|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har kollat på så många M5 E60 och skulle gärna vilja skaffa mig en lite längre fram i tiden. Tänker på det värsta prisfallet, när kan det bli ungefär? Hur mycket de kommer att falla tro? Vore också intressant att se hur det blir med de s.k. "barnsjukdommarna" på den här modellen. Om det är precis som på M5 E39 att ev. satsa på en senare årsmodell som många har gjort. Det ända som jag precis har fått höra på en V10-motorn som sitter i en M6 som jag kollade på, är att det var problem med oljetrycket för vanosen. Hoppas bara för guds skull inte att det blir en massa vanos-problem med den här modellen också. För jag tycker att BMW verkligen har lyckats med alla saker. Det ända som är intressant att veta längre fram är hur det kommer att bli med motor och växellåda. Hållbarheten och hur mycket strul det kommer att bli på de bilarna som är ute nu. Någon som har några synpunkter på prisfallet eller rent generellt? //Schnitzer | |
|
Schnitzer: Tror inte att prisfallet kommer att bli lika stort som e39 av flera anledningar. Tror att det dröjer innan vi får se M5 i humana priser dvs runt 500-600K dvs när vi vanliga dödliga kan funder på att köpa en m5e60 i alla fall jag:)) Motorn nja kan nog vara bra att ha koll vd nuvarande ägare säger om ev problem det enda som jag har hört är växelspken??men det hörde ihop med dålig underlevernatör/dålig planering av Bmw. Och ja hoppas nu inte att det blir strul med Vanos eller liknande eller varför inte vevstackslagerskålarna. |
|
|
starre: Ok! Varför tror du inte att de kommer att falla som M5 E39 gjorde? M5 E39 kommer nog att falla mer, eller vad tror du? Får man en M5 E60 för 500kkr och en M5 E39 -02-03 för 300-350kkr så lägger man nog hellre till och köper M5 E60:in. //Schnitzer |
|
| År 2010 kostar en import M5/E60 med 14.000mil 279.000kr | |
|
Dutta: Har du försökt räkna på ett ungefär eller är det en vild gissning? //Schnitzer |
|
|
Det kommer ju att tillverkas ganska många exemplar och kostar de väldigt mycket begagnade längre fram kommer säkert många inte att vilja köpa. Det tycker jag kan vara ett argument för att de kan sjunka en del i pris. Kommer det en M5 Touring så kommer det nog att bli färre exemplar tillverkade av dem och då kan sedanen komma att stå lägre. //Schnitzer |
|
| Eller så sparar du pengar nu och när de finns bilar som kostar de du har sparat ihop så köper du... | |
|
Schnitzer: E39 var billigare i inköp när den kom vs E60 Känn som E60 attraherar en annan målgrupp än vad e39 gjorde när den kom. Det vill säga ägare 1 och 2 kommer nog att behålla bilen längre och på så sätt hålla uppe värdet/priset. E39 hade flera konkurrenter som de ev köpade kunden kunde välja på och på sätt kanske man tröttnade på bilen och köpte något annat medans det idag inte finns mycket som man jämföra dagens e60m5 med. |
|
|
Rent historiskt sett betyder mycket ny teknologi --> dyra att laga --> högt prisfall Kolla bara E32 750, E31 850, E65 osv. Generaliserar man så betyder detta att M5 E60 kommer till att sjunka ganska rejält i pris. Saken är dock den att detta är en högprestandavagn och inte en lyxbil, vilket betyder att fallet blir mindre... jag tippar en prisutveckling likt E39 M5. |
|
| Jag tror precis som E38B12. | |
| Okej, låt oss ta upp denna topic om några år så får vi se vem som har rätt och vem vet någon av oss kanske äger en M5 vid det tillfället..... | |
| Antagligen :) | |
|
Schnitzer>>Vild å vild är den inte men kikar man på annonser i tyskland t.ex så hamnar en del M5:or (e39) som har fem år på nacken i den prisgruppen och som alltid när Bmw släpper en ny M modell så blir det "vill ha" hysteri i början och folket som köper dessa bilar nya har god ekonomi och vill sticka med att ha det senaste och värsta.Och kikar man idag så finns det gott om M5 e39 till salu och år 2010 kommer det vara likadant E60 M5 bilar.E39 m5 kommer kosta som e34 M5-95 idag år 2010. Mvh |
|
|
Dutta: Ja, det är sant. Får bara som sagt hoppas att man slipper en massa vanos-problem och liknande på M5 E60. //Schnitzer |
|
cane |
Stigande bensinpriser tror jag nog kan göra M5 E60 aningen kall på eftermarknaden. Visst vill man ha snabb bil, men om bensinen kostar 15kr litern är det inte så kul att köra en bil som drar nästan 2 liter milen. |
Lasse Karlsson |
Men snälla cane! Varför skulle en M5:a bli iskall på eftermarknaden för att den drar lite mycket soppa?? Egentligen helt otroligt att soppakonsumtionen diskuteras, då det gäller andrahandvärde osv. Skulle inte tro att man bryr sig mycket om soppapriset om man vill ha en sån här bil! och gör man det, bör man se sig om fter nått annat! HA DET! modolasse |
|
5års tråd bump :D Dutta du var nära ca 70,000:- fel om man kollar blocket idag. -------------------- Bilen Länk |
|
|
