AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.615

Rostproblem på en E46-a, nån som kan hjälpa/förklara lite?

Sida 2 av 3
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nej, inte är väl detta ett "känt" problem heller. Enda kända lackproblem med E46 är väl insida huv samt baklucka?
bole
iofs var det en pytteliten skada, men med tiden så kanske kan krypa in...tror inte att den kanten är perfekt med sitt plastkitt men ingen lackskada=ingen rost

---
Min:
Länk Länk
Lundqvisten
BMW byter ju ut dörrar samt m-huvar,bakluckor på löpande band. Detta p.g.a av grava rostangrepp i bl.a kittskarven runt dörrar,mm. Rostar det ej i kittskarvarna, så rostar det istället mitt på plåten. Tror personligen att bl,a E46:an snart är "bannlyst" som inbytesobjekt hos icke BMW handlare. Har hört att folk numera är väldigt skeptiskt inställda till just E46:an. Den har verkligen fått ett dåligt rykte om sig. Både vad det gäller rosten samt hållbarheten. Ett riktigt problembarn.
Ok. nu är du officiellt ute med cykeln!

Det rör sig om 20-30% av landets e46or som har galvsläpps problem enligt förenade bil.

Jag har ALDRIG sett rostangrepp i någon kittskarv såsom på Boles bil. Och tro mig, jag har granskat många e46or i mina dagar.
De är iregel under huven samt under handtaget på bagagen som de blri galvsläpp med rost som följd. Det är i princip alltid på rena ytor det händer.

E46 är en populär bil, och jag blev bjuden ett klart marknadsmässigt inbytespris hos en återförsäljare senast i helgen.
Jag pratade en säljare som jobbar på Bmw, och enligt honom är efterfrågan på e46 märkligt hög fortfarande. Han tror det har en del att göra med den något vågade designen på E90, samt att coupen inte lanserats än.

Att e46 är ett problembarn är ju ren lögn!
Det är Bmws kassako och utan den hade de inte varit det starka varumärke de är idag.
De finns 2 egentliga svagheter på e46. Det ena är spindellederna och det andra är i vissa fall galvsläpp.
Nämn gärna en annan bilmodell som har så få svagheter i premiumklassen.

Jag får känslan av att du i diverse trådar är ute efter att smutskasta modellen rent generellt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Carl Adam Andersén
Gäller inte detta all slags ickemetalliskt bmw har haft i nederkant på sina bilar, E28an rostar pga gummisträngen nere och E34 pga gummilisten i nederkant.
Lundqvisten
wendtan: Jag förstår att detta är ett känsligt ämne för dig. Du har ju själv ett exemplar hemma i garaget. Jag försöker ej smutskasta E46 trots att den har många uppenbara brister. Tycker bara att detta med all rosten på modellen börjar bli löjligt. Jag har bl.a själv en gammal hederlig E30. snart 17 år gammal. Finns ej minsta rostangrepp på bilen, detta trots 16,800 mil. Undrar just hur många år alla dessa redan rostangripna E46:or stått på skroten efter 17 år? Tror att de första exena finns där redan inom några få år. (p.g.a rostangrepp)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Lundqvisten,
Menar du att du inte ser rostiga E30 på våra vägar ! :))
Lundqvisten
Anders S: Joorå..visst finns det rostiga E30 på våra vägar, men betänk då att den yngsta av dessa E30 är "minst 15 år gammal"
Här snackar vi om rostiga E46:or med bara några få år på nacken...
20-30% tycker jag är en läskigt hög siffra. Jag får inte intrycket av att rostproblemet är så omfattande på e46. Jag har heller inte granskat tillräckligt många e46 att jag egentligen kan uttala mig. Visst har man hört om problem men 20-30%!!

