AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.666

Besiktning trim

Sida 2 av 2
SpineKracker
En motor som är mappad för överladdning borde väl gå ganska illa när denna tas bort och på så vis kanske oråd anas?? Eller?

Tänkte på avgasvärden och så..

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Beror ju på vad det är för sorts system och hur den är mappad. En bra mappning borde ju se till att bilen även kan gå bra med "nolltryck", då det inte är ofta att man enbart kör med laddtryck hela tiden!

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
fugazi!
Hur kommer det sig då att det finns kompressormatade bilar som har magnetkoppplingar på remskivan!?
Kan det vara så enkelt att det finns någon from av "bypass"?! =)

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Sant! Skäms nästan över att jag inte tänkte på det själv=)
ENEM sa att om jag vågar chansa på att den inte blir upptäckt så kan jag ersätta avlastningsventilen med ett rör under besiktningstillfället. Men jag tror jag plockar bort den helt. Har man alltid haft ett blankt papper innan är det ju tråkigt att bryta den trenden=) Det är ju iaf inte lika mkt jobb som med en turboinstallation.
Braxen:
En koppling, oavsett konstruktion, har en avsikt att bägränsa varvtalet i såna här fall.
Vid dragrace o dyl. drivs ju kompressorn med konstant varvtal.
Vid "gatkörning" gäller ju lite andra premisser och det gäller ju att skydda gjejerna från att rasa.
En koppling kan ju ha andra funktioner också, tex att justera linjäriteten i tryckkurvan.
Kvarstår gör dock att en skruvkompressor måste snurra för att kunna ge ett flöde, till skillnad från en turbo, som bara är till för att reppelera partiklarna man stoppar in i struten. Och sedemera inte behöver snurra för att ha ett flöde, men det blir ju defenitivt ROLIGARE om den gör det!!!

\\Magnus
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Med magnetkopplingen i detta fall menade jag en sådan som är av eller på, alltså frihjulande eller låst, vilket jag har sett på en del kompressorbilar.
Och alltså så snurrar inte kompressorns axel/axlar även fast motorn är igång, tills man slår på vippbrytaren (eller vad man nu har för sorts aktivering) så att kopplingen låser sig!

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Opps...Glömde ju att ta upp bypassen...
Bypassen på en kompressormatad motor tillåter att luft tas in till trycksidan, utan att behöva gå igenom själva kompressormatningen. Så alltså kan man lungt fortsätta köra med sin bil trots att remmen har gått av (om nu rembrottet inte förstört något annat givetvis) eller ta av remmen för en ev besiktning, och bypassen används även för att bestämma laddtryck och linjäritet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.