|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Sant. Man ska alltid ta det säkra före det osäkra. Men mobiltelefonmyten kan man nog avliva. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
I tyskland är det olagligt.. Var nere och hämtade en bil förra året, och stod på Shell i Schweinfurt, och hade glömt förbudet. Stog och tankade och telefonen ringer, jag svarar, när jag pratar kommer en Shell anställd rusande ur butiken och gnäller som bara den... CHILLA! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Att förringa riskerna med cigarettglöd på bensinstationer är jäkligt farligt! Det är helt intetsägande att inte bensin i vätskeform antänds av glöden - det är nämligen bensinångor i vissa koncentrationer som är ruskigt lättantändliga! Gnistan fån ett tändstift är inte särskilt stor eller kraftig, men lyckas med 100% säkerhet antända blandningen i cylindern. Poängen är, att det är omöjligt att avgöra om det finns bensinångor i lättantändlig koncentration i luften. Vid vissa temperaturer, strax över nollstrecket, räcker det med att någon dräller ett par dl bensin vid tankning, för att det en stund senare ska finnas en högst livsfarlig bensin/luftblandning inom några meters radie. Och den blandningen syns inte, och luktar heller inte mer än 'normalt'. En cigarett, eller för den delen statisk gnista mellan människa och bil eller en gnista från ett glappande mobiltelefonbatteri, kan då orsaka ett eldklot som i alla fall bränner hår och det mesta av kläderna från alla som är i närheten. Detta fick jag lära mig av brandförsvarets utbildare, när jag jobbade på bensinstation i mitten av 70-talet. Bensin är fortfarande lika lättflyktigt och eldfängt.... faktiskt det brandfarligaste som över huvud taget får säljas i 'lösvikt'! Finns det minsta misstanke att en mobiltelefon kan antända en 'osynlig bensinbomb' tycker jag det är fullt tillräcklig anledning att låta bli att använda mobilen när man tankar. För ingen av er röker väl medan ni tankar...???? /// Gunnar E. |
|
|
Gnista mellan batteri och telefon är nog helt uteslutet som tändningskälla för bensinånga. Det krävs ca 1000volt för en 1mm lång gnista, och ett mobiltelefonbatteri ligger på mellan 3-4volt. Det är teoretiskt möjligt att få ett så perfekt blandningsförhållande i fria luften att det går att antända med en cigarett, men fyskiskt mycket svårt att återskapa. Tro mig. Jag har försökt. Minsta lilla rörelse i luften och blandningsförhållandet är förstört. Snackar vi om en öppen låga så är det en helt annan sak. Med detta vill jag inte säga att man ska förringa riskerna med rökning och tankning. Jag vill bara visa på att risken inte är så stor, men att den finns. Med tanke på konsekvenserna av en brand när man står och tankar så är i varje fall inte jag beredd att ta den risken. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Man måste skilja på gnistor som överbryggar luften (högspänning) och gnistor som uppstår vid slutning och framför allt brytning av strömkretsar, även vid några få volt. Testa t.ex på ett 6 eller 12V blybatteri. Även små batterier kan dessutom få tunna trådar eller metaller i glödning vid t.ex kortslutning. Flampunkten för bensin ligger på runt -40°, bland det "häftigaste" som hanteras precis som Gunnare skriver. Bensinångar "flyter" dessutom omkring, och är tyngre än luft, se t.ex Länk FP |
|
|
Varför chansa. Det finns ingenting som är så viktigt att jag inte kan vänta 2 min tills jag har tankat klart. I alla fall inte för mig... |
|
|
Ok, folke, din förklaring framstår som klart mer rimlig utgående från den fysikaliska verkligheten, även om det onekligen skulle krävas en hel del av omständigheterna för att få till den kombination som kan bli farlig. I vilket fall ställde jag frågan mest av nyfikenhet. Mitt mobiltelefonpratande är sparsamt och att själv sätta igång ett samtal i samband med tankning är knappast särdeles praktiskt i vilket fall. |
|
|
