|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Beemer_Linkan |
Hej allihopa! Imorgon kommer kanske ja bli ägare av en svart 750Ial -88. Det är med en stor chans jag kanske kommer byta till mig den. Men livet går inte i repris:) Allt verkar fungera som det ska utom detta: El-Baksäte , El-Nackstöd , El-Stol på förar sidan , Värmen i förarstolen. Svåra saker att fixa? , Men å andra sidan är det prylar man kan leva utan :) Men självklart vill man att det ska fungera. Om det nu blir byte så återkommer jag med bild och mer frågor :) Mvh / Andreas |
|
Hej! Jag är nog antagligen fel man att svara på din fråga men du bör iaf ha ett elschema till dessa funktioner tillgängligt för att öht kunna göra en seriös felsökning. Säkerligen/mest troligt så har du antingen kabelbrott eller någon av tolvans många "styrboxar" som du har glapp/fel i...Sitter väl en del under baksätet vad jag hört(bl.a. här på forumet). Finns säkert länkat i någon tidigare diskussion. Just värmen i förarstolen brukar kunna vara defekta "eltrådar" i själva stolen...Ingen lek att fixa om man t.ex har skinnstolar(vilket jag förmodar att du har). Mvh Janne. |
|
|
Allt med el kan kosta en hel del om man köper delarna på BMW. Kan vara bra att känna någon elsnubbe då. //Schnitzer |
|
|
Beemer-Linkan: Baksätet är avsäkrat i huvudsäkringsboxen i maskinutrymmet samt vid GM o RM-modulerna på vä. sida under baksätet (2x30amp). OFTAST är det fel där. Det är hyfsat lätt att ta ur baksätet, men det är ett mindre H-vete att sätta tillbaks, om man inte är 2 pers. Det finns 2 klackar i golvet som sätesdynorna måste ligga rätt på, samtidigt som "styrpinnarna" till ryggstöden måste passa in i hålen i desamma, för att dra med sig ryggdynorna ut o in vid justering! Får Du igång sätesjusteringen, så kommer nackkuddarna också att funka. Oftast "beckar" motorerna ihop litet, pga. för lite användning. Brukar komma igång efter litet micklande med kontrollerna :-) Kolla under framstolen så att det inte är nån kontakt som åkt ur. Det kan hända... Annars får Du ta bort bakstycket på stolen. Då kommer Du åt mekanismen. /Anders BMW - Das Steht Dir Gut! |
|
|
BTW, för att lossa sittdynorna bak, är det bara att RYCKA UTAV HELVETE uppåt i framkant, för det är snäppfästen! Inga skruvar alltså. OBS!!! Var försiktig med batteriet, och sätets metallunderdel! "Kortis" där = SKROTEN. /Anders BMW - Das Steht Dir Gut! |
|
|
För att fixa värmen i framstolen, om trådarna gått av: Klä av stolarna (sadelmakare, om Du inte är så händig). Inhandla 2st universaldynor för 250pix/st. på Mekonomen. Anslut dessa med lödkolv, o klä på stolarna igen, och VOILÁ! Du har sätesvärme! Om Du kan lokalisera var brottet är i originalslingorna, så går dessa att löda ihop igen! (litet knåp o knep) Visst är BMW bara bäst ;-) Inget av detta funkar speciellt bra på moderna bilar, då klädslarna (även läder) är lim-vacuumpressade mot stoppningen...(jävla sopor egentligen...) /A BMW - Das Steht Dir Gut! |
|
Beemer_Linkan |
Tack så mycket för alla svaren ! Forumet och du kraftwerk är guld värd :) MVH |
Beemer_Linkan |
En sak till också! Bilen i fråga drar "lite olja" enligt ägarn. Och värme reglaget på höger sida är det nått knas på. Ska jag dra mig tillbaka ? Visst lite el fel och lite rost kan ja ta. Men vad säger ni ? |
|
