|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| CypherX: där sa du något som stämmer mycket bra! :) 2000 varv är nog rätt sällsynt i racesammanhang. | |
|
Haha jo.. det är ju nästan ingen skillnad alls orginal mellan 328 och m3.. Skönt att om en 328 kommer i 100kmh och kör om en m3 som står still, då ger m3an och 328 fullt samtidigt, och m3an är ändå snabbare upp till 200kmh. Men det märks väll knappt? |
|
|
Nu ska du inte vara så taskig mot de som saknar de lilla väsentliga med BMW, nämligen M-sport. ;) MVH // Mattias |
|
| p3r: nu får du ge dig, en m3 går bättre men det skiljer ju bara 1sek till 100 (286 hästaren). jag vet för jag har kört m3 och inte är det så jävla stor skillnad i lägre farter. finns till och med dem som fått pisk av 328 på strippen och då är det ju pilotfel i m3 men vore det så stor skillnad som du säger så skulle vem som helst spöa en 328 på strippen bara dom kör m3. | |
|
328ilimo: Begrunda dessa siffrorna: BMW 328i Coupé - 1996 (Serie) Motorart R 6 Hubraum 2793 ccm Aufladung Sauger PS - UMin 193 PS - 5300/Min Nm - UMin 280 Nm - 3950/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 5/manuell Test in sport auto 04/1996 Gewicht 1391 kg 0 - 80 km/h 5,3 s 0 - 100 km/h 7,3 s 0 - 120 km/h 10,0 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h 13,3 s 0 - 160 km/h 17,5 s 0 - 180 km/h 23,5 s 0 - 200 km/h 34,0 s Mot Dessa: BMW M3 3.0 E36 Coupé - 1995 (Serie) Motorart R 6 Hubraum 2990 ccm Aufladung Sauger PS - UMin 286 PS - 7000/Min Nm - UMin 320 Nm - 3600/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 5/manuell Test in ams 01/1995 Gewicht 1485 kg 0 - 80 km/h 4,3 s 0 - 100 km/h 5,7 s 0 - 120 km/h 7,8 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h - s 0 - 160 km/h 13,1 s 0 - 180 km/h 16,7 s 0 - 200 km/h 21,3 s Som du ser är skillnaden STOR i farter över 100. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Dvs P3r:s påstående är helt korrekt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
stämmer detta så ger jag mig! :) 328 är ju enormt slö från 180 till 200 10.5 sek kan det stämma? mot m3ans 4,5 sek? man behöver ju mer än dubbla effekten för att halvera tiden i den farten och den har ju "bara" 93 hk mer? kan någon få denna matematik att gå ihop skiljer ju bara 4.4 sek till 160 verkar vara efter det 328 helt dör. om jag lyckades fördubbla effekten i min bil så skulle jag ju inte halvera tiderna 160-200 men det gör ju m3 i intervallet 160-200 med ca 35 % mer effekt enl. denna tabell...? |
|
|
wendtan: bra att de finns folk som sitter inne på bra siffror till BMW bilarna. :) M3:orna går jäkligt fint över 100km/h. Stabilt som ett lok. =) MVH Mattias |
|
|
HEj. Installationen har inte skett ännu pga diverse trassel. Men Fredag V32 ska den va på plats. Jag fixar inte installationen själv pga att mitt insug hade en försänkning som gjör att de måste tillverka en distans att sätta emellan. Så Enem kommer installera det hela sen. Det där snacket om M3 VS 328... Själv kör jag 328 coupè 1998 årsmodell (E36) och farsan har en M3 3,0 -93. När vi rejsat lite har jag upplevt att skillnaden är väldigt liten upp till 100. Men när man sedan lägger i 3án så är det som jag släpper till halvgas ungefär. Jag har inte något att sätta emot i högre farter. Jag anser mig dock inte ha nån större glädje av värstingtider från 0-100. jag vill ha mitt pulver vid omkörningar/ kurvig landsväg och nån banträff. Kompressor skall ju ge god körbarhet i alla lägen vilket jag också tycker är viktigt. |
