|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
STi |
Är det kamkedja eller kamrem på en e30 325i från 89? När och hur ofta bör man byta rem respektive kedja? |
| Kamrem, ver du inte när det är bytt sist, byt snarast | |
STi |
Är du säker? Min far påstår att det är kedja, Har du bytt på din? |
| ja | |
|
Det är kamaxelrem med bytes intervall på 8000 mil. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Kedja kom först på 24 ventilarna, vilket inte fanns till E30. __ ///M som i Mugge. |
|
| BMW rekomenderar 6000 mil | |
|
Tror t o m att vissa säger att man ska byta vid 4000 mil, men det är inte så dyrt som till min nuvarande bil. Mr C |
|
|
Det är M40 som ska bytas var 4000 mil. Kolla här: Länk Länk __ ///M som i Mugge. |
|
|
Instämmer med Mr C...har också hört rekommendationer att byta var 4000:e mil... // |
|
|
Byte av kamaxelrem på en M20 motor (rak 6:a 12 ventiler) var 4000 mil? Någon mer som har hört detta? helt nytt för mig... det står 8000 mil i alla mina papper, som visserligen har några år på nacken. __ ///M som i Mugge. |
|
|
4000 är bara för M40. De hade 8000 som bytes intervall från början men det har skärpts här till 4000mil pga haverier. Kan ju ha skärpts till 6000 för M20, 8000 var den ursprungliga rekomendationen. |
|
|
Tjenare, jag har just kopt en 330Ci fran 2001. Den har val kamkedja? |
|
| Japp | |
|
och med kamkedja är det bara att tuta och köra antar jag? min 330 har gått 8000 mil. Är det något särskilt jag ska be BMW kolla (de gör en kontroll och fixar allt som skall fixas enligt säljaren, vad nu det betyder)? jag har alltså köpt den begagnad hos en BMW handlare här i Munchen. |
|
|
trasher: Byter du olja i jämna intervaller så slits inte kedjan och spännarna, så då är det bara att tuta och köra.. 10000 mil så är det inspection 2 kostar ca 8000:- att göra på BMW, värt att tänka på... /Daniel |
|
|
Mugge: Var kommer dessa nya uppgifter med 8000 mils interval på M20 ifrån? Det har alltid stått skrivet 6000 mil i begagnatguiden. Annars så var ju jag felinformerad av Autopower när jag köpte min E30 ;) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Min bil har gått 3500 mil sen senaste byte om det är 4000 mil intervall så lär det vara dags att byta snart... Skoda ocatavia RS har intervall på 18000 mil =) ... /Daniel |
|
|
Begagnat Guiden E30: 320i/323i/325i M20 (Rak 6:a 12 ventiler) Motorn har kamrem som skall bytas med ca 8000 mils intervall. /Daniel |
|
|
Enligt Förenade bil Centrum i , så är bytesintervallet, varannan INSP II (8000 mil), för samtliga M20 motorer. __ ///M som i Mugge. |
|
|
danragn: Jo, tack. Men det där är ju en helt ny E30-begguide som är skriven av just Mugge. Innan låg denna info i den allmänna begguide-texten, och då stod det 6000 mils bytesintervall. Mugge: OK! /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.