Det där med "drar lite olja" skulle få mig iaf att backa ur...Inte kul om det visar sig att besiktningen skulle slå ner på felaktiga avgasvärden...T.ex. Nej,leta vidare säger jag...OM nu inte du får den "fruktansvärt billigt". Vad gäller värmestrulet på höger sida så är det nog antagligen någon av värmeventilerna som dj****s.Inte så dyrt,speciellt inte om du tar tips från forumet vad gäller just den saken,dvs rengjöring av dessa. Mvh Janne. |
|
|
Ok,såg inte först att det var en -88 då går den antagligen igenom bes. TROTS detta...Men det är väl ingen höjdare att den drar olja..Kan vara början till ett "litet h-vete" med bara lite otur. Beror såklart på din mek kunskap och lust till dylikt också..bl.a. Mvh Janne. |
|
Beemer_Linkan |
Janne T : Bilen är Ny bes. Han sade att man får fylla på ungefär vid var 3:e tank. Sen om han skojja lite eller inte vet ja inte..Ska slå honom en signal i morgon innan vi åker å möter varandra. Och jag ska inte köpa den kontant utan byta rakt av med Min vita 525i 90 som finns på börsen. Gävleborgslän. Tack för svar! Mvh / Andreas |
|
Hrm...Ok,måste man "slå i lite" vid var 3:dje tankning så låter det inte bra ,dvs det försvinner ca 1liter olja på mindre än 200mil!!!!Inte bra alls. Men...i slutändan så beror ju ev byte/köp på din kunskap alt kompisars kunskap att meka med tolvan..Eller att du har en plånbok "fet som f.n". Jag skulle tänka mig för både en o två ggr innan bytet. Går din 525i "klanderfritt" så skulle jag inte byta hur som helst.. Mvh Janne. |
|
Beemer_Linkan |
Tack ! Ska prata med honom igen. Men drar den olja som han sa, så blåser jag av. Finns fler. Mvh |
Beemer_Linkan |
Och ja , min är helt felfri. |
|
Nu är iofs tolvan en STOR motor ,med kanske viss acceptabel förbrukning av olja, men jag skulle inte köpa den när jag redan INNAN köpet blir varse om att den drar olja...Kan vara så att den drar betydligt mycket mera olja än vad han säger dessutom.. Visserligen så accepteras på M30 motorer en oljeförbrukning ca 7dl olja per 100mil(min egen erf. av vad som är acceptabelt,i instr.bok står det 1,5l vilket jag tycker är på tok för mycket) så den gränsen kanske inte överskrids på ditt tilltänkta objekt....Sedan så vet jag inte vad det står i instruktionsboken vad BMW accepterar som maximal oljeförbrukning på tolvan..Kanske accepterar en högre förbrukning än det jag skriver.. Nåja,mitt tips om att "leta vidare" kvarstår dock. Mvh Janne. |
|
|
Jag har haft 4 st 750 e32, 3 st av dom tog ca 1 liter olja/300 mil vid normal, det dubbla vid hård körning. Det fjärde exemplaret tog inte en droppe, skumt. Är avgasvärdena bra och motorn går riktigt och inte ryker blått eller så tror jag inte att en hög oljeförbrukning är något att vara rädd för. Som sagt i instruktionsboken står ju 1.5 liter/ 100 mil som max, låter väldigt högt, men det får man väl lita på. BMW CS #5139 |
|
| 1.5liter på 100mil är åt helve för mycket.Länk | |
|
Beemer_Linkan, Är det den här? Länk |
|
|
Erik G det där är ju en -89.a... med all respekt :) Mvh Janne. |
|
| Janne, Nix, enligt reg-paperna är det en 88 | |
|
Ok Erik, har du tillgång till handlingarna trots ej utskrivet reg.nr? Sedan så fungerar "all el" enligt annonsen,vilket ju inte var fallet med det tilltänkta objektet...Kan säkert vara den ändå :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.