|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag undrar vilken motor i M3 E36 som håller bäst, 3.0 eller 3.2? eller om det inte är någon skillnad alls i hållbarhet... Anledningen till att jag frågar är att jag har hört en del rykten som säger att 3.2 inte håller lika bra.. Men nu vill jag veta om det finns någon sanning i det? Och om det finns några problem med 3.2:an som 3.0:an saknar så vill jag veta vad det är... Efter vad jag har förstått så är det väl samma konstruktion i grunden.. Och det enda jag kan komma på som skulle kunna vara sämre med 3.2:an är väl i så fall att det förmodligen är tunnare väggar i mellan cylindrarna? | |
|
Det som brukar påpekas som ett problem är rolls royce dubbel vanosen. De första 3.2:orna hade denna, 96 och en bit in i 97 tror jag. De har varit lite mer benägna att ge upp och är ofta bytt. Blev annan tillverkare och mycket mindre med problem. |
|
|
Vad jag vet: ...så är det vevlagren som är 3.0ans svaga punkt och dubbelvanosen (RR) som är 3.2ans. Du får lite förvarning om vanosen behöver bytas på 3.2an. Bytet är inte billigt. Men det är ingenting mot ett trasigt vevlager på en 3.0 då är det ny motor eller komplett renovering som gäller. På frågan om det finns problem med 3.2 som ej finns på 3.0 så är det dubbelvanosen som jag skrev ovan. Ang. tunnare väggar i 3.2 tror jag inte detta är något problem då i alla fall jag inte hört talas om nåt sprucket block på en otrimmad 3.2. Det finns säkert fler dokumenterade 3.0-ras, men de är ju äldre och har gått både längre och hårdare. Rätta mig gärna om jag har fel. MVH |
|
|
En kompis till mig som hade en 3.0 där gick just vevlagret sönder och det kostade nog 2ggr så mkt som ny vanos till en 3,2 /// mstrutsen |
|
| Alla S50b32 motorer har haft RR-vanos från fabriken! Sachs-vanosen sitter bara på de bilar där man bytt. | |
|
Nån som vet orsaken till vevlager haveri på 3.0 ? Dålig service eller våldskörning eller kommer det bara helt plötsligt? |
|
| Skulle nog tippa på att taskig service / oljeval + allmänt hård körning är ett par starkt bidragande orsaker.... | |
| Japp skulle jag gissa också... Vevlagren tar stryk om motorn får dålig smörjning. Mosses grejer + att vissa struntar i att låta oljan bli varm innan dom buskör är sånt som leder till havererade lager förr eller senare. | |
|
Om man bara sköter service och inte kör hårt innan oljetempen är ok så håller 3.0 hur bra som helst. Min M3 Länk |
|
| Carlen.....Va fick du ge för dina lysen ? ser jävligt bra ut må ja säga MVH Micke | |
|
Atlas Copco:Tackar, ca 4500kr runt om på stylabilen.se om jag inte minns fel. Men FK är inte bra kvalité. Min M3 Länk |
|
|
ja det där med oljetempen är väldigt viktigt,min förra chef hade en m5-89 som han köpt som ny och den hade rejäla vändkanter i cylindrarna efter 20000mil! men då var han en sån som starta bilen kall och våldsvarvade direkt =( man kan bara hoppas att tidigare ägare varit snäll mot bilen !! |
|
|
Vart tvungen att byta vanos på min 3.2:a för ett tag sen.... rasslade å förde ett farligt liv, dyrt men nu funkar det kanon.. Kostar att ligga på topp!!! |
|
|
hur vet man att vevlagret e kasst? har köpt M3 3.0 den låter perfekt och går som en M3:a ska göra. BMW its a ride not a car |
|
|
Ja det är ju det som är det luriga, att vevlagret var kass vet man inte förrän det är för sent. Att just enbart lagret går sönder är väl inte det som är det kritiska utan snarare det som händer sekunderna efteråt, typ som att metallresterna av lagret blandar ut sig i oljan och förstör resten av motorn, kolven bromsas inte utan pajar topplock, ventiler och hela skiten... Jag är själv en riktig vevlagerhypokondriker eftersom jag varken har lust att pynta 40.000+ kr för motor och byte eller vara utan bilen den tid det skulle ta att hitta en motor och sen få det fixat... Men så länge du servar bilen som den vill (byt gärna olja mellan serviceintervallen) och inte kallvarvar (jag varvar aldrig över 3.000 varv innan 80 graders motortemp, kalla mig överförsiktig om ni vill) så tror jag det är rätt lugnt. Har du några bilder på nya bilen då? =) Grattis till köpet! MVH |
|
|
Jag pratade med en kille som motorn rasat för, just vevlager, Bmw sa till han att dom hade problem med vevlager på -93:orna, det visste inte ja dock. Så vissa skulle tydligen vara bytta, men de var som sagt bara vad jag hörde. F.ö om man sköter oljebytena, rätt olja, ALDRIG gasar innan den e varm precis som crisse säger...då håller M3 motorerna väldigt väldigt bra. Jag har aldrig haft problem med någon av mina...den förra hade gått 18000mil och var trimmad...och ja körde väl hårt i bland....men den håller än...bra grejer. Bilen:Länk /Henrik |
|
| Hur är det med M3 GT, samma som 3.0? | |
|
jo det är samma här, precis när jag köpte bilen bytte jag till castrol edge sport olja helsyntet. Jag varvar aldrig mer 3000 varv tills arbetstemperatur har kommit till rätta, sen vet man aldrig hur den gamla ägaren var mot bilen. Crisse: Bilen kan du se på blocket.se jönköping artisktmetallic års 95. BMW its a ride not a car |
|
| Jag tror nog körstil har mer att göra med om vevlagren rasar än oljebyten. De där maskinerna tål inte högvarv med kall olja, vilka maskiner gör det i längden. Sen om man sätter folk bakom ratten som inte förstår det så går det som det går.. | |
|
Hur länge(tid|mil) anser ni som kan det har med motortemp att en motor bör köras innan den blir helt genomvarm, inte bara M3 motorer utan aven andra motorer.. // Alex |
|
| 5-10 minuter. Det tar åtminstone 5 minuter innan min M Roadster nått 75 grader. Då börjar jag köra över 4000 varv när jag accelererar. ALDRIG annars.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.