AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.915

Risk vid anv. av radar/laservarnare ?

Sida 2 av 3
53
63
530 E60
530iA -04
Kan bara konstatera att min varnare var intjänad efter 1,5 dag...

Appropå om de funkar mot laserpistol så kan jag meddela att de funkar utmärkt! I och med att du förhoppningsvis inte är ensam på vägen mäter dom bilar före dig och då ger den GARANTERAT utslag! Även om dom inte skulle mäta bilar före dig så "läcker" pistolerna lite på "stand by läge". Lite svårare att få en varning men alltså fullt möjligt! Funkar också alldeles förträffligt mot kameraskåp. Som PJ var inne på: Köp något känt märke på varnaren typ Cobra el. Whistler el. dyl. som har sk City läge då det behövs en kraftigare signal för att varna.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag skulle aldrig våga lita på en laservarnare, av den enkla anledningen att det helt enkelt inte finns något den kan varna för innan det är 'för sent'. Förvisso kan man ha tur och fånga upp signalen när det mäts på en framförvarande bil, men dels har Farbror Blå en förkärlek att stå och mäta i gles trafik, dels måste man i princip vara 'i siktlinjen' eftersom laserstrålen är väldigt smal. Står dom och lurar bakom en kurva eller ett krön, som dom brukar, är man stekt i samma ögonblick som grunkan piper!
Att pistolen skulle 'läcka' i stand-byläge är rent önsketänkande - dels slår man av mellan mätningarna för att spara laserdioden, dels är strålen som sagt smal och oftast hålls inte pistolen riktad när inget finns att rikta den mot, så att säga - den är rätt tung att hålla, nämligen.
Radarvarnare däremot, kan jag nog tänka mig fungerar som en 'påminnelse' för kameraskåpen om man skulle råka missa ett.
Radarn är på hela tiden, radarvågor studsar runt på ett helt annat sätt än laserljus och kan därmed lättare fångas upp, och framför allt mäter kameraskåpet på 15-20 m avstånd varför man hinner reagera och brpmsa ned om det behövs (lasern är godkänd att mäta på upp till 400 m håll).
Lagligt är det ju inte, men risken att få bilen genomsökt efter en varnare är nog inte så stor - vid kameraskåpen finns ju ingen som kan kolla, och blir man stoppad i en laserkontroll har ju varnaren i alla fall pipit på kanske 300-400 m håll så man har en chans att gömma den - dessutom har ju polisen knappas anledning att misstänka något när dom faktiskt fått sin 'fångst'.

En laserstörare, däremot, den märker dom direkt! Får dom ingen låsning vid mätningen, så VET dom att något är lurt.... jag tror inte den laserpolis är född, som låter ett sånt kap passera!
Enda säkra motmedlet mot larekontroller är nog tyvärr att hålla fartgränsen. Skulle man 'glömma bort' att göra det, är det klokt att vara uppmärksam så man kan sakta in vid minsta misstanke om kontroll - dom har ju sina favoritställen, och ibland blir man faktiskt påmind av hjälpsamma mötande att man kanske kör lite fort..... ;-))

/// Gunnar E.
Klockrent inlägg av Gunnar. Läckande lasrerpistoler var en nyhet, vad kommer härnäst...)

FP
Rolig annons:)

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Paap Reeder
... det här kan väl ändå inte stämma:

"" Ett bra exempel på vad den klarar av ...Är om det är en civil polisbil bakom dig som har dig under övervakning, så blir du varse om det. Scannar även av området så fort att även dom nyaste Laserpistolerna inte hinner med! Det var bara två små exempel av vad som finns i denna lilla varnaren..""

Såg texten i en annons om laservarnare.
Vad menas?

MVH /// Paap R
53
63
530 E60
530iA -04
I just dom situationerna är det väldigt svårt att få en varning innan det s a s är för sent, det gäller ju att få ner farten oxå!

Man måste komma i håg att ingenting är "idiotsäkert".

Det här med att den "läcker" som jag uttryckte det, var jag väldigt tveksam till men eftersom jag har bekanta inom polisväsendet så har jag den vägen fått det bekräftat.

Har oxå bekanta som driver taxi och det var genom dom jag till slut blev övertygad att skaffa en dylik då den "räddat" dom ett antal gånger.

Som gunnare skriver så är nog den enda säkra motmedlet att köra i lagstadgad hastighet!

mvh
Intill den dag då man tekniskt kan förklara och övertyga för mig hur den läcker och att den isf läcker IR-laser med sån styrka och riktning att man kan detektera detta på mer än nån halvmeters avstånd med en varnare så tror jag inte på det. Jag har också några kompisar inom land och sjöpolis som använder laserpistol, har även testat själv, som avståndsmätare t.ex, eller för att mäta masthöjder osv (Pyttes sats ni vet). Det finns en hel del att läsa om Prolasers utrustningar på nätet, det är ingalunda någon rymdteknologi, men många skrönor finns det...)
Undrar hur dom får ihop det att man kan "detektera" en efterföljande bil som har en annan under övervakning? Mätning med laser eller radar bygger på att man mäter från en fix punkt, inte en rörlig. Följer man efter en bil så mäter man med hastighetsmätare, de skickar knappast ut nån varning eller hur?

