AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.462

Varför mobiltelefonförbud vid bensinpump?

Sida 3 av 4
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Indirekt har flera av er försökt hävda att risken att det finns antändliga koncentrationer av bensinångor är så liten, att man kan bete sig hur korkat som helst inne på en bensinmack utan fara. Det är kvalificerat nonsens - om risken så bara är en miljondels promille, är konsekvenerna av en olycka så ödesdigra att ingen vill vara i närheten. Och även om det är sant att bensinen i cisternerna i princip inte kan fatta eld, så finns det ofta flera hundra liter tämligen oskyddat förvarat i de bilar, många med öppet tanklock, som finns på området. Det räcker för att göda en rejäl brasa!
Jag skyller ingen av er för att försvara just rökning på mackar, men några av er har indirekt ursäktat det med ert resonemang.
Och en brand blir precis lika häftig om den startats av en mobiltelefon, som om den startats av cigarettglöd.....

/// Gunnar E.
kilroy
gunnare*Om du ser någon på en bensinmack med tänd cigarett så gör du alldeles rätt om du ingriper...När det gäller att "förringa" riskerna tycker jag att du skjuter med väl skarpa skott...det är ett obestridligt faktum att bensinhanteringen på mackar världen över är förvånansvärt lite drabbad av olyckor eller incidenter med tanke på de oerhörda mängder som hanteras. Det indikerar att risken, på det sätt vi hanterar bensin idag, är något överdriven jämfört med de faktiska riskerna. En del av förklaringen till detta försökte jag ge uttryck för i ett tidigare inlägg.Att bensin skulle vara den brandfarligaste produkt som hanteras i öppna handeln är nog en definitionsfråga. Bensinen förvaras dessutom i slutna kärl under jord vilket faktiskt betyder att risken inte är nämnvärt större vid förvaring av 1 ton bensin jämfört med förvaring av 50 ton...För övrigt har du helt rätt i att riskerna vid ALL hantering av brandfarliga produkter aldrig skall åsidosättas vilket jag heller aldrig gjort.Mvh kilroy
"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta"

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kilroy,
att antalet olyckor vid bensinhantering är litet, ser jag som ett tecken på att riskerna i allmänhet tas på tillräckligt stort allvar. Jag tycker det vore dumt att ta den relativa olycksfriheten som intäkt för att sänka säkerhetsnivån - och själv har jag inte särskilt ont av att undvika mobiltelefonerande på bensinstationer, vilket ju var ursprungsfrågan i tråden.... Det är en billig säkerhetsåtgärd, som knappt ens innebär någon praktisk olägenhet för de flesta. SÅ viktigt är det sällan att svara i telefon (eller ringa 'just nu' i stället för om tre minuter) att det är värt att riskera liv och lem för sig själv och andra. Även fast risken för en olycka är försvinnande liten....
Och jag har förbannat svårt att begripa mig på folk som inte kan respektera förbud som kommit till av omsorg om deras egen och andras säkerhet! Sa till ett pucko som rökte på macken idag (Färdtjänstchaffis) - hon tyckte hon stod så långt bort att det var ofarligt (ca 7-8 m från pumparna), och fortsatte glatt röka tills jag hämtade mackpersonalen. Förbudsskyltarna mot rökning sitter där och ska respekteras, och respekteras ska även skyltar om mobiltelefonförbud!

/// Gunnar E.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Gunnare: För vissa så går det inte att låta bli att svara i telefonen. Ringer det i min telefon så svarar jag. Ovasett som jag står och tankar eller inte. Detta krävs av mig i min tjänst.

Rökning accepterar jag inte alls vid en pump. Även om risken inte är så stor så finns den där. Vilket inte är fallet med en mobiltelefon.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Risken finns med alla radiosändare, hoppas vi kan enas om detta, även om risken är liten. Det går ju att stänga av den en kort stund, då ringer den inte.

FP
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jesper,
du måste ha ett jäkligt pressande jobb om du ALLTID måste svara direkt när det ringer... svarar du när du sitter på muggen också?
Om det krävs av dig i din tjänst att du alltid svarar, får väl din arbetsgivare skicka nån annan att tanka din bil om det ska ske på arbetstid på mackar som har förbudsskylt mot mobilprat! Sitter skylten där SKA den respekteras, vad som än 'krävs' av dig i din tjänst! Och jag tycker det är rimligt att man undviker telefonen även på mackar där förbudsskylten saknas, riskerna lär ju knappast vara mindre där!
Och, än en gång; risken att en mobiltelefon ska antända bensinångor är ytterst liten. Dock finns den där under vissa, extrema omständigheter - omständigheter som är fullkomligt omöjligt att veta när dom inträffar!

/// Gunnar E.
kilroy
gunnare*Håller med när du säger att säkerhetsanvisningar skall följas...tveklöst!Att röka är förbjudet...att tala i mobiltelefon under tankning känns ganska onödigt...även om risken för brand är försumbar.Rent generellt är det så med riskbedömningar att den ofta består av en "allmänt accepterad risknivå"...och en reell risknivå, baserad på kriterier som inte alla människor är insatta i. Det medför ibland att de "uppskattade" riskerna inte alltid överensstämmer med de reella riskerna. Bensinhantering är ett sådant område och att man för en diskussion om detta innebär ju inte att varken jag eller någon annan (vad jag vet) uppmanar till bojkott av de säkerhetsbestämmelser som finns.Om vi nu diskuterar risker i samband med bensinhantering så är det ett välkänt faktum att avsevärt fler människor dör av cancer än av bensinbränder p g a de cancerogena substanser som finns i vanlig motorbensin...den reella risken är dessutom betydligt större än vad folk tror...Mvh kilroy
"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta"

ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
vet inte om det är farligt att snacka i mobilen samtidigt som man tankar men däremot så har jag sett min harley davidson körande och 99% kroppstatuerade granne ha bilen på tom gång och röka en cigg samtidigt som han tankade..
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Madmax05,
verkar som du har trevliga grannar....
Killen verkar inte vara rädd om livet direkt. Vågar du påpeka för honom det olämpliga i hans beteende, eller är han inte påverkbar..??

