransen med några små punktsvetsar, kolla att den är absolut rund, rostskyddsmåla, återmontera. Försök inte ta bort givaren den är säkert fastrostad och förstörs om du försöker. Tro mig jag vet kostade 1000:- Det är inte säkert att kontrollmätning med pip-summer fungerar, är ganska högt motstånd har för mig att det var typ 1000 ohm Berätta hur det går mvh BLJ |
|
|
"Paap Reeder" och "bengt": Tack för era tips! Har ännu inte ohm-mätt mina givare, men har rengjort dem med CRC Bräkleen (rengöringsspray för bromsar) och tryckluft. Har skrapat kuggkransarna rena så gått det går från skit och rost. Fram var det relativt rent och snyggt, men inte bak... Väldigt öppen konstruktion, som att be om att få problem. Bak är kransarna "hyfsade", lite gravrost men alla kuggar verkar finnas där. Inga sprickbildningar vad jag kan se. Om kransarna är ovala är svårt att se. Mina symtom kvarstod efter rengöring. Får ingen logik! Provkörning på snö med sommardäck (=halt). Ibland lyser ABS-lampan och det "ABS:ar" ändå i pedalen. Ibland är ABS-lampan släckt och det "ABS:ar" i pedalen. Ibland är ABS-lampan släckt och det "ABS:ar" INTE i pedalen. Blir inte klok på detta. Kanske det är kransarna bak ändå, eftersom ni säger att det är väldigt känsligt? Har bestämt mig för att åka till BMW och göra ett "ABS-test" för 900:- för att slippa gissa och byta grejor eftersom tills felet är borta... //tomlin |
|
|
Hej tomlin! Har kollat ohm värdet var på jobbet och hade ej mina anteckningar skall vara 1350 ohm, men jag tror inte felet ligger där. Nu tar vi det här systematiskt. När tändes din ABS-lampa? hur som helst eller första gången du kommer över en viss hastighet? Givarna känner magnetvariationer så dom struntar i rost eller smuts på utsidan som ej är magnetisk. Det här är svårt jag vet. Har använt svarv och indikatorklocka för att komma tillrätta med problemen med ovalitet, berätta vidare så skall jag försöka hjälpa. Jag vet ej hur många kvällar jag jobbade med detta innan jag begrep hur det funkade. mvh BLJ |
|
Paap Reeder |
Hej! Angående variationer i magnetfältet så är det riktigt att givarna inte reagerar på rost - så länge inte denna rost ätit av höjden på kuggarna. Minskar höjden 15% tror jag givaren ger upp. Jag hade fel om pip-summer. Det går inte. När jag höll på med detta elände för ngt år sedan måste jag nog ohm-mätte istället tror jag. Gjorde det just nu och mina givare har 998 ohm. Men det kan Du mäta upp framme vid ABS servot. MVH /// Paap Reeder |
|
Hej paap En fråga! Fick du tag på lösa kuggkansar? När jag frågade BMW Göteborg fick jag svaret finnes ej att få köp hela navet med kuggkrans. Därav mitt arbete med bästring och ditsvetsning av kuggkrasar som var i dåligt kondision. Vid första försöket tänes ABS-lampan vid 20kmh. Monterade ner satte i svarven och svarvade kuggarna helt runda, det slog bara 0,5mm men det räckte tydligen. Nu funkar det helt ok. mvh BLJ |
|
|
Bengt: Min ABS-lampa lyser och slocknar lite hursomhelst. Ser ingen koppling till en viss hastighet. Den lyser för det mesta, hittills alltid när jag startar bilen. Sedan kan den slockna (ibland) oavsett hastighet. -Var mäter jag ABS-givarna smidigast? -Är det ABS-styrenheten som sitter på torpedväggen högst upp till höger men en "fet" kontakt? -Svarvade du av "toppen" på kuggarna, alltså tog ned diametern på hela kuggkransen? Då blev väl kuggarna "ovassare"? //tomlin |
|
|
Hej Tomlin! Jag mätte mina givare i skarvkontakten som sitter på sladden ca 0,5m från givaren, följ sladden. Var ABS-enheten sitter i 635 vet jag ej. Tändes ABS-lampan när du startar motorn eller när bilen börjar rulla? Ja jag satte upp baknavet i svarven och svarvade av kuggtopparna. Att avståndet kuggtopp - givarspets ökade en aning hade tydlingen ingen betydelse, det viktiga är tydligen att signalen inte varierar. mvh BLJ |
