AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.646

Varför drar min M3:a så mycket soppa? Behöver hjälp

Sida 3 av 3
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
kolla insugs gummit så de inte e nån spricka i de min gick ojämnt när de va dåligt sen bytte jag sen gick den kanon igen

Hej igen, provade med vevaxelgivarn från min e30 idag å vips gick förbrukningen ner med 0,5l milen.
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Känner igen det där från min förra M3:a (en 93:a E36) , inte bränsleförbrukningen . Men att man fick ta det lungt innan fullt gaspådrag , vill minnas att det sedan vart mer av en vana att jag körde så. m.a.o aldrig full gas direkt !

MVH TONY
Ko
84
Kokerskan
Biarritz blau 540IM -00
Avgasknallar kan man få om ventilkåpspackningen läcker olja på ngt stift, oftast näst bakersta stiftet där kåpan är dragen med 1 bult på en sida och 2 bultar på andra sidan, att du tappar effekt och att tomgången svajar när du frikopplar likaså hög bensinförbrukning kan vara kamaxelgivaren....

hoppas att du hittar felet .....

Kokerskan
ma
20
mackan_87
M3 Coupé 3,0 -95
Har samma fenomen med min M3a 3,0, inte att den drar enormt mycket soppa, men att den "bluddrar" vid varsamt gaspådrag. Segar jag på gasen ibland så låter det precis som om den misständer och det finns inte direkt nån ork i motorn, så man måste ofta ge rätt mycket gas för att den ska gå jämt o fint. Trodde det hade o göra med att det läckte in lite olja i tändstiftsloppen, så jag bytte gummitätningarna för några veckor seda, så nu läcker det inte in nån olja, men den bluddrar ändå.

Det här är ett väldigt irriterande problem, speciellt i stadstrafik.
Ingen som har en aning om vad detta kan bero på?
BM
69
BMW...M3
Bmw M3 -93
Hehe, jag har samma problem på min=) Är det någon som har funnit några bra billiga lösningar man ska börja kolla upp? Hade loss mitt insug för ett tag sedan p.g.a bensinlukten och då såg jag att det låg typ 1dl olja i insuget oxå=/ Någon som vet vad det kan bero på?
pg_ice
jag hade bludder förut när man exempelvis bromsade in och sen gav gas,då lät det som den gick på 5 burkar.

bluddre är borta nu men jag är inte säker på vad det var som orsakade det.
nåt av det här är det så det är bara att börja felsöka.
(tippar dock på att största boven var soppaslangarna då dom var spruckna.)

rengjort LMM och insug
rengjort spridarna
bytt alla bränsleslangar efter bränslefiltret.
nytt bränslefilter.
ny gasspjällspotentiometer
ny ventilkåpspackning
nya tändstift (Bosch)

beta av en efter en och kolla när bluddret försvinner helt enkelt eller så byter ni samma grejor som jag har gjort då går motorn som den gjorde när den var ny garanterat.

M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
tjenare!

Min m3 3.0 började dra ovanligt mycket soppa, enligt datorn drog den drygt 1L milen i snitt.
Men när jag räknade ut efter full tank, hade den dragit 1,6L milen. Och jag svinkör inte med bilen, så det kändes lite konstigt.

Och jag kände även soppalukt när jag startade bilen ibland, och man kunde känna den nångång här och där. Men jag såg aldrig några spår i garaget av läckage.
Så jag helt enkelt lät en vän ta och kika upp felet, jag bad han byta 2st soppa slangar, vilket han gjorde.
Och det ser ut att ha hjälpt ganska fin fint. Har inte kört upp fulltank än sedan bytet, men just nu lutar det åt att den inte drar 1L milen riktigt.

När han väl tittade närmare på det hela såg han att det var läckage ganska friskt, oljetråget var blött av soppa.
Ett ganska billigt och enkelt problem, så nu sliper man tanka en gång om dagen kanske =)

Lycka till!

Mvh Alex
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.