AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.912

Risk vid anv. av radar/laservarnare ?

Sida 1 av 3
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Hej.

Om någon nu teoretiskt skulle ha ovanstående i bilen, vad skulle denna person riskera vid ett sammanträffande med farbror blå ?
kilroy
Böter...Mvh kilroy"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta"

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Skulle väl även tro att den blir beslagtagen, eftersom den inte får innehas.
Ps! Jag har gömt min rätt bra.

BMW CS #5206
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är det inte laserstörare som är förbjudet bara?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Läs texten på följande länk, ett av de roligare svepskälen för att sälja laservarnare:

Länk

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
:DDDD

Micke K. Länk
An
142
AndersE
Befinner mig mellan två BMW:s
Ni som har denna produkt för att hitta billiga priser i butiker ;-) har ni något konkret exempel på att denna produkt verkligen fungerar vid eventuell "butiks kontroll". Om den funkar så är det ju ett givet köp!
Fr
72
Fraggen
330 coupe e46 -01
Jodå, jag brukar emmelanåt kontrollera "butiker" me en sån när man är ute å reser, och hittills har den funkat varje gång det varit någon kontroll:)
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Om man nu skulle vilja gömma en sådan, hur bär man sig åt? De nya grejjerna vill väl ha fri sikt och är inte tvådelade vilket innebär att man måste ha den på instrumentbrädan? Eller?

Carl
Dr
342
Dredd
525d -10
Hahaha, den var grymt bra....

Men funkar laservarnare? Är det inte försent redan när den varnar? (Och nu pratar jag inte om butikerna)
No
5.161
Nockenwelle
Oftast är det för sent när varnaren indikerar lasermätning. Polisenmannens laserpistol är normalt sett tyst fram till det att han siktar på en bil för att mäta. Då trycker han av, laserpulser skickas iväg mot målet och hastighetsmätningen sker i ögonblickligen. Emellertid kan man ha lite tur, på så sätt att polisen mäter på en bil längre fram, och en del av laserstrålen missar målet och fångas upp av laservarnaren. Då kan man få varning och hinna sänka farten innan polisen mäter på den egna bilen.
Med andra ord, laservarnare kan man inte räkna med att vara till nytta annat än i undantagsfall.
..en lösning på det dilemmat är att man skaffar en som även stör ut snutarnas pistoler. Efter man har saktat ner så stänger man av sin störning varpå polisen får sin mätning och alla blir glada och nödja.
No
5.161
Nockenwelle
Det är en lösning, men poliserna kan bli misstänksamma när inte instrumentet kan mäta i första skedet. Då stoppar de antagligen bilen och undersöker den.
Ja, har hört det. Jag förställer mig dock att jag skulle göra rätt mycket motstånd innan jag tillät någon gräva runt i min bil. Skulle vara intressant om någon paragrafexpert kunde redogöra för villkoren i en sådan situation?
Laservarnare som indikerar butikslarm? Blandar man inte ihop begreppen rejält här? Mycket skall man se och höra...)
starkid: Du kan vara lugn för att sheriffen inte ger upp förrän han hittat störaren vilket går på nån minut med blotta synen eftersom den måste sitta synligt för att överhuvud taget kunna "lysa" mot lasermätaren. De är riktigt griniga på allt vad varnare och störare heter, det blir böter och beslag utan prut, tyvärr.

FP
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
De fungerar inte. Fråga mig inte hur jag vet...=) Det enda som märks är alla automatiska dörröppnare som sitter på butiker som gör att den piper konstant när man kör i stan. Det står i reklamen att de ska känna upp till en kilometer, men har man tur så piper den en stund efter man kör förbi en signal. (det är radar som sitter i kameraskåpen) Märker heller ingenting när man kör förbi en laserpistol=(
= Slösa inte pengar på en dylik tingest! Sätt pengarna på banken och låt dem ränta sig till ett bötesbelopp istället...
Dom behöver ju knappast gräva, räcker med att peka: Där! Plocka bort! Nu! Krävs knappast nån husransakan eller?

FP
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Silly Bear, det är precis just därför de har placerat laser/radarvarnare på upp till 6 månaders fängese i straffskalan.
Och ja, jag har flera konkreta fall där den har fungerat både på "små kiosker" och "dirve inns" utefter våra vägar;) Kan rekomendera Cobra efter som att jag har en.... ops.. Där höll jag på att försäga mig:) Vet tyvärr inte vad du har testat för märke mr.christian, men nått var ivf. inte som det skulle med den.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Tänkte närmast på störare. I båda fallen tar det nog mer än några sek att avlägsna alla spår efter utrustning, fästanordningar, strömförsörjning osv.

FP
Paap Reeder
... precis som PJ skriver så kan man "åka på" en tjurig polis som fått sin laser störd och börjar ta isär din fina Bimmer mitt på parkeringsplatsen.
Han har full rätt till det eftersom inget speciellt husrannsakningsbeslut erfordras i o m den tuffa straffskalan utan det är bara för honom att ta fram stjärnskruvmejseln och börja lossa instrumentbrädan.
Blir det en repa i valnötspanelen är det tveksamt om man får ersättning från RPS.

I finland är det ännu tuffare. Där avläser de vid vägkanten frekvensmodulatorn i scannern när du passerar. Ropar Perkele och kallar upp stoppet och beordrar fram Hakkapeli tätstegade spikmatta .... det blir te å promenera tebaks till Silja Line... varvid man får medföra bakre nummersplåten under armen.

MVH /// Paap R
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

HAHAHAHAHAHA
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.