Nockenwelle: Nä. Inte startar man ett samtal. Men om det ringer så svarar man ju :) Konstigt att man får starta bilen på en mack egentligen. Kan ju bli gnistbildning då också ;) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
En större risk för gnistbildning än mobiltelefoner, måste väl i alla fall startmotorn vara. Så förbjud start av bil på bensinstation! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hur många stänger av gasolkylskåpet i husvagnen vid tankning :) inte gjorde jag det i allafall. Däremot är det ju en del som tankat bensin i vattentanken på husbilar och råkat illa ut när ångorna kommit i kontakt med lågan till kylskåpet. Bilen i sig är nog som Villarosa säger en större oro för gnistbildning och brand. ///MVH Hasso Länk |
| J. Dredd, visst svarar man, precis vad som inträffade för mig igår. Ringer någon från Tyskland och har en kort tidslucka då denne kan samtala, då svarar jag. | |
|
Helt riktigt att gnistbildning kan förekomma både i reläer, startmotor och fördelardosor osv. Det har även förekommit bensinbränder pga detta, mest beroende på läckage från egna fordonet i motorrumet osv, och mera sällan pga läckage eller ångor från själva tankningen, som tur är. Men det finns säkert en anledning mer än miljöskäl till att man vill begränsa ångorna som tränger ut vid tankning, Störst risk är det vintertid. Sommartid är risken störst vid tankning av båtar pga att ångorna är tyngre än luft och samlas nere i båten, därför har man motorrumsfläktar och det är därför man bör skicka iland folket ombord just under tankningen. FP |
|
kilroy |
gunnare*"Vid vissa temperaturer, strax över nollstrecket, räcker det med att någon dräller ett par dl bensin vid tankning, för att det en stund senare ska finnas en högst livsfarlig bensin/luftblandning inom några meters radie." Det förefaller inte speciellt troligt. 2 dl bensin i en kubikmeter luft är 0.02 %...räknar vi sedan med att luften inom några meters radie faktiskt betyder ~4-6 kubikmeter så blir det ganska lite bensin kvar...Bensinen kommer dessutom att söka sig neråt av fysikaliska skäl, vilket vid ett spill på 2 dl innebär att du måste stå med en tändsticka 4-5 dm ovanför markytan för att få en antändbar blandning. Är tändstickan lägre ner än 4 dm riskerar blandningen att bli för fet för att kunna antändas, är tändstickan högre än 4 dm finns säkert en antändningsrisk men den lär bli ganska kortlivad.Antalet olyckor på bensinmackar runt om i världen är försvinnande litet, trots att bensin är mycket brandfarligt. Skulle man roa sig med att räkna ut olycksrisken per kubikmeter bensin som tankats världen över sen urminnes tider så blir den ohyggligt liten. Motsvarande olycksrisk vid hantering av t ex etanol (sprit), aceton och andra lättantändliga lösningsmedel är avsevärt högre.Det hör delvis ihop med att bensinens antändningdiagram och flampunkt gör att bensinen är som farligast att användas vid låga temperaturer, vid högre temperaturer blir bensinhalten i luft/bensinblandningen så hög att s k övermättnad sker (blandningen blir för "fet") och blandningen antänds inte. Det visar sig också statistiskt att de flesta drivmedelsolyckor med bensin inträffar vintertid.Den andra anledningen är de säkerhetskrav som gäller för hanterande av bensin. Rökförbudet skall garantera att glödande cigaretter inte skall finnas varken 1-2 meter upp i luften och inte heller på marknivå.Personligen anser jag att det finns MINST lika stor anledning att vara mer försiktig med etanol, metanol, aceton och framförallt eter. Dessa lösningsmedel, framförallt eter (dietyleter) har ett bredare antändningsområde än bensin och är därför potentiellt "farligare"sett ur antändningsynpunkt.Så ni som blir uppringda på macken av mobilen kan fortsätta svara, förutsättningen är ju naturligtvis att inte personalen kastar ut er.Mvh kilroy"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta" |
|
