|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag spelar med en 10" i en bandpaslåda och mina bakspeglar har trillat av när jag spelar högt, så allt beror på vad du köper för bas. kicker 8" spelar bättre en 2 "Biltema" 15" tänk på att desto mer bas du har desto bätre fram kit behöver du och bätre steg för att driva allt. men alla tycker olika hur det ska låta. jag rekomenderar att du lyssnar dig fram försök att lyssna på grejera du vill köpa innan du köper dom. no balls no baby! |
|
| Det är det säkert. | |
|
Men det är så att det inte finns så stort utbud på bilstereobutiker i norrbotten vad jag vet. Men kan man inte bara tjansa och beställa allt från internet och ändå lyckas? det är frågan. Men har du någon åsikt om steget jag länka till el_malo? hehe |
|
Robsarve |
Det steget är lite klent till att driva en bas på. Som jag sa i en tidigare post så vill du ha ett som ger 4 x 70 - 80 W RMS för att få fart på en 12:a eller så. Du skall INTE köpa en bas för 2500:- de är idag gjorda för mer effekt än du kommer att ha, försök leta reda på en som spelar bra och har en effekttålighet av 200-350 W RMS så har du en bra kombination. Bas är ganska enkelt. det handlar om att flytta luft. I samma serie brukar tian och tolvan ha samma "motor" och det betyder att skillnaden kommer av skillnaden i konarea. En tia brukar ligga på ca 330 cm2 medan en tolva på 530 cm2. En tolva flyttar alltså ca 60% mer luft än motsvarande tia. Vad betyder detta då i dB? Jo ca 2 dB. Det lät ju inte som mycket. Men det är det. 3 dB uppfattar örat som en fördubbling av ljudtrycket. 10 dB eller 1 Bell är en faktisk fördubbling av det fysiska lufttrycket. |
|
Men vad menas om det står så här om steget? Uteffekt: 4x50W RMS 4ohm. 4x100W RMS 2ohm. 2x200W RMS 4ohm bryggkopplat. Här kommer resten om steget men det som står åvanför är det jag funderar på. ------------------------------------------------------------------- Uppmätt effekt CEA-2006 570W RMS. Simultankopplingsbart. Stabil i 2ohm. Övrigt: Frekvensomfång 20Hz-20kHz. LP/HP-filter 40-400Hz 12dB. Punch baskontroll 0-18dB 45Hz. Högnivåingång. CEA 2006. Mått: 279x61x416mm. Sen har jag diller på 10" or för är det inte så att om man kör mest snabb musik så är det bättre med mindre bas/basar? |
|
Robsarve |
Det betyder att dina framhögtalare får 50 W styck och en bas får 200 W. Storleken på en bas har ingenting med hur snabb den är. Det avgörs av konens vikt i förhållande till magnetsystemets styrka och upphängningens följsamhet. Normalt har man samma magnetsystem på en tolva och tia i samma serie. Eftersom tolvans kon är bredare så är den OFTA tyngre, men INTE ALLTID. Konvikten avgör nämligen hur pass djupt en bas spelar. Men oavsett det så kan man alltså kompensera en hel del med fjädringen i upphängningen. Jag har kört med en tia i flera år för att det var vad jag fick plats med och jag hade mycket effekt att kompensera med. Men till en anläggning med mindre effekt så kör jag hellre en tolva istället. tycker Erik |
Amethyst |
Vet inte hur mycket ljud du vill ha men jag har kört med 2 6x9 i hatthyllan 8" i varja dörr 4x6 i instrumentbrädan samt 2st 18" cerwinvega. Maffigare ljud har jag aldrig hört nånstans, fick ju dock aldrig rent ljud, då basen blåste bort det mesta som framsystemet presterade.
Mvh Kalle
BOOM BOOM BASS |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.