FP
Har pendlat 22 mil enkel väg i vinter och laservarnaren har funkat suveränt. Har varnat på 1 kilometers håll som mest för kamera. Och står snuten där med pistol kan man köra över honom och hävda att man trodde det var en dåre med pistol.

mh
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Det bästa hade ju varit om det dök upp en produkt som skickade tillbaks laserstålen men med information om en lägre hastighet än den faktiska. Åhh vilken dröm. EN vacker dag kanske??
Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
frapp: Bästa iden jag hört på länge...

Mmmm Diesel......
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Mattias h,
anledningen till att din varnare funkat på kameraskåpen är förmodligen det faktum att dom använder en radar som är på kontinuerligt. Där fungerar en RADAR-varnare alldeles förträffligt, av skäl som jag beskrivit här ovan i tråden.
Laservarnare är och förblir en 'falsk' säkerhet, eftersom Konstapeln som sköter den inte slår på lasern förrän offret är väl insiktat och inom mätavståndet. Den sekund som behövs för att få ett mätvärde räcker kanske för att en laservarnare ska larma, men du hinner inte reagera och ens få foten på bromsen innan det är 'för sent', än mindre bromsa ner till skyltad fart om du kör +30 eller nåt....
Laserstörare fungerar visserligen ibland, men upptäcks sannolikt av lagens långa arm.
Farbror Blå har helt enkelt trumf på hand, och inga fungerande motmedel finns (annat än att hålla fartgränsen)!

/// Gunnar E.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Att hålla fartgränserna är naturligtvis det enda säkra sättet att undgå böter för fortkörning, men det går att komma långt med god uppmärksamhet och någorlunda förståndig körning också. Kameraskåpen står väl synliga längs med vägkanten. Missar man dem är uppmärksamheten på en så låg nivå att man knappast borde köra för fort.
Ganska ofta står lasermätande polismän (i väl synlig väst eller rent av i målade polisbilar) längs vägkanten och kan lätt upptäckas med lite framförhållning. Återigen, missar man sådana kan det ifrågasättas om det är särdeles lämpligt att töja på fartgränserna. Skall man köra för fort är det väl ett rimligt krav att åtminstone höja uppmärksamheten och koncentrationen.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Visst finns motmedel mot både laser och radar men de flesta är olagliga.

Det finns jammers för både laser och radar som vräker ut störpulser för laser (ljus) eller radar (radiovågor), fungerar till 100% men har hög straffsats.

Laservarnare funkar, men när man får varning är man samtidig mätt. Det är klart det kan vara flera hundra meter fram till kontrollen så du kan ju tex vända och hävda att du aldrig sett någon polis alls....
Gunnare: En undran om man har en bil framför sig och dom först mäter på den finns det då nån möjlighet att den snappar upp det.

Inte alltid så lätt att se ett kameraskåp på vintern i slaskföre.

mh
BMW-MAN: I bland är det kanske iofs bra att lyfta tråden, det du skriver har skrivits MÅNGA gånger tidigare....) Det sistnämnda är iofs mindre troligt, på flera hundra meters avstånd får du knappast nån detektion, och har du en detektor med så högt uppskruvad känslighet så får du inte göra annat än tvärnita och vända hela tiden pga alla falsklarm...)
mattias h: Det KAN funka vad gäller radar, men det är ju när man ligger själv på vägen som det kan göra nån nytta eller? Annars fär du ju ligga på omkörning för att inte köra in i den framförvarande, och då fotas du...

FP
Folke: Jag menade om dom står med laserpistol vid kameror varnar den alldeles förträffligt.

mh
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Folke- Har åkt in i massor med laserkontroller som ser ut så här...

-En korsning på en 90 väg, i korsningen gäller 70 km/h
-Polisen ställer sig en bra bit efter korsningen för att inte synas
-De mäter på långt håll tvärs över korsningen redan där 70 skylten står

Man får en varning strax efter man passerat skylten och har god tid på sig att svänga vänster/höger i korsningen och kommer på så sätt aldrig fram till polisens stopp.

Visst de kan kasta sig i bilen och jaga efter men struntar oftast i det.
Visst, det är ett vanligt mätförfarande. Synas måste de dock, dels för att kunna mäta, dels för att mäta på korrekt avstånd. Klart att de åker efter, i samma ögonblick som du får varning så har konstapeln värdet i sin display.
mattias h: Jag är inte med riktigt, menar du att de aktiverar ett kameraskåp (radarn) och sedan mäter med sin laser??

FP
Folke: Nu tror jag vi har tjorvat ihop det. När du skrev då fotas du trodde jag att du syftade på kameraskåpen.

mh
manonegro
Men ÄR laser Störare förbjudna verkligen!? Jag trodde det mest var själva Varnarna som var förbjudna!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.