|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej. Jag har precis inhandlat en Lysholm 1200 skruvkompressor till min 328 E36. Och nu undrar jag om de går att typbesiktiga bilen med överladdning? Ni andra som trimmat hur gör ni? en turbokonvertering plockar man ju inte bort sådär bara.. tacsam för svar!!!! | |
|
Är tyvärr helt omöjligt att få lagligt på en så pass ny bil. De flesta som åker gata med sina konverterade bilar använder sig av diverse knep när det gäller besiktningen. Tex. besiktningsbil, besiktningsmotor, personliga kontakter. Och de allra mest våghalsiga/dumdristiga gör inga förberedelser utan hoppas på tur... "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
om du tror att du kommer att ha tur kan du alltid skruva ner ladd på kompressorn o hoppas på att dom inte öppnar huven no balls no baby! |
|
| Ta bort remmen till kompressorn och hävda att den bara används vi bankörningar. Kan funka :) | |
|
Installera den snyggt under någon kolfiberkåpa och säg att det sitter ett öppet luftfilter under kåpan. Keep up the good work! |
|
|
Typbesiktning utför man endast på nya bilar, och då besiktar man ett antal bilar som sedan ligger som underlag för hela modellserien. Registreringsbesikta bilen med kompressorn går inte. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Men en inte inkopplad kompressor (utan rem) är väl inte olaglig att åka runt med??? Borde gå att besiktiga om man står på sig, eller? | |
|
PowerMac: Förutsatt att motorn i övrigt är i princip original (till det som syns och märks) kan en bortkopplad kompressor godkännas. Däremot är det inte att rekommendera att man ljuger, jag känner ingen som uppskattar att få en lögn rakt i ansiktet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Så man ska vara uppriktig och berätta att så fort bilen kommer ut från besiktningen mekar man på remen och gör en "börnide" därifrån? :) | |
|
Hmm ja då får man väl försöka genom att ta bort remmen.. Motorn är helt orörd sånär som på ett öppet KN filter... Man får väl hoppas man har turen med sig.. |
|
|
xarg: Det behöver man inte. det är ganska uppenbart. Besiktningstekniker brukar inte vara de mest välutbildade personerna i vårt land, men å andra sidan inte totala idioter heller... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| "jesperado"- kan man på nått sätt besikta bilen med en turbo, typ om man ställer ner laddtrycker eller nått... eller måste man ta bort allt!?sorry att jag lånar tråden. // jag har en 88:ans 325i | |
|
Tja vad är det värsta som kan hända om man åker in med turbo, om bes eller? |
|
|
Regbesiktning "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
ghosty: Förutsatt att turbon inte laddar motorn med övertryck och övriga förändringar av motorn inte bedöms påverka avgasrening och liknande i påtaglig utsträckning kan bilen godkännas. Att skruva den laddtrycket räcker inte, det måste tydligt synas att turbon inte har någon överladdande funktion... grov4: Du blir förelagd om registreringsbesiktning, denna måste då utföras oavsett i vilket skick du avser ha bilen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Fast det ger ju lite mer tyngd åt orden när man vet vad du arbetar med :) Btw. Frågade i en annan tråd: Om man reggar om bilen med bur så har man ju inga baksätespasagerare längre. Går det då att byta ut bakrutorna mot lexan? Jag har läst lagen och ser att det är möjligt i tex lastbilar men vet inte hur det appliceras på bilar utan baksäte. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
"jesperado" om jag tar bort turbon frÅn grenröret och sätter dit en tom fläns bara då... då finns det ju ingen turbo? går den igenom då? tack på förhand m.v.h. k |
|
|
ghosty! Det bör den göra, om du nu fäster fast ett avgassystem på den tomma flänsen. =) |
|
|
ja. men för säkerhet skulle brukar folk även ta bort IC o allt annat som har med turbokonverteringen att göra. fast de ska igentligen inte behövas, tror inte dom får gnälla om man har luftfiltret på IC:n istelelt för på LMM. men jag vet. inte säkert. jag kommer göra som dej vid besiktninge, har ett gammal kasserat avgashus som jag svetat igen där lagerhuset skall sitta, bara att kränga på grenrör o downpipe. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Finns det ingen turbo på motorn vid besiktningstillfället och motorn i övrigt inte är alltför modifierad bör den bli godkänd... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Att köra utan remmen till kompressorn kommer att fungera dåligt (läs: inte alls), eftersom den är "tät" mellan inlopp och utlopp och då måste snurra för att det skall bli ett flöde genom den... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.