AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.915

Vilka tändstift på 325 E30?

Sida 1 av 2
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Hej.

Skall till och byta tändstift på min 325:a -89 då jag inte gjort det sen jag köpte den. Saken hör också till att i motorn sitter det en 284 graders Dr.Schrickkam om detta påverkar valet av tändstift?

Så min fråga då, vilka tändstift är att rekomendera till min bil och vart köper jag dem?

Tack!

//Mattias
svintoleffe
Tändstfiten som sitter i 325 kommer ifrån OK Om jag inte minns fel heter dom bp6es, men jag kan ha fel ochså, dom har broschyer man kan kolla i så du får rätt tändstift.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Okej. För jag har en polare som äger en e30 318is 16v och han påstår att i BMW:s motorer bör man använda några NGK-stift som kostar runt 125kr/stycket. Tycker det låter mycket?

Blir det skillnad i prestanda mellan olika stift?

//Mattias
nxv
jag köpte mina på mekonomen (41kr st) , fungerar bra än så länge.. :)
Lundqvisten
Sist när jag köpte Platina NGK stift till min E30 325i. Så beställde jag dem direkt från USA. Stiften heter: Platinium NGK ZGR5AGP stock ng: 7102. Dessa sex stift kostade mig 250:- SEK inkl frakt till Sverige. Jag frågade KG: Knutsson:s om pris innan jag beställde från USA. Knutsson:s ville ha 150:-st plus, tull,moms och frakt.
Tjänade ca 300% på att beställa dem själv från USA. Snacka om att återförsäljarna bedriver ockerverksamhet. Dessuton var leveranstiden uppgiven till 2-3 månader. Jag fick hem mina på endast fem dgr.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag brukar åka till BMW så får dom fixa stift. Då blir det helt rätt.
Ingen prisskillnad nästan.
Lundqvisten
BMW saluför väl Bosch stiften? det absolut värsta skit du kan sätta i en M20 motor -10hk.
Jag är kompisen med 318is... Jag följde Antons råd (ha för mig det var han) med detta citat: "Stift köper du på BMW" och det var NGK.

MVH Johan - www.compello.se
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Lundguisten: Å vad grundar du det på för erfarenheter? Vore intressant att få veta.
Lundqvisten
Testade min E30 med Bosch stift från BMW. Det vart ej så bra alls motorn misstände och sköt skarpt från avassytemet, tanterna på sta'n hukade sig ned och tog skydd bakom park bilar, de trodde väl det var en terroristattack på gång. Bytte sedan tillbaka till NGK stift och då gick det bra igen.
nxv
hur fungerar det med BERU:s tändstift då?
Lundqvisten
Ännu värre än Bosch, kompisen kastade nyligen sex styck, den nya modellen med flera elektroder. Verkar som att NGK är det enda stiftet som funkar optimalt på BMW.
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Många svar, tackar!

Dock dåligt med info vilka stift jag egentligen ska köpa? Antar att NGK har fler än en modell?

//Mattias
Lundqvisten
Det enda fungerande stiftet till din E30 325:a är: "NGK ZGR5A"
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Mycket definitiva sanningar här nu....

Jag har kört med championstift i 2000 mil utan problem.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Lundqvisten
W8LCR ?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Kommer inte ihåg typnummret tyvärr! Bilen står 20 mil härifrån, kan kolla när jag kommer hem om två veckor...

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Är det samma stift till 320 som till 325?
Dr
175
Drewl
520i - 91
Har provat både NGK (~50kr/st Mekonomen) och BERU (~40kr/st Mekonomen). Tycker bilen gick bäst/renast på Beru stiften (dock inte de med flera elektroder).

-------
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Hmm, här blir man ju inge klokare :D

Tror jag ska ringa Motornord och höra vad de rekomenderar för stift till min 325:a med kammen o allt.

Låt diskussionen flöda fritt :D

//Mattias
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Dom bilägare där mittelektroden ramlat ner i motorn på BERU stift är inte så glada, inte heller alla SAAB ägare som fått byta tändkasset bara för att dom sparat 10 kronor på BERU stift istället för NGK.

NGK är outstanding bäst när det gäller hållbarhet/kvalité. 20 års erfarenhet finns !!

ZGR5A ska det som sagt vara till 325i, tidiga E30 320/323 har andra stift, vet inte vad det ska vara i 320 kat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.