|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag gillar Programmers sätt att resonera. Det känns både klokt och metodiskt. Dock kommer jag med en gång att tänka på min egen bil som är en tidig -99. Hur vanligt är det generellt med rasade S62:or? Det är ju ingen högvarvig motor som S38B36/B38. Mvh Philip |
|
Lasse Karlsson |
Roade mig med att slå upp lite data om några "utmanare" till min BMW M5 E60. Kollade upp: hästkrafter, vikt, och bränsleförbukning, blandat. Hittade följande: Ferrari F430: 510HK, 1450kg, 1,83l/mil Porsche 911 Turbo: 500HK, 1500kg, 1,2l/mil Audi R8: 420HK, 1560kg, 1,39l/mil Mercedes SLS AMG: 571HK, 1700kg, 1,32l/mil Jaguar XK: 510HK, 1760kg, 1,22l/mil Maserati Grand Turismo: 405HK, 1880kg, 1,43l/mil Också min BMW M5 E60: 507HK, 1830kg, 1,48l/mil Som jag ser det är Mercan och Jaggan kanske något före de övriga vad avser bränslekonsumtionen ställd i jämförelse mot övriga parametrar, men sen är känslan att det är ganska jämnt skägg mellan övriga! BMW:n känns rätt långt ifrån utklassad av nån i detta sällskap, snarare bättre än nåra och kanske något efter nåra. Frågan utifrån detta blir: Vilken av dessa skulle ni: Björn B, Programmer eller Sahlsten välja? för att ni skulle känna er fullt tillfredställda vad avser soppakonsumtionen? Vilken kärra skulle ni kunna ta ut på Söndagsshoppingen, och vilken skulle bli stående pga den drar för mycket? Förlåt om jag verkar en aning sarkastisk! men tycker uppriktigt att ert resonemang runt detta är löjligt! HA DET! modolasse |
|
Jag har sneglat lite på Jaggan den senaste tiden, detta för att jag helst av allt vill ha en M5 e6x LCI till en rimlig kostnad, men de växer ej på träd. E63 AMG finns det några av till vettiga priser, men jag tycker den karossen(2007) känns mkt äldre en e6x. Och Jaggan ligger mitt i mellan ovanstående och de nya modellerna som kommit ut (E63 AMG) och den som kommer F1x M5. Sen har vi Audi RS6/S6 - där RS6an kostar ganska mycket fortfarande och där S6an i mitt tycke är en falsk S bil. Visst den har V10a - men det finns inget med den bilen som speglar priset (framförallt nypriset) Sen till soppaförbrukningen - de flesta av dessa bilar körs kring 1500 mil per år - och räknar man in den lilla extra bensinkostnad som blir för att åka en bil med mer effekt, så är den försumbar. Ett ex. en 530 E60 drar kring 1l/mil och en M5a 1,6l/mil vid lite mer gas. Säger vi att soppa priset är 14kr/l så är bensinkostnaden 9kr/mil mer för M5an eller 13500kr/år. Sätter man 13500kr mot de andra kostnaderna som skiljer så är inte soppan den stora delen. Om man skulle ha M5an som tjänstebil - så skulle min försäkring vara 18000kr/år samt förmånsvärdet ca 16000kr/mån - och då är verkligen inte 13500kr något att bekymra sig om. /Andreas. |
|
|
Sen är det bättre att åka bensintörstiga bilar nu när bensinen bara kostar 14kr/liter jämfört med sen då den kan kosta +20kr/liter.. /Andreas. |
|
|
Lasse, lugn och fin. Jag menar inte att M5e60 drar orimligt mycket med tanke på att det är en stor bil med stor motor. Det behöver du inte övertyga mig om. Förstår också att du är jättenöjd med din nya bil och det ska du vara. Det jag ifrågasatte var att hög bensinförbrukning inte skulle påverka andrahandsvärdet. Generellt har bilar med höga driftskostnader (varav bränsle är en) sämre andrahandsvärde. Alltså, tex hög bränsleförbrukning ger sämre andrahandsvärde och därmed drabbas man av dubbel kostnad för hög förbrukning. "Frågan utifrån detta blir: Vilken av dessa skulle ni: Björn B, Programmer eller Sahlsten välja för att ni skulle känna er fullt tillfredställda vad avser soppakonsumtionen?" -Ingen, kanske Porschen och då inte som bruksbil. Du missförstår mig om du tror att soppaförbrukning är allt som räknas och jag fattar att snabba bilar drar mycket soppa. En bil får dra mer om man får mycket tillbaka. För mig är M5e60 för dyr att driva med tanke på vad man får tillbaka (men det är en personlig åsikt). Det viktiga för andrahandsvärdet är vad marknaden tycker. "Vilken kärra skulle ni kunna ta ut på Söndagsshoppingen, och vilken skulle bli stående pga den drar för mycket?" Ingen skulle bli stående. M5:an skulle som sagt användas som bruksbil och säljas efter ett par månader då man vant sig vid effekten men inte räkningarna. En Porsche av rätt modell skulle jag kunna söndagsbruka, de står sig i regel bra i värde. Men återigen M5e60 är en fin bil. |
|
|
Tycker att du har helt rätt Lasse. För mig fanns heller inga alternativ till M5 E60. Jag har bara väntat på att dom skulle komma ner i pris. För mig har det bara kännts som en lång transportsträcka sen jag sålde M5 e39:an. Mvh Mathias Länk |
