AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.614

Rostproblem på en E46-a, nån som kan hjälpa/förklara lite?

Sida 1 av 3
bole
Hej nu undrar jag en grej

Jag verkar ha fått en liten skada vid nedre delen av framdörren, kanske 5-6 mm bred och 8-9 mm lång...

Här följer lite bilder på hur detta ser ut..

Länk

Länk

Länk

den skadan har varit där sedan jag köpt bilen och jag tänkte först skrapa bort rosten som fanns där idag och sedan måla med lackstift, men sen upptäckte jag att rosten spridit sen hela vägen via nedre delen av dörren och jag misstänker att det börjat sprida sig uppåt men jag vågade inte länge "dra" i listen, som går nästan av sig själv.
Nu undrar jag vilken sorts material är den listen gjord av eftersom den sitter på själva plåten? Listen är dock av vitfärg och sedan lackad i bilens färg dvs d ser ut som nån sorts skydd.

Någon som vet :

Hur kan man fixa detta?

Täcks sådana skador av rostgarantin?

Tack i förhand

---
Min:
Länk Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
När är bilen registrerad?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
bole
det är en importbil, som jag köpt av en svensk bilhandlare.

Bilen är tillverkad 1998-06

enligt vägverket så

Fordonsdata

Fordonsstatus: I trafik (1999-07-22)

Antal ägare: 4 (1 tysk kört 2000 mil, svensk kört 5000 mil, bilhandlaren och jag, köpte den på 7000 mil)

Datum för första reg.: 1999-07-15
Producentansvarig:

I trafik första gång: 1999-07-22
Yrkesmässig trafik: Nej

Fordonet tillverkat:
Direktimport: Ja

Utredning: Nej
Tillfällig registrering: Nej

---
Min:
Länk Länk
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Det vita du kalla list är en kittskarv som gör att man får kexchoklad innanför,jag skulle punktblästra skadan sedan måla med bra grundfärg.
bole
Tror du man kan ersätta kittskarven på nåt sätt o sen lacka om just där?

---
Min:
Länk Länk
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
1: Ta bort kittet.
2: Blästra.
3: Grunda ett par lager med etsande grundfärg. Låt torka.
4: Kitta.(ett klägg som man kan stryka ut med fingret) Låt torka.
5: Måla på riktig färg - absolut inte lackstift, då kommer rosten på en kvart. I princip gäller att desto mer färg-desto bättre rostskydd. Lägg alltså på ett par lager, men låt torka lite mellan lagren så det inte rinner.

Grundfärg, kitt och riktig billack köper du av närmaste lackfirma. Eventuellt lämnar du in för jobbet om du inte kan själv. Om det bara är rost på insidan av dörren så går det utmärkt att penselmåla. Kommer inte att synas. Men var noga med att få bort all rost. En pumktbläster är att rekomendera (finns även borstmaskiner som funkar bra - men slår inte blästringen)

Har rosten spridit sig runt dörrkanten till utsidan så är det kanske inte alltid så roligt att penselmåla. Men det kan bli fint det med, bara det inte blir ett för stort område. Jag har penselmålat lite på min, ca en cm längst ner på dörrkanten. Har polerat bort det mesta av skarven. Syns bara om man vet om det. Låt dock torka minst två veckor innan du försöker dig på att polera. Gärna längre för att vara på den säkra sidan. Är inte färgen helt genomhärdad så mjuknar den när det blir varmt av polleringen- och korvbildning är ett faktum.

Vill ha BMW igen!
Lundqvisten
bole: Dörren är kraftigt rostskadad, det finns rost emellan nederkanten där plåten är dubbelvikt. spelar ingen roll om du blästrar, slipar, eller vad du än gör. efter att du lackat om så kommer rosten GARANTERAT tillbaka inom några få månader.

