|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa ljud anläggning till bilen och jag undrar vad som skulle passa bäst för att få ett bra ljud och till ett rimligt pris. Om man har huvudenhet,4 kanals slutsteg,2 högtalare i framdörrarna och 2 på hatthyllan och sedan 2 basar i skuffen? Skulle det vara en bra kombination eller har ni något bättre förslag? | |
|
Skippa högtalarna i hatthyllan, de förstör ljudbilden som ska komma framifrån. Ingen i baksätet betalar väl din stereo? Stasa hellre på en dyrare/bättre bas än två mindre bra. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Så det ska räcka med 2 högtalare i dörrarna och 2 basar. Men jag funderar på 2 Alpine tior för 1000 kr styck. Eller det finns ju för 2000 kr styck också. |
|
|
1000 kr får man en bra bas för, men 2000 kan man få en mycket bra bas för. Satsa på en. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Men skulle det basa bra med en enda tia? | |
|
Hej. Pedant som jag är skulle jag satsa på 2 st. bra "kitt". Ett fram och ett bak. Lite ljud ska komma bakifrån också dock det mesta framifrån. Balansen hittar du bäst själv. Upplevelsen i bilens framsäte ska liknas vid em konsert. Då kommer ljudet oftast framifrån scenen. :) Köp högtalera av samma serie, model och fabrikat eftersom ljudet från olika modeller är olika och kan göra att den totala ljudkvaliteten blir sämre. Basen från en 10:a och en 12:a skiljer inte mycket. Rekomenderar fabrikat som: Alpine, DLS, Focal eller MTX. / Jonatan (Flera år nedlagt i ämnet) BMW - För att det känns rätt! |
|
Robsarve |
En tolva spelar nästan dubbelt så högt som en tia om de är från samma serie och sitter i samma typ av låda. En tia av bra sort räcker dock långt nuförtiden! Till en liten anläggning rekommenderar jag normalt: 6,5 eller 5,25" kit fram. 1500-2500 kr 12" bas ca 1500:- Slusteg på ca 4 x 75 W RMS med inbyggt delningsfiter pris 3-4000. På denna prisnivå får du kvalitétgrejjer och kan spela på lite. |
|
Jag funderar nu på att köpa allt av märket Alpine. 6,5 i varje dörr (4) Pris: mellan 800-1300 för paret. 4-kanalsslutsteg Pris:2500. 2 tians basar Pris:1200 styck. eller en tolva pris:2500. Är det stor skillnad på 2 tior och en tolva? Vad rekomenderar ni? Skulle detta fungera bra? |
|
|
jag skulle satsa lite mer pengar på steget har du ett dåligt steg och bra högtalare kommer det ändå inte låta så bra som högtalarna kan spela, huvud enheten är viktig den me. jag prioriterar såhär. 1-huvudenhet 2-slutsteg 3-fram kit 4-bas har du en riktigt bra huvudenhet kan du driva din fram kit på den och satsa på et mono block för basen. själv har jag bara en 10" som bas. no balls no baby! |
|
|
Men jag ska nog köpa detta: Huvudenhet 2500 :- Fram kit 1300:- 2 tians basar 2200:- styck Nu skulle det ju räcka med ett dyrt 2-kanals slutsteg, MEN om jag får 2 6*9 av min morbror så behöver jag jag väll ett 4-kanals eller? och då blir det ännu dyrare. Sen har jag redan två små högtalare men det ska väll gå med 2-kanals steg för dom är så små. |
|
|
STUCK: 2200:-/ bas låter som overkill i förhållande till din övriga budget, med 1000-1500:-på en bra bas kommer du tillräckligt långt nog ändå... lägg slantarna på ett bra 4 kanals steg som driver framsystemet och basarna i stället Låt head uniten driva 5,25" eller nåt annat i hatthyllan om du nu vill ha ljud där.. Så här resonerar och proriterar jag efter 15 år med ljud i bilen: 1. Fram systemet ( Här får man INTE vara snål, bra högtalare lyfter vilken sur orginal radio som helst ) 2. 4 kanals steg ( för största flexibilitet inför framtiden, låt 2 kanaler driva framsystemet, låt inte "biltema" watten i head unitsen lura dig det låter ALLTID bättre med ett steg även på låga volymer) 3. Lämplig bra bas (10"-12") i liten fin sluten låda drivs av tidigare nämda steg räcker för att spela så det räcker och blir över.. 4. Headunit, ljud mässigt är skillnaderna mycket små/ obefintliga mellan en 1799:-och en 3500:- hea dunit av välkänt märke , det som skiljer är ofta bara "lull-lullet", skall det låta bättre måste man dra fram uppåt 5000:- Lycka till!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
[quote] En tolva spelar nästan dubbelt så högt som en tia om de är från samma serie och sitter i samma typ av låda. [/Quote] hahaha,,, ja el. hur! så om jag spelar 130dB med en 10" så mosar jag på 260dB med en 12" näe 3db vorre väl kanske mer rätt va! ** Live Fast - Die Young ** |
|
|
Men db ökar väl inte så som du tänker, var det inte i kvadrat, eller ännu "brantare" kruva?? //Simon (inte så haj på db) |
|
|
3 db...???? 10 db är en fördubbling av ljudstyrkan. Det krävs dock dubbla effekten för att spela 3 db högre. Allt i teorin då... :-) mvh Rutger |
|
|
Mitt nya påhitt är: Huvudenhet 2500 :- Fram kit 1300:- 4-kanals steg 2500:- 2 tians basar 1200:- styck eller en 12" för 2500:- Vilket alternativ på basarna ska man ta? |
|
|
I ditt fall så skulle jag satsa allt på en billigare bas, kanske 1500:-, och lägga mer på framsystemet. Eftersom du ska lägga 2500:- på steget (4kanals), så kör med en bas och brygga bakre kanalerna på den. Menar att för 2500:- får man inte så där jätte kraftiga 4kanals steg. //Simon |
|
|
Jag tycker du köpper såhär huvudenhet 2500 som du har fram kit 1000kr rekomenderar impact kostar typ 900 och spelar mycket mycket bra (finns dyrare om du vill ha de). sen på 4 kanliga steget skulle jag lägga ugefär 4000kr och sen 1500kr på en 10" bas. så här har jag nog bara ökat din budget me ca 100-200kr. no balls no baby! |
|
|
Men det är detta steg jag funderar på: Länk el_malo_E30, ett steg för 4000 kr skulle vara bra men jag skulle vilja ha 2 10" basar så det blir skulle blir 1500 mer alltså 11 000 för hela anläggningen (ungefär). Men pengar har man inte allt för mycket av. Är det för klent,sopigt steget jag har länkat till? |
|
|
Om jag ska vara ärlig så har jag inga erfarenhetr när det gäller alpine steg. vet att deras huvudenheter är rätt så bra. ska försöka ta reda lite mer om dit steg och så undrar jag varför du vill ha så mcket bas. vad ska grejerna sitta i för bil? no balls no baby! |
|
|
Jag har som också hört att dom ska ha bra huvudenheter och jag tänker som så att det kanske är lika att köpa resten av samma märke. Kul med bas. Men två 10" är väll inte så farligt? Vet folk som kör två 15". Dom ska sitta i en riktigt åldring. Bmw 320I -82 |
|
|
men de har också oftast framsystem som matchar. Såvida det inte är korvkiosks raggare vi diskuterar?? :) //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.