|
|
Bengt: Min ABS-lampa lyser när jag startar bilen (alltså när jag står stilla). //tomlin |
|
|
Hej Tomlin! ABS-lampan skall tändas när man slår på tändningen för att sedan slockna någon sekund efter det att man startat motorn. Fattar jag dig rätt? Din lampa tändes när du slår på tändningen och slocknar sedan inte. Är det så så är det inte kuggkaransarna, men kanske avbrott eller glappkontakt från någon givare. mvh BLJ |
|
|
Bengt: Ja, du fattade mig rätt. ABS-lampan slocknar inte sedan jag startat motorn, eller börjat köra. Fast den slocknar ibland, efter ett tag. Se tidigare beskrivning av mina symtom. Så du tror inte att jag har fel på kransarna? Har ännu inte ohm-mätt mina givare. Återkommer när jag gjort det. Var hos min BMW-handlare idag och fick pris på ABS-kransarna bak (gick inte att köpa lösa, endast hela "flänsen"). Inte så farligt dyrt, 500:-/sida bak. //tomlin |
|
|
Hej Tomlin! Mitt resonemang att det inte kan vara kransarna är att innan bilen har börjat rulla skall det ju inte komma någon "pulsinformation" från givarna. Däremot kollar tydligen ABS-enheten att givarna är hela. När jag höll på med mina och hade kvaddat en givare lyste lampan hela tiden. lycka till BLJ |
|
|
Bengt: Håller med dig, det verkar logiskt att givarna inte kan veta att kransarna är "trasiga" innan bilen börjat rulla. Hittils har ABS-lampan alltid lyst när bilen startats (och står still). Men, ohm-mätte givarna igår och de verkar OK! Hade 1180 ohm i bägge givarna fram, och 1023 ohm i bägge givarna bak! Alltså: är det ett tillförlitligt sätt att kolla givarna genom att ohm-mäta dem? //tomlin |
|
|
Tomlin: Ja det måste vara tillförlitligt, den givare som jag kvaddade har jag "disikerat" det är en spole med tunn koppartråd med en permanentmagnetisk kärna. Du har ju rätt motståndsvärde så spolen måste vara hel. Ditt fel måste ligga på något annat ställe. Nu är vi inne på ett område där jag inte har någon egen erfarenhet. Eftersom ditt fel kommer och går så låter det som glappkontakt någon stans, du får kolla att alla anslutningar som har med ABS att göra är hela och rena, lyft på locket till ABS-enheten och kolla hur det ser ut där. lycka till! BLJ |
|
|
OK Bengt, tack så mycket för hjälpen så här långt ialla fall. Ska leta vidare... //tomlin |
|
|
Om det inte är fel på givarna så är det troligen ABS-styrboxen... Jag hade annars exakt samma symtom som du, och då hade jag kabelbrott till en givare. |
|
|
Byta kablage i en E24 kan man behöva göra av andra orsaker också. Det är inte japansk kvalitet på elsystemet. Mycket oxid är det. |
|
|
Något bra tips för att återställa kransarna? Går det bra att blästra och svarva dom raka om kuggarna har olika längd? Inte en enda av givarna ger utslag på min 635:a och kransarna är rostangripna rätt kraftigt... |
|
|
Hej H-L Jag blästrade och svarvade tog bort 0,5mm från den högsta punkten för att få kuggkransen helt rund. se tidigare inlägg i denna diskusion. Vad menar du med att givarna ej ger utslag? Har du snurrat på hjulet och mätt spänning från givaren? mvh BLJ |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag bytte inre drivnaven bak. Är man litet fingerfärdig kan man lossa drivaxeln från navet. Bind upp den. Sedan kan man peta bort låsbrickan på muttern som håller fast det inre navet på hjulaxeln. Lossa mutern. Ngn får hålla på bromsen ty muttern sitter som f-n. Med en avdragare kan Du så dra av drivflänsen. Var försiktig med givaren. Sätt så dit nya flänsen och dra fast muttern. Vill minnas att den skulle dras med 40 kgm (osäker). Skaffa en ny låsbricka och knacka dit den. Jag avslutade med att limma på PL 400. Vill minnas att man även skulle sätta på lochtite på muttern. Har Du bra flyt går det på 90 min per hjul. MVH /// Paap Reeder |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.