|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej allihop.....har tankar att köpa en bmw...var inne på en 328coupe 97-98, men så börjar jag bli sugen på en m3 istället. Har kollat runt lite, och har hittat ett par bilar som verkar intressanta, det handlar om modell 96-97. Men jag undrar om hur det ä att äga en m3. Försäkring-bensin-reparationskostander, skiljer det mycket från en 328coupe samma årsmodell? Och vilken kvalite håller m3 som begagnat bil? Man hör ju så mycket om m3:or så man vet inte vad man ska tro.... MVH Panos | |
|
Jag är kanonnöjd och skall köpa en till(limo).. Men visst kostar det lite mer per månad att äga m3... det är det värt..KÖP! //M |
|
|
Ska du ha en Familjeracer! lyckost! ;) /K |
|
|
Panos, att äga en M bil kostar ganska mycket pengar faktiskt, en 328 är biligare dock betydligt slöare med så mitt råd är ju bestäm dig (provkör) vilken du vill ha först och främst, annars kanske du ångrar ev. köp! Förs. ca. 10-15 tusen år sen ska du ha däck 10.000, service 5.000, räkna ihop det så får du en ganska saftig summa + bensin kostnader ! Kvalite är ju hyfsad men kan kosta mycket när det väl har hänt något? |
|
|
Det där med försäkring beror på helt var man bor jag betalar starx över 2000:- halvåret ( kör bara med bilen på sommaren ) sen med lite service osv kanske driftkostnade för fasta avgifter ligger på 10 000:- per sommar, klart värt det. Sedan har jag en limmo vilket passar mig utmärkt, visst Cupén är kanske snyggare former men limmon ovanligare och jag tycker faktiskt den är snyggast =) Bilarna håller faktikst bra kvalite det är sällan det går sönder. Går det sönder kan det bli dyrt laga t.ex om vanonsen skulle bra detta är dock ytterstovanligt. Större risk att du smäller med bilen, om du förstår förhållandet. Det kostar att äga, men kostnaden är relativt liten mot bilar med motsatta prestanda t.ex Porsche |
|
|
Panos, Något du ytterligare bör ta med i beräkningen inför ett eventuellt bilköp är STÖLDRISKEN !!! En M3:a är på alla punkter mer attraktiv att stjäla hel eller i delar (av mindre nogräknade personer som skall 'hotta' sina enklare modeller till att likna en M3:a utseendemässigt?). Tyvärr hjälper larm mfl. stöldskydd föga. Tro mig, ty jag har blivit utsatt :-( Gasa på ! /Robert |
|
|
jag kollade på en m3 97 idag......höll på att smälta! lol.. Hur e det med ryktet att många m3:or är slutkörda? Man vill ju ha en m3:a i relativ bra skick, eller hur? Man hör ju massa historier om människor som har blivit blåsta osv... ska man köpa privat eller från firma? känner ni till nån bra och seriös handlare som har bra bilar? MVH Panos |
|
|
Det är väl alltid så att man måste köra bilen ett par gånger innan man bestämmer sig, sen om man tycker om bilen och den går bra så kan man ju slå till.. som sagt det är BARA du själv som köper bilen, och om köpet känns fel så köper man bara inte. Men jag lovar om du nu köper en M3:a så lovar jag att du inte kommer att ångra dig, det är underbara bilar att köra.. Lycka till..... Den som har flest saker när han dör vinner... |
|
|
Panos: när du hittar en bil som verkar rätt, kör ett M-test, du kan max förlora kostnaden för det som ändå är liten i sammanhanget (kanske 2000?). Då får du åtminstone lite koll på hur bilen är ... mvh Anders BMWCS #4727 |
|
| Provkör en M3:a, det räckte för mig(har förvisso sålt den nu, men saknar den) | |
|
Kost/år M3-93 om du kör som jag: Försäkring: 8500:- Skatt 1500:- Däck Bak:10000:- Däck fram: 2000:- Div broms:3000:- Bensin: 12*3500=42000:- Service: 5000:- Div rep: 10000:- Fälg rikt: 2000:- Värdeminskning: 15000:- Tot/år: 99000:- Tot/månad:8250:- Har du inte tänkt att köra skiten ur bilen kan du lika gärna köpa en slö 328 och fisa runt på vägarna till halva kostnaden! |
|
|
Godsägarn: Stabilt inlägg, rent och rakt på sak. Sånt gillar en annan! Åkte man M5 som jag gjorde förutom kan man lägga på någon 1000lapp i månaden. Mvh Asken Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
| OJOJOJ Godsägarn!! har du lagt ut 99k på ett år, jag har kanske lagt ut ca 10k på ett år inkl, bensin försäkring och skatt, men då jobbar jag som mek och servar själv samt att bilen bara rullade ca 5-700 mil i somras. | |
