AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.695

Är rost "standard utrustning" på E46?

Sida 1 av 4
ak
118
akb
328i E46 -99
Hej alla!

Har läst en hel del här på forumet den senaste tiden. Detta p.g.a att jag går i tankarna att köpa en bil. Men desto mera man läser här på forumet växer oron. Skall man köpa en E46? Ena dagen är man helt bombsäker på att det är rätt val, men nästa dag kan det kännas helt fel!

Den senaste tidens oro har för min del varitallt snack om rost på E46. Stämmer det att stor del av E46 rostar! Eller är det bara de några som har får rost på sin bilsom hörs här på forumet! Har absolut ingen lust att köpa en bil som rostar. Har en 17 år gammal bilsom inte rostat.

Skulle vara mycket lycklig om jag fick åsikter och erfarenheter av de som äger/ har ägt en E46?

Tack!
-Andreas-

Med tanka på att BMW verkar bytta vissa saker som rostar utan kostnad så är det nog ett kännt problem att det förekommer rost på E46. Rostskyddsgarantin brukar annars bara gälla mot genomrostning
Min är den sämsta skitbil jag nånsin haft, ska göra mig av med den vid första bästa tillfälle. Så fort man får ett stenskott så rostar det på 5 minuter känns det som. För att inte tala om rosten som kommer krypande under lacken på motorhuven och bakdörrarna, men de byter de ju som sagt ut iaf
Bmw har problem med galvningen precis som mercedes osv.
De tar sitt ansvar och byter ut de drabbade karossdelarna kostnadsfritt inom garanti tiden.

Alla bilar rostar på ytor som inte har galv/lack på sig. Så att stenskott som är ända ner till plåten rostar bör inte vara någon nyhet.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
wendtan: Nä, men hastigheten på E46an verkar slå alla rekord. På min gamla E36a räckte det att man kollade igenom och fixade stenskotten på våren och hösten, och det var ALDRIG rost i något utav dem. På E46an är det rost innan man ens hinner upptäcka dem
Låter oroande, är också i e46 tankar.
E90 är för dyr (6cyl) och E36 (var väl den innan 46) ser lite outdated ut.
Sen så finns det ju alltid stötdämparna till bakluckan som börjar se allt annat än fräscha ut, eller de mattsvarta listerna som sitter i bakkanterna på framdörrarna som är brunprickiga uppifrån och ner i skarven mot rutgummilisten. Och det täcks inte av rostskyddsgarantin eftersom det inte räknas som kaross.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Tja

Min har inte en rostfläck
Mr328,

Är det så på alla BMW E46'er (förutom pedant bilarna) ?
Låter som Opel på 80/90-talet.
Haplo: Ingen aning, men det verkar ju inte vara allt för ovanligt om man kollar runt här iaf. Och min är inte alls misskött utan nästan alltid handtvättad 1 gång i veckan. Jag har iofs blivit lite slarvigare på sista tiden eftersom bilen inte ger mig nån glädje längre men det verkar varken göra till eller från.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hade en 98:a E46 för några år sen, med andra ord den första som kom. Fick galvsläpp på bakluckan och under huven. Min nuvarande har gått 800 mil så det är nog liiite tidigt och säga. Hur som helst så byter bmw ut dåliga delar under garantitiden.
Uppskattningsvis så är det ca 20-30% av e46orna som har galvproblem enligt en aukt verkstad jag pratat med.

Så nej, de är inte alla bilar. Men givetvis så ser det ut som de är ett jätteproblem då trådarna blir så uppmärksammade som de blir.

Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Min Stålgrå E46:a -99 hade hunnit gå 7200 mil sedan
var det dags att byta ut passagerardörren och motorhuven
pga. rostskador. (BMW tog allt på Goodwill)
Äger också en E36 från -97 med 18200 mil på nacken och
ingen synlig rost än så länge.

Är det inte konstigt att en nyare modell ska vara sämre i rosthänseende
än den modell den ersätter!?

Leffo
Det verkar vara rostproblem nästan i Mercedes omfattning men jag måste säga att BMW hanterar problemet på ett mycket bra sätt, iaf under garantitiden.

Egentligen verkar det bara vara Audi och icke Holländska Volvo som har riktigt bra rostskydd just nu.

Flåklypa
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Farsans exemplariskt skötta 320 -99 med 3000 mil, fick ny huv och baklucka för ett halvår sedan. Och den bilen är garanterar den finaste 320:en i Sverige.
ak
118
akb
328i E46 -99
Det här låter inte bra. Jag tycker verkligen att det låter konstigt att så nya bilar rostar! Hur många år gäller garantin för rost då? Och det som är lite oroväckande är att trots att det verkar som ägarna har sköt om sina bilar, så har de rostat!

Får nog fundera om lite och möjligen börja att spana lite på E39 också!
6 års rostskyddsgaranti tom 04. Sen är det 12 år.

E39 har liknande problem, i minst samma utsträckning.

Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Nä, tacka vet jag E34 och MB W124.
sedan gick det bara utför!

(Konservativ?, Javisst!) :)

Leffo
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

E39 är knappt bättre, även den har en marginell andel av rostproblem.
Föräldrarna har en e46 touring -01 med 11k mil på mätarn, å den är långt ifrån pedantskött, lite stenskot här som var, men kan inte hitta en tillsymelse till rost, letade riktit ordentlit i vårast då det var stora vårtvätten.
Ma
39
Martin_Jarl
BMW 320iT 1990
Faktum är att BMW rostskydd faktiskt är väldigt bra men det är väldigt få rostskydd som står emot vårt fina vägssalt som löser upp allt som det kommer i kontakt med. Tackar för mig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.