|
|
lyfter tråden... Är det någon här som använder sin M5 E60 som vardagsbil/pendlar bil? Jag har för ett tag sedan bytt från BMW (senast en 745 e65 och innan dess an 540 e39) till en liten AMG, bara på prov, som pendlar bil. kör ca 10 mil om dagen, hälften på motorväg och resterande stadstrafik (kö körning). Jag förstår givetvis att M5:an håller för detta, frågan är om den är vansinnigt mkt mer opraktisk och dyr i drift än en 550/540 el en 535d? Jag tänker närmast på service kostnader, slitage delar, försäkring men även komfort? hur bra är M5:ans automatlåda, kommer man bli irriterad på för hårda växlingar vid kö-körning? Hur funkar den på vintern? (Ja, jag köper en bil för att ha den året runt, klarar dom inte det så är det inte något för mig, så irriterande kommentarer om detta undanbedes vänligen men bestämt.) Har bara kört en M5 e60 innan, ute på fin slingrande landsväg, har nog aldrig kört en bil som gett mer ha begär, fy f*n vilket go... Därför åker jag inte och provar en nu, för då vet man vad som händer... Var hamnar man på förbrukning sidan med 50/50 körning, 2L/mil? (pendlar från Vellinge in till och genom Köpenhamn) Hade först tänkt köpa en bil med hjärnan denna gång, fast hur skoj är det... då hamnar man i en vit Audi eller en trist 1 serie eller ännu värre en MB A klass....... //PB |
|
Lasse Karlsson |
hajen! har snart haft min M5 E60 i ett år, och även kört en del vinterkörning pga att familjen kräver detta, och det funkar, men vore fel att säga att M5.an är en bra vinterbil! De breda däcken + kraften, gör den lite svårbemästrad, när det är för mkt snö och is. vad gäller vxl-lådan tror jag inte du blir missnöjd. iofs kör jag bara med snabbaste, tuffaste växlingsfarten i manuell dvs M-mode, och i auto max på 3:an, men då upplever jag växlingarna mjuka och något "sega", och inte hårda och ryckiga! BMW M5 E60 ska definitivt köras i M-mode, och inte i Auto om man vill ha ut max av bilen! jag kör kanske 30% stad och 70% landsväg, och landar då på ca 1,4l/mil, men är du gasglad stadskörare får du nog räkna med upp mot 2l/milen. Försäkring och skatt kostar mig ca 1000-lappen i månan, har ännu inte behövt några reparationer, och ej heller service, men där tror jag kostnaden är ungefär som E39:an. sedan kanske något dyrare reservdelar, då e60:n är en kraftigare maskin. men överlag är känslan att för mig blir inte E60.in dyrare än vad min gamla e39 var. Lycka till om du köper M5 E60, det är en underbar bil, om du frågar mig! HA DET! modolasse |
|
Tack för bra svar. C32'an jag kör just nu kan knappt beskyllas för att vara en bra vinterbil heller... Efter två vargavintrar här nere i Skåne så vore det väl själva f*n om det skulle bli även en tredje... 1,4L/mil låter riktigt bra, blir säkert ngt liknande med en 550 lr en E55, inte det som är det avgörande dock. Håller helt med, bilen skall avnjutas i M läge, men med mkt telefon tid i bilen så blir det att köra den i Auto mode nu och då. För att sitta i kö med tjock-danskarna så behövs knappt M mode heller, snarare en skön automat, en bra speldosa och en stor portion tålamod... Får ta mig en funderare över påsken. //PB |
|
|
någon som har koll på driftkostnaderna om man byter upp sig ifrån en e39 m5 till en e60 m5? bilen är nyare javisst men om någon råkat ut för "oturen". och hur mycket törstigare e60 är gentemot e39 vid blandad körning. för mig känns det som att det borde ligga rätt jämt då S85 är en modernare motor.. /// |
|
|
Sango. Har fem kilometer till jobbet och sen är det mest stadskörning. Snittar 1,9/milen. E39:an (M5) låg på 1,4 med samma körning, så nog är E60 dyrare i bränsle men som sagt värt varenda öre. Skatten ligger på 5100:- så det är ju också lite dyrare än E39. Mvh Mathias |
|
m5race |
Hej grabbar! Hämtade min m5a i helgen och är kanon nöjd än så länge! På landsväg gick den på drygt litern på hemvägen men har ökat på kraftigt nu.. Upplever den ganska mycket törstigare mot m5 e39an som jag hade förut men mycket brutalare! Mvh |
|
kallstarter och stadskörning.. då är under 2l/mil bra för mig. :) blir till att skramla lite till |
|
|
m5race! Trevligt med en M5 till i västVärmland, grattis! Upp med lite bilder nu. Mvh Mathias |
|
m5race |
Tackar! Ska fota lite under helgen! Mvh Anders |
|
Tyckte det var underhållande att läsa denna förbukningsdiskussion när jag själv brummar runt i en jänkar V8:a. Må vara lite färgad men tycker ändå att nedanstående reklamfilm förmedlar ett bra budskap. :) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.