|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Men problemen kan inte vara lika stora på en "norrlandskörd" bil? Blir riktigt orolig när jag läser alla inlägg om rost. Kanske blir en annan modell än e46 ändå... | |
|
Är inte detta åtgärdat efter en viss årgång? Ofta så brukar man ju bli varse problemen och ändra rutiner/konstruktioner i fabriken på ett tidigt stadium. Som exempelvis Volvos S/V40 som blev avsevärt bättre i och med fas2 som kom 2001. |
|
|
När jag köpte min E36:a då 2 år gammal så lämna jag in den direkt för en fullständig Tuff Kote Dinol rostskyddsbehandling. Nu när bilen gått 11000mil så finns det fortfarande inte en rostfläck någonstans. Har gjort samma på tidigare bilar jag ägt med samma goda resultat. Länk |
|
| Min bmw är väldigt fin fin :) som ny kan man säga ändå kör jag den på vintern och det är inte spec ny längre :O så inte rostar alla e46:or :) | |
|
E46 har väl samma problem med rostpunkter som sin föregångare (E36) alltså i framkant av huv, baklucka i nedkant samt vid handtag. Kan även uppstå nedkant av dörrar. Det är ju här vatten ligger kvar under en längre tid i skarvar och där plåten vikits. Men man kan ju lätt komma förvi detta med en underredsbehandling där de även sprutar in i dörrar stolpar huv baklucka. Då får du ett mycket bra skydd emot rost. Har en 98:as 328 som de inte finns en rostfläck på. Har endel stenskott fram på huven och där har det inte uppstått nå¨gon rost. Bilen har nu rullat 9300 mil. Sköter man bara bilen rätt så kommer de inte uppstå några större problem tycker jag. Mvh Per |
|
|
Grr.. såg nu att jag fått ordentligt stor rostfläck (ca 2x5cm..) som dykt upp på bara en vecka nu då det börjar töa (läs saltas) den har dykt upp på bakstolpen bredvid bakluckekanten på min 01 325 touring. Tycker det är märkligt då jag tvättat i stort sett varje helg den korta tid jag haft bilen.(ca 5månader) och förut inte ens sett en tendens till rost! kan det vara det felande karrosserikittet som det talas om och att rosten då kommer inifrån? Tar möjligtvis BMW ansvar för detta då det är en svensksåld fullservad bil? Dvs, är det någon mening att åka in och visa upp bilen? |
|
|
nja.. 2x5cm var att överdriva såg jag då jag var ute och tittade igen.. men det ser ut som om rosten kommit inifrån och sedan fått lacken att spricka precis i bakrevecket / hörnet in mot bakluckan till. såg inte fläcken då jag tvättade bilen i söndags.(3 dagar sedan..) *värsta scenariot* kan det vara en gammal krockskada som nu dykt upp eller? |
|
|
har en 320 d -99:a som gått 12000 mil i STHLM.. Jag bor i v-botten. Finns inte någon som hälst tillsymelse till rost på den iallafall. |
|
| powerpak: Klart att du skall visa upp den, du har ju garantin kvar (6år) | |
|
Orkar inte läsa hela tråden men vill gärna förmedla detta: Man kan enkelt fixa en extra rostskyddsbehandling för några tusen. Jag har megasol-behandlat min. Om man sen kollar efter varje tvätt och duttar med bättringsfärg i större stenskott tror jag inte att man får några större problem. Snackade med en polare som jobbat med rostskydd (har egen firma) i många år. Han sa att Opel och Ford var rena rama katastrofen, rost på helt nya bilar efter bara några år. BMW är inte i topp men bättre än t ex Mercedes. Amerikanarna är också katastrofer. När det gäller rostskydd är Saab och Volvo väldigt bra. Men det är kanske inte så konstigt med tanke på att det är svenska bilar anpassade till hårda vintrar. En vanlig grej på E46 (och kanske andra modeller) är att löv och massa skit går in under plastskyddet under framskärmarna. Där ligger det sen och "gosar till sig" i fukten om man inte tar bort det. Mina skärmar innehöll en hel "trädgård" som de tog bort vid rostskyddsbehandlingen. Jag fick tipset att be verkstan rensa detta i samband med service t ex |