|
|
Jag åker kompressormatat på min M3 E30 och ljudet i den är rätt elakt när det börjar ladda. På tomgång går den som lite ojämnt och rått men det beror nog mest på kammar och mappning. Det som jag tror är största anledningen till att det låter såpass mycket är att jag kör med en luftkyld intercooler som antagligen sprider en del ljud. Om man gör somi Enems kit att man trycker direkt i insuget så borde det bli betydligt tystare. |
|
|
e36328i: Beror väl på vilken växel man har i och utväxling man har på lådan mm... Shake That Ass |
|
| bump! > a_wingard73 | |
|
hur går det med kompressorn a_wingard73 ?? min bil: Länk |
|
|
Fan va kul det skulle vara att kompressormata 328:an, runt 30 tusen för ett bolt-on kit är enligt mig helt ok med tanke på vad det kan kosta om man börjar leta delar själv. Bor själv ca 400m ifrån ENEM så man kanske skulle dra dit och snacka lite med dom, räcker nog med en provtur för att jag ska bli övertygad =) Synd bara på 328:ans aluminiumblock som gärna gnäller när dom blir utsatta för överladdning. a_wingard73: Hur går det med din installation? --- Vita faran... Länk |
|
|
HEJ! har nu en kompressor under motorhuven på min 328a. Det blev stor skillnad! Är mycket nöjd förutom att den går dåligt i mellanregistret, men det problemet skall inte vara långvarigt hoppas jag! Har kört med satsen på i 2veckor och i övrigt har det inte varit några som helst problem! Och du jimpaStäll! Ta cykeln på en tur ner till ENEM vettja så är du 30000 spänn fattigare när du kommer därifrån! |
|
|
drar den mycket mer soppa tycker du? min bil: Länk |
|
|
a_wingard73: Låter ju kanon det där! Är det en barnsjukdom att den går dåligt på mellanregistret? Har du modifierat motorn effektmässigt på något annat vis innan kompressorn, t.ex. 325 insug, kamaxlar, extraktor, avgas etc? Hur beter sig kopplingen efter konverteringen, pallar den vridet? --- Vita faran... Länk |
|
|
Nej, blir nog öppna kredit kontot trots allt och handla ett sånt här kitt! + samtidigt köpa en fin topplocks packning som kompsänker och göra toppen Riktigt fin medans den är av + att se till att byta alla lager osv! =) Med lite tur o skicklighet kommer man nog över 340hk ifall man laddar runt 1.0 med kompressorn! Dock är jag lite orolig att spridarna inte hänger med om man gör så här! Sen får ju org kopplingen hålla så länge den håller och byta när den är slut =) Har fått nog med motivation efter att ha sett alla fyrkrafs Ådis o subbor dra iväg på 201m! Och givetvis av a_wingard73 ord om att kittet funkar fint! Skriv gärna mer om vad du tycker om kittet, och hur grejerna omkring klarar av effekten! Mvh / M Shake That Ass |
|
|
Ja, onekligen blir man lite sugen, mer än lite för övrigt! Har tänkt i sammabanor som du där slim_m.. Men, frågan är ju om man ska ladda runt 1 bar ändå alltså.. spridarna kastar in handduken, kopplingen lika så.. sen är de nog en mappning som står på tur, inte billigt de inte.. å intercooler bör man väl ha vid de laddtrycket också.. Men mest så som jag spekulerat! å då är man genast uppe i stora summor och då är frågan om inte PPF´s BPU kitt är mer värt pengarna.. 60 tusen eller vad de nu kostar för 400+hästar.. Vore kul å åka i en kompressor bil någongång. Aldrig haft den turen! MVh Uffe |
|
|
Tja! Hur går det ? har du börjat med installeringen? har varit inne på enem.se är sugen på en sån kit till min 528.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.