En av anledningarna till att mobilsamtal är olämpligt på bensinmackar är väl som jag förstått det distraktionsmomentet som blir vid prat i mobilen. Ett inte helt ovanligt senario vad jag förstått det är: Bilist kommer för att tanka bilen. Bilist börjar tanka bilen. Telefonen ringer och bilist svarar. Bilist blir inbegripen i samtalet och sätter sig i bilen. Bilist kör iväg och efter 3 meters färd smäller det till ordentligt eftersom munstycket satt kvar i tankröret. Bil har gått sönder eller pump har gått sönder ingetdera särskilt roligt. Scenariot har ju inget med risken för brand att göra men är en orsak till att olyckor i samband med mobiltelefoner vid bensimackar numera förekommer. /Johan |
|
kilroy |
Du har säkert rätt i det... Överföringen av en klass 1 vara från en behållare till en annan innebär ju faktiskt ett ökad riskmoment.Mvh kilroy"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta" |
|
Risker med bränslehantering finns i högsta grad även sommartid, även om just bensinångor är mera riskabla vintertid. Varje sommar uppstår t.ex runt 100-150 båtbränder i svenska farvatten, många just i samband med tankning, och antalet är i ökande. Att det inte händer mera vid hantering av bränsle på land skall vi ju bara vara tacksamma för, det beror säkert på medvetenheten om risker på bensinmackar osv. Även om risken för gnistor/antändning just pga en GSM-telefon är liten så är det ju bara bra om folk är riskmedvetna i allmänhet vad gäller t.ex bensin. Jag lovar att ingen som varit med om bensinbränder/explosioner kommer att ignorera varningsskyltar osv. Och nej, det är inte för risken att bli distraherad och köra iväg med slangen i bilen, isf kan samtal med kompis eller svärmor vara lika farligt...) FP |
|
|
Tydligen så är det bara Shell som tycker att mobiltelefon vid pumpen är någon fara. har kollat på Statoil, Uno-X och 123 och där finns det inget förbud. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Kilroy och ni andra, ser jag er på en bensinmack med en tänd cigarett får ni räkna med att jag utan att tveka, på ett väldigt tydligt sätt, uppmanar er att omedelbart avlägsna er och glöden från riskområdet. Allt snack om att 'risken är försvinnande liten' betraktar jag som en dåres försvarstal - man leker inte med eld, glöd eller gnistfarliga grunkor där det finns hundratals ton av den brandfarligaste produkt som finns i öppna handeln! Det finns inget försvar för att förringa riskerna, och därmed ursäkrta ett oförsvarligt riskbeteende! Ursäkta min bryska ton, men snälla, kan vi inte vara överens om att det är bättre att vara försiktig i överkant? Brand på en bensinstation är så farlig att inte ens räddningstjänsten går i närheten! /// Gunnar E. |
|
|
Jag jobbar med el i petrokemisk industri. Håller på med klassningsplaner dvs man gör riskbedömning för risken med explosiv gasblandning. Kollade vad föreskrifterna säger om bensinstationer! För området runt pumpen finnes för närvarande inga regler enl. den sista handboken är EU regler under utarbetande. Detta betydar att nu finnes ingen lag som säger att man inte får använda mobiltele vid pumpar, men ägaren till området är i sin fulla rätt att utfärda regler! På vår industri gäller följande! Mobil får tas in skall vara avslagen, får slås på innomhus i kontorsutrymmen, får ej tas med ut i fabriken även om den är avslagen! Det enda som får tas in i fabrik som ej är Ex godtjänt är armbandsur, även hörapparater är förbjudet. Att ta in en bil i fabriksområdet är fullständigt otänkbart utan gasprov av aktuellt område och skriftligt tillstånd. Nu är det inte bensin som har ett mycket snävt explosionsoråde runt 12 - 18 % vi hanterar, utan etylenoxid som har exposionsområde på ca 1 - 100% mvh BLJ |
|
|
Jag kan inte se att någon har försvarat rökning på bensinmack? Som jag har sagt tidigare så skulle det inte falla mig in att röka i närheten av en bensinpump. Nu röker jag inte, men om jag skulle. Men att räddningstjänsten inte går i närheten är inte sant. Möjligtvis så var det så på 70-talet. Nu stänger man av pumparna från kassan om något skulle hända, så risken för brand nere i tanken är i det närmaste obefintlig. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.