Det enda som hjälper är att byta bilmodell, enl uppgift jäser det lite överallt på just E46:an. Tittar du mer noggrannt så hittar du säkert stora omfattande rostangrepp. Det finns många ägare som gråter över sina misslyckade E46:or
bole
Har nu beställt en begagnad dörr från en 330 sedan med precis samma färg som min, misstänker att d kommer o kosta ca 500 i material för att göra det själv, kanske 2000-3000 kr för att låta nån annan göra det dessutom måste jag byta fönstermotorn som håller på o knakar ibland...lika bra att köpa en helt ny dörr för ca 2000 eller är det billigare att laga? men lagar man rost är det alltid risk för att d kommer igen

---
Min:
Länk Länk
Lundqvisten
bole: Kräv att BMW ger dig en helt ny dörr. Precis som du själv säger: det går ej att laga rost, det dyker upp på samma ställe igen. Köper du en begagnad dörr från en E46:a så är det snart samma sak igen. (Rost) Byt bilmodell.
bole
Alltså min bil är i annars perfekt kondition men den förre ägaren har inte lagt märke till den lilla skadan som var ens för mig svår att märka tills jag började pilla på den o såg att den spridit sig som cancer längst passagerar framdörrn. BMW har sagt att rostskyddsgarantin har gått ut och även om det inte gjort så skulle jag inte tro att de hade gjort något åt det då de skulle säkert hänvisa till "yttre påverkan". Jag åker imorrn till en bildemontering o ska kika på den dörren som de har, är jag inte nöjd med hur den passar med min lack så försöker jag fixa min dörr så gott jag kan, har lite kompisar på olika verkstäder så får vi se om de kan hjälpa till.

---
Min:
Länk Länk
bole
Varför tar nån bort mina inlägg jämt?

Vad är det för fel att fråga Gunneriusson om han kan rekommendera nån bra plåtverkstad i sthlm soom kan göra detta för billig peng?

Snälla du som tar bort inlägg utan att ens kommentera/skicka mail omvarför, berätta!

---
Min:
Länk Länk
Lundqvisten
bole: Det kanske ej är så populärt att du visar på bild hur E46:an formligen jäser sönder av rost.

Såg att även mina svar ang: E46 var borttagna?
bole
Läste iofs att d kan va nå fel på servern men det e bra o veta

---
Min:
Länk Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är serverfel och alla inlägg från igår är borta. Man får fylla på nya så blir det bra och fint.
ASKEN
fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Läste faktist nu på lunchrasten i motorbilagan i GP, rostskydds garanti finns det egenltigen inget som heter. Det som den täcker är endast genomträngade rost som kommer inneifrån, rost som kommer från stenskott, skada på lack m.m täcks inte. Måste tydligen vara helt genomrostat inuti ifrån om den "garantin" ska gälla och det gör det inte på 6-8år eller hur länge man nu har garantin. De ska se till att ändra det så det inte heter rostskydds garanti längre för det är missvisande.
bole
ps: nån som vet , när jag sedan fixat med grundfärg och kittat när jag ska lackera detta, jag vill lackera med spray, alltså har köpt 2 sprayflaskor på bmw med metallic lacken + klarlack....några tips innan man börjar hur man ska göra eller är det bara o spraya på?

tack i förhand

---
Min:
Länk Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det absolut viktigaste är att när du lackat klart, spruta tunnflytande rostskydd i dörren.

Ford och MB har ju exakt samma problem, troligtvis samma fogmassa ?? Hos dom byts dörrar och luckor gratis utan några problem. Skrik ut problemet i tidningar o media så kanske det händer nått.

MB och Fords rostproblem har jag läst massor om, men aldrig om BMWs.
bole
var i dörren ska man exakt spruta in detta..min dörr är inte genomrostad det är bara under själva plastkittet som lite rost bildats längs kanten ... är det i det hålet där dörren finns o motorn till fönsrtet eller vart ska man spruta?

---
Min:
Länk Länk
bole
ps: min rostskada uppkom av en lackskada precis vid kanten av dörren som jag inte ens sett och som verkar ha varit där ett tag och därmed kunde rosten krypa in och komma längst under kanten där

---
Min:
Länk Länk
Lundqvisten
Detta ditt problem med rost jäsning ifrån kittskarvarven är väl ett mkt väl känt problem på bl,a E46.
Lundqvisten: vad baserar du det på? Jag har aldrig sett en e46a med det problemet innan.
Som bole skriver så är det en skada som orsakat att rosten fått fäste. sen sprider den sig som på alla bilar.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.