AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.637

Varför drar min M3:a så mycket soppa? Behöver hjälp

Sida 2 av 3
Mr M3
ska leta reda på ett orginalsystem till bilen då det nuvarande är inte är orginal. se om det löser något av bekymren.
med att den samlar på sig mer soppa mm. då motorn får fel motryck och avgaserna åker fortare genom systemet tydligen kan det påverka lamdan mm? :/
je
56
jerrye21
E21 323-80
Kallstarten kanske?
sitter väl någon givare någon stans som berrättar motorns temperatur men om den är felande borde man ju få felkod...
Finns ju även spjällläges givare på gasspjället som kan fela...
luftmassemätaren kan ju även va ett fel..
men som sagt om något av dessa felar borde man få någon felkod.

Mr M3
precis kommer inte upp några felkoder alls :/
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag misstänker mina spridare, men jag kan inte bevisa det.

Kan man få reda på vilken eller vilka spridare som läcker???
Hur skulle detta gå till i sådana fall.

Jag har ju hört talas om att man på något sett kan se på bränsletrycket på ett visst ställe om någon eller några spridare läcker. Man skulle tydligen mäta trycket när man precis stängt av bilen och sedan igen ca. 24 timmar senare. Jag är osäker på hur detta fungerar.

Stämmer detta måntro???

mvh/Flisan
Mr M3
vet ej?
själv ska jag kolla stiften igen på måndag som sagt.ska kolla upp kallstarten ochså det kan ju va den som felar.
symptomerna finns där för att det ska va kallstarten som felar.
Mr M3
misstänker grovt kallstarten på min bil då den ligger högt i varv varje gång man startar den varm som kall.och det tar en bra bit innan det går ner till normalt.blev dock bättre sen jag fick bort bekymret med tjuvluften men jag tror det fortfarande kan va problemet ochså. då jag ej kolla insugstrattarna ännu om dom är tätta misstänker att en eller flera läcker. då ökar ju varv talet ochså.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Mr M3:

Hur fungerar kallstarten på M3:an??
Den har så vitt jag kan ingen gammal hederlig "kallstartsventil" utan den förlitar sig helt på tempsensorn som ger signal till DME:n som i sin tur justerar bränsleblandningen. Eller är jag helt ute och cyklar???

Sen kommer luftpumpen in i bilden också antar ja, men hur???

Jag har bokat tid hos Hackefors bil i början av juni då de ska bla. kolla tempsensorn och en del andra saker.
Ska bli roligt och se om de kan hitta några fel denna gång, blir väl tredje gången som de har felsökt på den. De har inte hittat ens tillstymmelse till fel de andra gångerna jag varit där, och detta trots att den stundtals går ganska illa på flera olika sätt enligt mig.
Dels är det då tomgången som beter sig mer som en bungyjump hoppare. Dels att den kanske saknar 20% av hästkrafterna och vridmoment.

Det som talar för att de kan hitta något denna gång är den höga soppaförbrukningen, det är ju i alla fall ett fel som lätt går att ta på och som de tror på. Att den saknar drag märker de inte ens när de provkör den.

Nu ska jag väl erkänna att det inte är lätt för verkstaden att hitta intermittenta fel som dessa trots allt är(förutom soppaförbr.), det vore bättre enligt mig om bilskrället hade pajat helt istället för att det ska vara sådana här små svårhittade fel hela tiden.

Jag blir så trött. Mina sista krafter lade jag på att skriva detta långa inlägg.