T.J |
alltså det här ständiga snacket om m3 på det här forumet..(just reggat mig, kunde inte hålla mig) M3 E36 är ingen märkvärdig bil, visst, det bär av framåt men inte är det nån raket precis.. Nått som är komiskt är att de flesta M3 ägare(de flesta M-ägare faktiskt) som är ute på stan och snurrar verkar tro att dom kör den snabbast bilen på den här planeten, nått som är väldigt roligt är att ta ned dem på jorden. Först förnedring vid trafikljusen och sedan vill dom få provåka :-) Jag skrattar gott varje gång jag åker hem efter en sådan händelse, någon här som känner sig träffad? :-) Det är skönast på alla fyra :=) Underbart med 400hk och quattro. "see u att the red lights" som jag såg nån skriva.. |
|
t.j.. nej m3or är knappast världens snabbaste bil.. bland standardbilar så har den ju dock bra prestanda å de kanske inte bara är hästkrafter man tittar på när man köper bil... man skulle kunna köpa en cosworth me en 330-400 hästar å åka ifrån de flesta m3or eller så skulle man kunna köpa en gammal 240 som har en 400 häst och oxå köra ifrån m3orna (rakt fram iallafall).. iof så går de ju att sätta i en turbo i m3an oxå å då får rätt många bilar de svårt .. men som sagt så finns de mer man tittar på än prestandan i en bil.. annars skulle väl alla åka runt i vråltrimmade 240 eller annat beroende på vad deras budget tillåter? mvh |
|
|
.. tänkte bara tillägga att ja inte har något emot folk som väljer andra bilar eller din audi vad det nu är för någon! btw.. vad e de för bil du har? bilder? mvh larsson -m3 93- |
|
Grusse |
"T.J" Hur tror du din bil står sig mot en M3:a om man kör med rullande start? Klart att du drar dom från rödljusen, för då kan du säkert varva 4-5000rpm och bara släppa upp kopplingen så bär det iväg. Med M3:an så måste man smyga iväg och sedan när man fått upp hastigheten lite så kan man ge gärnet. Tycker man inte kan jämföra en bakhjulsdriven bil mot en fyrhjulsdriven bil, inte med stillastående start. Jag ställer mer än gärna upp på ett race mot din fyrhjulskrafsare, om du tillåter rullande start i t.ex 20km/h. |
|
T.J Vad gör du här? Kom du hit bara för att klanka ner på M ägare...eller är du bara avundsjuk..och drömmer om en M3:a? Man kan ju undra, fär ditt inlägg bidrog inte med så mycket här..tycker jag. /En som inte behöver krypa på alla fyra... |
|
|
Folk med M3: Har ni sett många (eller några) M3 som är "slutkörda"? Fasen, så billig är den ju inte så att varje 18-åring har en och gasar hur glatt som helst. Och jag menar, att gasa till 5-6000 varv skadar ju inte bilen! Jag har faktiskt inte stött på ngn "slutkörd", eller ens "körd" M3... Men jag har kanske inte sett så många heller... Det enda jag kan klanka ned på är folk som inte har vett att sköta lacken på bilen, men det är en annan sak.. Så, Panos? Jag tror att du inte skall lyssna så mycket på ryktena. Kolla i bilregistret hur många det som ägt ditt objekt osv innan också, ju fler på kortare tid, desto sannolikare att de inte brytt sig om bilen. /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
|
Jocce, undrar bara hur du lyckades komma undan med 10k om året för jag jobbar som mek. med men ändå så lägger jag ut cirka 60k om året på bilen !? OK man kan serva den själv men hur mycket sparar du på det egentligen? Däck, bensin, värdeminskning reservdelar kan man ju inte påverka så mycket! |
|
| Ok jag glömde värdeminskningen, och min bil får nästan aldrig smaka på hjulspinn så däck behövs inte tänka på än heller, vet M3 killar som på något vis lyckas med att köpa 2 omg däck per sommar men det har ju helt klart mad körstil att göra (körglädje). Sen så har jag tokbillig försäkring 4700:-år helförsäkring men då kör jag ju bara halva året och då blir det ju bara ca 2500:-, Olja har jag gratis sen så blev det bara en vattenpump i reservdelar förra året + 2st fjäderben, men ok jag kan tänka mig att det kostar 15000:- per år förutsatt att inget allvarligt inträffar.men börjar jag köra bilen hela året så blir det ju nästan dubbel kostnad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.