|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Min 323-00 har inte en rostfläck trots stenskott och 20000 mil. BMW CS #5206 |
|
Lundqvisten |
Det kanske beror på att du tidigare rostskyddat bilen? samt vaxar den regelbundet med t,ex Sonax hårdvax? |
| Jag tror ju inte det hjälper så mycket med vax mot rost som kommer under lacken.. | |
Lundqvisten |
Att det kommer rost under lacken beror uteslutande på att lackens yta innehåller miljontals små mikroskopiska porer. Om du vaxar bilens lack regelbundet (en gång i mån) så täpper du igen dessa porer i lacken. |
Lundqvisten |
Tillägg: Detta gäller ej typ dubbelvikta kanter på dörrar,huv,mm. Där kommer rosten istället från insidans olackade metallytor/skarvar. |
|
Vaxa, en gång i månaden. Nu börjar det låta som hästen sängar som skall masseras. Räcker det inte med att vaxa (ev cleaner) en gång på hösten och en gång på våren? E |
|
| Lundqvisten: Brukar du vaxa undersidan av motorhuven osv en gång i månaden? för det är där problemen kommer | |
|
Problemet på e46 rör sig alltså om galvsläpp. Inte traditionella rostproblem. Återigen, e46 problem är inte så enorma som många vill hävda. E39 har samma problem, som på touringen dessutom är ännu värre. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Lundqvisten |
De bilar vi använder inom familjen under vinterhalvåret, de vaxas varje vecka i samband med tvättning. finns ej minsta antydan till rost någonstans. |
| lundqvisten: du svarade ju inte riktigt på frågan, eftersom rosten nästan alltid verkar uppkomma på dolda ställen som under motorhuven och insidan av dörrar osv så lär det ju inte hjälpa öht att vaxa utsidan av karossen | |
|
De finns inget vax i världen som hjälper mot galvsläpp. När karossen heldoppas i ett galvaniserat bad som e46 gör så blir iregel rostskyddet väldigt bra. Eftersom de är återkommande på specifika ställen så rör det sig troligtvis om att det inte är 100% rent på de ställena innan den skickas i badet. Som sagt, det är inte traditionell rost som e46 drabbas av. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Lundqvisten |
Hrmm...insidan av huven? menar du att det kommer rost på stora fria ytor där det ej finns vikta skarvar? i så fall kommer väl ej rostangreppet från huvens undersida, utan istället från ev, skadad lack på utsidan av huven? Sådana skador går att undvika/begränsa till en viss del med regelbunden vaxning samt bättring. |
| Ja, det menar jag, rakt ovanför vänster strålkastare på undersidan och det är helt uppenbart att det kom från undersidan, på ovansidan var helt oskadad. Det ända man såg utanpå var att det lyckades leta sig fram till framkanten sista veckan innan den skulle bytas. | |
|
Det absolut vanligaste stället är som Mr328 ovanför vänster strålkastare under huven en bra bit från någon vikt karosskant. Och NEJ de kommer inte från utsidan av huven. Jag orkar inte skriva en gång till att det inte är traditionella rostproblem som e46 lider av. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
En fråga till er som har mera kunskap i den hä frågan. Finns det fler ställen som är "extra" känsliga för rost? Ett ställe har redan nämnts. Vänster strålkastare! |
|
|
Huven och under handtaget på bagagen är de absolut 2 vanligaste ställena. På E46 sedan/touring har det även förekommit problem i nederkant på dörrar. Vad jag vet är inte bakluckan på e46 touring ett svagt ställe som på E39. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Insidan av bakdörrarna i nederkant verkar rätt vanligt också | |
|
Lite luddigt av mig, de gäller alltså insidan av dörrarna nederkant på e46 sedan/touring. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| jag har rost på vänster sida under "grillen" på min e46:a, under huven alltså... de stenskott jag fått på huven har dock inte börjat rosta. | |
|
Det är bra med så "goa" killar/tjejer som er här på forumet. Skönt med människor som vill hjälpa till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.