Mr M3: Mantorp var det förresten i morgon, jag vet dock fortfarande inte om jag kommer dit eller ej. Gör jag det så är jag där mellan 18:00 - 20:00 ca.

mvh/Flisan
Mr M3
hittat mitt bekymer med soppa lukten hade inte skruvat åt klamern till gummibäljen som sitter på insugen (insert idiot here)
bilen sluta hoppa på tomgången och bensin lukten försvann.har inte känt lukten sen dess 2dagar sen :)
har fortfarande bekymmer med soppa åtgång (tror jag).
färddatorn visar 1.5-1.7 beroende på hur tung gasfot. men jag kan inte få den att visa åtgången i realtid vilket ska gå.detta har inte gått sen jag bytte avgassystem :/ ska ta den på en lång sväng i morgon o se ifall det sjunker bilen har inte fått sig en lång körare ännu. enda som funkar är att antal mil jag kommer ökar under en tid då jag kör långt. vilket antyder att bilen drar mindre soppa men att köra korta sträckor hela tiden och i stan så kan jag tänka mig att 1.6 är rätt normalt :)

street/stripp bmw M3
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hej,

Nu har BMW verkstaden tittat på min bil och konstaterat att den drog tjuvluft på två ställen, dels på en av de löstagbara nipplarna uppe på motorn och dels vid gummibälgen efter luftmängdmätaren. Gumminbälgen satt till synes rätt, men på baksidan så hade den liksom vikt sig eller inte riktigt hamnat i spåret så att säga och därför tog den in luft den vägen.

Jag har tittat och undersökt dessa två ställen hur många gånger som helst och ändå inte sätt något.

Enligt meken så kunde han se på avgasmätningen att värdena ändrade sig när han tätade läckagen, vilket talar för att bensinförbrukningen borde kunna påverkas märkbart. Hoppas, hoppas!!!

Nu får vi bara be till bilgudarna att dessa fel var enda orsaken till bilens gång och bensintörst.

Önska mig lycka till den närmsta veckan:-)

mvh/Flisan
Som jag sa med andra ord. :)

Min M3
Länk
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jo visst Carlén du hade kanske rätt,

men jag har lärt mig att inte ta ut något i förhand när det gäller denna bil, den har en nämligen haft en ovana att gå perfekt ibland efter att den varit inne på verkstad och jag har blivit hur glad som helst vid dessa tillföllen. Men sen 3-4 dagar senare så går den lika skitdåligt igen och då inser jag att jag ännu en gång kastat pengarna i sjön.

Dessutom har den nästan alltid gått bra när jag lämnat in den till BMW, så nästan varje gång så har deras mekaniker tyckt att den gått hur bra som helst. Så att de även denna gång sa att "den går bra nu", tar jag med en nypa salt. Jag vill prova den själv först.

Ska hämta den i eftermiddag och sen ska jag köra den en vecka eller nått, sen ska jag försöka skriva några rader om vad jag tycker. På en vecka hinner jag också se om bensinförbrukningen gått ner något eller ej.

Jag är skeptisk in i det sista, bara för att inte bli allt för besviken igen.

mvh/Flisan
Mr M3
hur gick det med bilen flisan går den bättre nu ?

street/stripp bmw M3
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hej,

Ja, efter felsökning på BMW så konstaterade de att jag hade ett luftläckage vid gummibälgen. Den såg ut att sitta bra men den hade vikt sig litegrann på baksidan.

Nu går bilen bättre, men det finns fortfarande kvar konstigheter som är svåra att sätta fingret på. Tomgången kan fortfarande helt plötsligt dyka ner/pendla när man kopplar ur medans bilen rullar. Dessutom så känns den inte helt perfekt vid stadskörning, varvar man sakta från låga varv upp förbi 2000 rpm så går den lite segt och ojämnt mellan 2000 - 3000 rpm. Den liksom misständer en aning. Men som sagt den misständer bara vid ett visst gaspådrag. Ger man full gas så går den alltid jämnt.

Sen är det också så att man måste då och då följa med gradvis med gasen för att den ska ge max kraft.
Om man bara trycker plattan i mattan så går bilen inte för fullt, utan då krävs det att man släpper upp gaspedalen lite så man hittar ett effektivare gaspedalläge, sedan är det bara att följa med sakta med gaspedalen mot full gas. Då brukar den gå snabbare.
Jag tror inte att det ska vara så här eftersom jag inte har något minne av att den gjorde så när jag köpte bilen.