Flåklypa
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det handlar om galvsläpp, inte klassisska "rostangrepp". Jag skulle vilja galla det lackproblem. Hur som helst så byts delar på de drabbade exemplaren av bmw.
Hur många e46:or har du sett på våra vägar med vad du kallar rost? Inga, för det finns inga vågar jag påstå. Lackproblemen uppenbarar sig på insida huv och på väldigt små ytor på bakluckan.
Py
8
Pyret
320 I -99
ser att ni har ett "rostmaraton" härinne..............kan man få fråga en sak...? Jag har en 320 I -99 och har antagligen ingen rostdkyddgaranti....vad kan jaggöra själv för att förhindra rost (förutom det uppenbara) , finns det ngn "coating" som man kan spraya el dylikt?
tacksam för svar............/Pyret

Pyret
Lundqvisten
Tror att jag såg transparant Tectyl på sprayflaska hos OK. Det kanske går att använda? Kanske bäst att spraya hela bilen om det är en E46;a
852
Sörpan
325xi -02
Tänk på att det skiljer bara fyra årsmodeller mellan den nyaste E30 och den äldsta E46... ;)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Försäljningsstart på E46 var 1998. Det innebär att modellen är inne på sitt 7:e år.
E30 tycker jag inte är något direkt under av kvalite, den rostar ganska ordentligt både i fram och bakskärmar med mera.
Även E36 rostar, iregel på de klassiska ställena som jag nämner ovan. Om E46 rostat på det viset på samma ställen så skulle jag kunna förstå kritiken du riktar.

Jag personligen tycker detta är svagt på en bil som kostar 375 kkr i grundutförande. Men Mercedes har ännu större problem med exakt samma följder. De byts karossdelar till höger och vänster.
Detta görs i vissa fall på 1-2 år gamla bilar.
Onekligen verkar de vara kopplat till en mijövänligare form av galvanisering som införts någon gång på 90 talets slut.

Kontenta: Om du skall rikta den mängd kritik mot en modell som du gör, så ha belägg för det du skriver.

Du nämner att e46 har en mängd uppenbara brister. Du får vädligt gärna lista dom för mig.

Det finns en E46 328 i bekantskapskretsen som rullat 31 000 mil sen den var ny 1998. Den har fått sin bagage utbytt på garanti och ser ovanligt fräsch ut karossmässigt.

Länk
Lundqvisten
wendtan: Var god att bruka sökfunktionen! slå bara in E46. så kan du läsa om dess omfattande rostskador i minst två veckor. Finns hur mkt som helst.
Lundqvisten
Eller så söker du på "Rostskador" så kommer E46 upp automatiskt.
Jag är fullt medveten om de fall som finns på detta forumet.
Du verkar dock inte vilja ge en förklaring på dina påståenden.
Du beskriver E46 som en problembil som rostar överallt.
Detta är så långt ifrån sanningen man kan komma, för mig låter det som ren bitterhet.

Länk
Lundqvisten
Varför skulle min förklaring vara bättre än de som redan finns på forumet ? Bilfan är ju ett rådande "Totalfiasko" utan dess like. Det finns ju meterspalter av missnöjda ägare. Var god bruka sökfunktionen !!!

Sök på: Rostskador, dålig, kass, lackskador, oduglig,mm,mm.
Lundqvisten
Wendtan: Här kan du läsa om rosten i dörrarna, samt hur många som redan fått bytt ut sina sönderrostade dörrar på E46.

Länk
Om du läser i tråden så ser du att jag gjort inlägg i den. Tror du jag inte läst den då?

I den tråden så tas rostproblem på e46 sedan/touring på bländarna på dörrarna. Dvs inte en del av dörren isig. De är bara en list som är svartlackerad. Busenkel att byta.

Om du söker på fel AND E30 så hittar du spaltmeter även där, vad säger det dig? Ett forum är en databas där vanliga och ovanliga fel samlas. Du kanske borde fundera på det lite innan du dömmer ut Bmws bäst säljande Karossserie helt.

Jag väntar fortfarande på listan på en massa fel som visar vilket problembarn e46 är. För övrigt så tycker jag att lite ödmjukhet inte skadat.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.