|
|
Powerpak: det är inte möjligt att en sådan fläck uppstår på en vecka. Det måste vara en äldre skada som på något sätt nu kommit fram. Eller så är det flygrost eller nåt sånt, och ligger bara utanpå lacken (men 2 x 5 cm låter inte som att det kan vara flygrost). Huruvida man tvättar bilen varje vecka eller varannan månad (säg) har i stort sett ingen betydelse för rostuppkomst. Vaxa och behandla före vintern och gå sen på så lite som möjligt med medel som löser upp skyddet under vintern. Det är ett mycket bättre sätt att undvika rost. MVH Per |
|
|
Jag visade upp bilen idag hos Carlsson Bil Örebro och får inte skadan på garantin, däremot får jag en ny huv monterad i slutet av denna månaden. Skadan på bakstolpen (dvs hela bakskärmen) ska lackas om av en firma här i stan. passar då även på att lacka om passagerardörren då jag inte tycker att den är 100%ig lackmässigt. (finns några dörruppslag) Det finns även lite funderingar på att montera M-fronten samtidigt. ser det ok ut med bara fronten eller behöver jag montera hela paketet för att det ska harmoniera? |
|
|
powerpack: Märkligt att de inte tog bakstolpen på garantin. Har du kollat med andra närliggande BMWverkstäder? När det gäller garantiarbeten verkar det som att vissa verkstäder är mer tillmötesgående än andra. Enligt BMWs huvudkontor i Sverige så får inte rost förekomma på en BMWs karroseri under garantitiden, det var i alla fall beskedet jag fick av han som var ansvarig för garantiåtgärder när jag frågade. |
|
| shit... har bara ströat igenom tråden å börjar bli riktigt nervös. har inte sett nå rost på min dock, men man kanske borde byta kärra innan det kommer? :( | |
| det snackas mycket om nya motorhuvar här på forumet... Kan ni som fått den utbytt beskriva varför just ni fått ny huv?! | |
|
di99pejo: Kika i min blogg Länk så ser du mitt rostangrepp på huven. (Längst ner i bloggen just nu) /Anton |
|
|
Kristoffer_L: deta var beskedet jag fick iallafall, just nu känns det viktigast att få det åtgärdat så fort som möjligt, rosten växer friskt i dessa tö och salttider.. Har inte kollat med BMW Autowåx i Karlstad, kan det vara läge tro? Vem talade du med på BMW -sverige Kristoffer? du kan ta det via mail om du vill. t.brogren@telia.com |
|
|
Väcker en gammal tråd. jag har kollat på en bmw 320 -01 o jag trodde inte att en så ny bil kunde vara så rostig?????? att min gamla bruks toyota från -88 var rostig det förstår jag men inte en bil som bara är ca 6,5 år gammal. Den hade stora bubbor i lacken på framkant av huven o det värsta var att det var en massa rost på nedre kanten på insidan av förardörren :( Ska man acceptera sånt på en så ny bil? Den är uttagen 010522 så 6 års garantin har ju gått ut tyvärr, tycker att det är enormt tråkigt att ägaren inte talat med bmw i våras om rosten. tror ni det går att få på garantin ändå nu för det är klart att det här har varit en längre tid på bilen? Porsche 944 Turbo |
|
|
Porsche944Turbo>>>Tyvärr...efter prick 6år är det "generalkört" vad jag har hört och sett på bl.a. detta forum. Men fråga BMW gärna.. Mvh Janne. |
|
|
Trist att det förekommer som sagt, men på min gamla 320 så byttes både motorhuv & en dörr utan något gnäll hos BMW...så dom har ju bra service med detta iaf! Se bara till att köpa en bil som fortfarande HAR rostskyddsgaranti kvar, annars kan det bli en sorglig historia! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.