BMW kontrollerade bränsletrycket och det var OK, de har dock inte kollat bränsletrycket under belastning, kan det ge ett annat resultat tror Ni???

De kollade också på tändningen och kunde konstatera att den visserligen var inom tolerans, men att den var aningen låg vid några tillfällen. De pratade om något hjul som jag tror satt på vevaxeln, som kunde bli slitet på 325:or och andra BMW:er. Det var tydligen upphängt i gummi och detta gummi kunde ge med sig lite med tiden. De visste dock inte om "hjulet" såg lika dant ut på M3:an. Denna gummiupphängning kunde tydligen vara sliten utan att det syntes på den.

Huruvida bränsleförbrukningen gått ner eller ej är lite för tidigt och säga ännu. En liten uppskattning som jag gjort efter 8 mils körning tyder på att bränsleförbrukningen gått ner en aning, men inte till vad den var förrut. Jag återkommer om detta när jag kört slut på tanken.

mvh/Flisan

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Det verkar som att bilen fortfarande drar lika mycket bensin efter senaste servicen, alltså då luftbälgen tätades och ventilerna justerades.

Den går jämnare motorn, men det finns fortfarande något litet som stör, den känns liksom lite trög. Sen måste man följa med med gasen när man ska accelerera för att den ska gå fort. Ger man plattan i mattan så händer inte jättemycket utan man måste likasom smyga upp i varv och följa med med gaspedalen, sen när varvet är uppe i 4000 så kan man ge gärnet.

Bränsletrycksregulator var det någon som tyckte att jag skulle byta, kan det stämma???

Ingen som haft liknande symptom, alltså hög bränsleförbr. och att Ni varit tvungna att följa med med gaspedalen???

mvh/Flisan
Efter byte av vevaxelgivare på min e39 , så drog bilen lätt 0,5 liter mindre per mil! Kolla hur det är på e36 med det.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
De på BMW pratade något om att tändningen var lite konstig, inom tolerans men ändå lite avvikande.
De sa att det var något hjul eller skiva eller nått som man kanske behövde byta, jag tror de sa att den satt på vevaxeln.

Det var inte helt ovanligt på 325:or att detta problem uppstod. Hjulet/skivan hade tydligen någon gummiupphängning som kunde ge sig lite efter hand, detta syntes tydligen inte när man tittade på den men det kunde märkas på tändningen. Tror det var så de sa....

Det kanske kan stämma då som du säger Pistolas att det är någon vajsing där, kanske inte med givaren men med något relaterat till densamma.

Tyvärr så var denna skiva/hjul ganska dyr att byta, 3500:- plus arbete.

Jag ska kolla närmare på detta.

mvh/Flisan
Mr M3
min m3a har börjat gå bättre efter ett par ordentliga körningar.
såg ochså att min gummi bälj inte satt fast ordentligt.
har inte haft något bekymer att den känns slö i stads traffik.
ang ditt bekymmer prova o tryck fullt när bilen når 2000varv händer inget då så kanske är det vanosen som spökar men det felet är ovanligt.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Vanosen har BMW testat ett par gånger nu och den har alltid reglerat som den ska, så det hoppas jag stämmer.

Pistolas:

Hur visste du att vevaxelgivaren var dålig, registrerade BMW´s dator fel på den, eller var det ett chansbyte???

Hur betedde sig bilen med den dåliga givaren???

mvh/Flisan
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Vanosen har BMW testat ett par gånger nu och den har alltid reglerat som den ska, så det hoppas jag stämmer.

Pistolas:

Hur visste du att vevaxelgivaren var dålig, registrerade BMW´s dator fel på den, eller var det ett chansbyte???

Hur betedde sig bilen med den dåliga givaren???

mvh/Flisan
Ett redit trådlyft men polaren har exakt samma problem med sin. Den drar 1,5-1,6l/mil vid långkörning, bes för en tid sedan å avgasvärdena var perfekt. Hoppas Flisan läser här mera och du kom någo längre med bilen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.