Lasse, "Skulle inte tro att man bryr sig mycket om soppapriset om man vill ha en sån här bil! och gör man det, bör man se sig om fter nått annat!" Att den i praktiken gärna vill ha uppemot 2l milen gör att jag nog hoppar över M5e60. Detta tillsammans med att det är en ganska teknisk avancerad bil som kan bli dyr att hålla igång om man har otur. Alltså ser jag mig om efter en annan bil, vilket du också förespråkar. Om jag inte är ensam om detta resonemang så kommer det absolut påverka andrahandsvärdet negativt. m3efl, jag tycker inte Dutta gissar så grovt fel med tanke på att det är fem år sedan den vågade gissningen görs. Annonspris runt 350' i sverige och strax över 300' i tyskland om man tittar på bilar runt 12-15.000 mil. Ta lite prutmån på det och du bör kunna hamna runt 300', då tycker jag inte 279' är så illa gissat. |
|
|
Håller med Björn i båda fallen... Tror inte att M5 E60 kommer att vara iskall pga sin törst men det i kombination med i övrigt höga driftskostnader gör nog att en del tittar på alternativ med likvärdiga prestanda som kan vara billigare att driva. Prat som "bryr du dig om bensinförbrukningen så är det ingen bil för dig" etc tycker jag bara är löjligt. Det är en del av kostnaden för bilen och finns med i totalen av vad det kostar att driva bilen och sen får man ju fundera på om det är värt pengarna eller inte. Jag har kört både 540iAT och M5 E39 som båda är bilar som drar betydligt mer än genomsnittsbilen och bara för att jag har råd att köpa och driva dessa bilar så innebär det ju inte att man inte bryr sig om bilarnas förbrukningen eller priset på bensin. Jag är också lite sugen på en M5 E60 och mina två funderingar rör: - är automatläget tillräckligt smidigt så att frun kan köra bilen utan att bli irriterad. Återstår alltså att provköra och bilda sig en uppfattning om detta. - de totala kostnaderna känns något höga, framförallt om oturen är framme och något med motor/växellåda pajar. Riskerna minskar ju om man väljer en bil med hyffsat låga mil så att maskinskadeförsäkringen gäller ett tag till. Tycker också att Duttas gissning var helt ok. Finns ingen uppsjö av bilar som rullat kring 14.000 mil men som Björn skriver så ligger idag många bilar som rullat lite längre strax över 30' Euro i Tyskland. Det är också väldigt många till salu både i Sverige och Tyskland och det kommer ut nya bilar på annons varje dag så priserna kommer nog att tryckas nedåt om folk vill sälja sina bilar. Det är förövrigt betydligt störreutbud av M5 än 550 med M-sportpaket som för tillfället är mitt förstaalternativ. ___ //Ulf |
|
Lasse Karlsson |
Björn B! För det första är ju inte 2l/mil nån genomsnittsförbrukning för en M5 E60! Sen tycker jag att du och Programmer diskuterar utifrån vilken prestandabil, ni ska ha för att glida/glänsa runt i, som kostar minst att driva. Jag har köpt min M5:a för att jag gillar BMW och i synnerhet M5! och då är beredd att ta lite hög soppakonsumtion och kanske nån risk med nått elhaveri eller dylikt. Ni får tro vad ni vill, men jag skulle inte byta BMW:n mot typ Porsche eller Lamborginih, BMW:n är min "drömbil" och användningsområdet är ju perfekt! I en Porsche får man ju knappt in en liter mjölk! ännu mindre åka på semester med familjen. Visst vore det skittråkigt om man inte hade råd att ta ut sin bil ur garaget, för att den är för dyr att köra! Men om så vore fallet, är jag rätt säker på att man aldrig ens övervägt att köpa en sån bil. För mig är M5:an en entusiastbil och inte en vardagsbruksbil(har nått annat till vardags) och om jag inom några år tänker sälja den, så räknar jag med att köparen helt enkelt vill ha en BMW M5 E60 för att det är just den bilen, och inte för att det är den billigaste "flash"-bilen som går att hitta till minsta peng, och lägsta driftkostnad! Jag är helt övertygad om att det kommer finnas en sån ev köpare, som vill ha en BMW M5 E60 i gott utförande! Tror det är ganska få, som er, som i familjen diskuterar vilken familjebil vi ska ha, och valen står mellan BMW, Mercedes, eller nått annat märkes "flaggskeppsmaskiner" För inte ens ni kan ju påstå att en BMW M5 E60 är nån vanlig "Svenssonkärra" Det är en V10:a på över 500 hästar, med en 5liters-motor! Tycker faktiskt en genomsnittsförbrukning på runt 1,5 liter, och en sådan bil som går att köra runt litern om man är försiktig, är riktigt bra! Jämför med en gammal "jänkare" V8:a som drar > 2l oavsett hur du kör. Det var en liten utläggning, varför soppakonsumtionen i mitt fall kom i andra hand när jag köpte min bil! och varför jag tycker det i allmänhet borde vara så! HA DET! modolasse |
|
Min uppfattning är att ni bommar den andra sidan av myntet: räckvidden. När till och med oljepojkarna på M5Board gnisslar över bränslekonsumtionen i förhållande till bilens relativt moderata tankstorlek står det i vart fall för mig klart att detta ämne inte bara handlar om pengar. Som vardagsbil blir det i längden påfrestande att åka med ett ständigt öga på soppamätaren och en onormalt kort tid mellan tankstoppen. Det blir rena etanolsiffrorna på räckvidden när man rör sig mycket i stadstrafik. Jag har dock full förståelse för att det är lätt att fokusera på kronor och ören, i synnerhet då man för en relativt sett liten penning köper bilen begagnad med ett helt gäng år på nacken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.