/// Gunnar E.
En aning fördommar mot vissa kroppsprydnader och en viss MC-tillverkare kunde nog anas i ovanstående inlägg...) Inte så bra, man kan ta gruvligt fel ibland...

FP
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Folke,
jag har inga fördomar mot tatuerade Harley-ägare, känner flera stycken och dom är hur sympatiska som helst....
Däremot ogillar jag starkt att människor röker när dom tankar, det är ett oförsvarligt beteende vem som än gör det. Och av vad som framkommit i den här tråden, kanske vi kan vara överens om att det ockå är onödigt att prata i mobilen medan man tankar, som en ren försiktighetsåtgärd - det kostar nästan ingenting, bara lite eftertanke!

/// Gunnar E.
Jomenvisst, vi är helt överens om detta, det är så självklart att det knappast behöver diskuteras.

FP
Be
96
Bearcat
730iA -91, 300C -09, Jeep GC -93
Som nån påpekade så bör det ju bli gnistbildning i startmotorn. En generator skapar också gnistor i extrema fall. Den är dessutom av öppen modell på de flesta nyare bilar. Hela bilens elsystem kan ju faktiskt skapa gnistor om det är nåt fuffens med nån skavd sladd nånstans.

Det är risker vi får ta helt enkelt av praktiska skäl. Men mobilen kan ju ligga i kupen och ciggen kan ju vara släckt för att bättra på statistiken. Man kan ju låta bli och backa ner pumparna också så vi kanske ska förbjuda blondiner på området *lol*

Jag hade en gång en Citroen Cx som brann upp, försäkringsbolaget gjorde ingen utredning av brandorsaken "Det är ju en gammal CX, kan vara precis vad som helst..." Apropå ingenting...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Bearcat,
du har alldeles rätt i att själva bilen också utgör en potentiell källa för antändning av bensinångor. Förutom sådant som gnistbildning i generator och starmotor, för att inte tala om överslag i tändsystem i dåligt skick, finns ju risken att en het katalysator tuttar på det hela.... men, som sagt, det är risker man knappast kan undvika. Det kan man ju med mobiltelefoner och cigarretter.

/// Gunnar E.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Dags för bilförbud på bensinmacken?
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
gunnare; har påminnt han men endast för att jag har haft han som granne sen några år tillbaka och åkt med på hans hoj massor med gånger men han bara skrattade och sa ''det är lugnt polarn''...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ja där försvann ju större delen av denna tråd.

Men. I denna rapport från University of Bielefeld så avfärdar man i princip helt riskerna med mobiltelefon på macken: Länk

Dessutom så visar det sig att mobilförbudet startades i samband med ett rykte, som senare visade sig vara osant.

Att man bara förbjuder användandet av mobilen är lite konstigt i sig också. Telefonen sänder ju med jämna mellanrum även om man inte pratar i den. Alltså borde risken vara lika stor när telefonen ligger i fickan.

Jag respekterar förbud där dom finns (vilket tydligen bara är på Shell), och fortsätter att använda telefonen som vanligt på dom ställen där det är tilllåtet.

///Jesper
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Tydligen är det så att man är rädd för vad som kan hända om man tappar telefonen nära pumpen.

Länk

/A
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Just den biten avhandlas och avfärdas i ovanstående rapport.

///Jesper
Rapporten ovan är lite till åren kommen, man använder t.ex betydligt mera Litium-Jon batterier idag. Man spekulerar en del fram och tillbaka och konstaterar att ett batteri lätt kan innehålla en energimängd på 10KJ medan det bara behövs 0,2mJ för att tända en "idealisk" gasblandning. I nästa stycke anser man det i stort sett omöjligt att lyckas kortsluta kontaktytorna på några olika batterityper, på telefonmodeller som var aktuella för ett antal år sedan.
Många kan ju vittna om hur det börjat ryka ur kläder och fickor där batterier legat tillsammans med nycklar t.ex, så svårt är det tydligen inte iaf. Sen glömmer man i rapporten bort vad som finns inne i batteriet och vad som kan hända när man släpper detta i backen, man fokuserar mest på yttre kontakterna. Man kan ju fråga de Nokiaägare t.ex som hade ett flertal incidenter med batteriexplosioner för ett par år sedan.
Hur som helst, viktiga bitar av tråden försvann, jag orkar inte upprepa allt men en viktig del att nämna för de som vill förringa riskerna eller framhålla reglerna som komna ur myter är att nya regler är på väg. T.ex måste ficklampor och en del annan el och elektronik som används på t.ex bensinstationer och bilverkstäder numera vara ATEX-godkända (ex-klassade), man har alltså skärpt, inte minskat reglerna.
Inte vill väl någon att man strävar bakåt och t.ex tar bort brandsläckarna som finns på alla mackar "för det har ju aldrig hänt nåt" eller hur?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.