AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.709

Sitter obekvämt?

Sida 1 av 2
La
4
Larsen3
Bmw Z3 01
Jag har en z3 2,2 californa edition -01. Fast att jag har haft den i 1½ månad har jag inte kunnat hitta en bekväm körställning. Sitter jag helt rakt i ryggen med stolen i lägsta läget, tar ibland håret i sufletten. Kasar jag sedan ner lite på sätet får jag nästan en trötthetskänsla i benen efter ett tag.
Ska det verkligen vara så obekvämt att åka z3? Jag är 186cm lång, det är väl inte så värst mycket över medel?
Stolen är elmanövererad, har ni några tips för att infinna den ultimata ställningen?
Jag har testat att ta tillbaka ryggstödet så mycket det bara går, men det går inte så långt tillbaka då den "bakre väggen" tar emot.

Larsen
Lustigt att du upplever det så. 186 borde inte vara något problem.
Kolla vad andra tyckete om körställningen: Länk
Tycker också det låter märkligt. Du får pröva dig fram lite mera. Se till så dina armar är lite mera böjda så får du dra fram stolen till ett sånt läge. Eller klipp av di tuppkammen som tar i sufletten ;)
La
4
Larsen3
Bmw Z3 01
Hehe, så mycket tuppkam vettefasen om jag har =).
Jag får nog tillbringa lunchen i bilen och testa olika körställningar istället. Pendlar trots allt 10 mil om dagen med pärlan nu över sommaren, kan ju vara skönt att sitta bekvämt då.
Annars får det bli till att raka av håret :)

Larsen
Jag är 183 cm lång och sitter utmärkt, har inte ens stolen nedersta läget. Du får nog laborera mer med stolen.

Fredrik M
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Larsen3!!

JAG INSTÄMMER!!!

Jag är helt enkelt för stor för en Z3, är 194 cm lång med alldeles för långa ben för en z3:a!

Har en Z4:a och de sätena är väl ingen direkt revolution i sittkomfort de heller, platt sittdyna och absolut inget lårstöd. Så jag har ungefär samma symptom.
Jag tar dock inte i med huvudet i suffletten(z4 e lite större också än z3), men jag är tvungen att sitta med sätet i botten för att få plats med benen. Och VIPS så försvann det redan lilla lårstödet som eventuellt fanns!
Valde mellan en Z4:a och en A4 Cab, var nästan helt klar på A4an då den bilen hade de underbara sportsätena i, men så ville jag egentligen ha en två sits så det blev Z4:an istället.

Kortare människor har ofta svårt att förstå problemen med att få plats och sitta bekvämt i en bil, de tar det helt enkelt för givet.
Min poolare har en Z4 också han e ca 180 cm och sitter perfekt, mend fullt lårstöd.

Så, vad jag vill säga är, att jag lider med dig!
Coupe stolar och M stolar mår man bäst av att halvligga i. Jag vet dock inte om samma gäller roadster stolarna.
Håller med. Z4:an känns också lite väl trång och klaustrofobisk om man är lång. E46 cab däremot är det lätt att sitta bra i. Inte lika mycket roadster, men det kan ju kvitta om man inte sitter bra...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Dorfmeister, 194 är ju lite skillnad mot 183/186. Kan förstå att du inte får plats. Misstänker att du även har problem med att huvudet vill sticka ovanför rutramen när du kör nedcabbat. Har pratat med flera långa personer som fått välja annan bil just på grund av sin längd.

Verkar som gränsen för att köra Z3 Roadster går någonstan mellan 185 - 190 cm beroende på hur lång överkropp man har. En Coupe har lite bättre plats.

Men med tanke på att Larsen3 "bara" är 3 cm längre än jag borde det kunna gå att hitta en skön sittställning. Har för mig att jag fick labba ganska mycket själv, och nu ser jag helst att ingen rör stolen.

Fredrik M
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag (184 cm lång) har också problem med att jag får ont i högerbenet efter några mil. Har stolen i nedersta läget och ganska långt bak. Efter 15-20 mil brukar jag få ont i ryggslutet också.

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Det är synd om oss som får ont av att sitta i så snygga bilar som andra dreglar efter. Eller hur?? haha ;)

"Snabbt ska de gå,, annars får de´va"
Det absolut värsta är att jag sitter så otroligt mycket bättre i min 15 år gamla E30. Visserligen utrustad med sportstolar, men ändå...

Fredrik M
Byt bil ;) Att man sitter dåligt när man bara är lite över 180cm är rätt värdelöst egentligen.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Jag är 183 och har inte hafft några problem alls, vare sig med cupén eller roadstern jag hade tidigare (utom när jag hade ryggskott). Å jag sitter alltid så lågt det går.
Läste ett tips nånstans (antagligen på autopower :-) ) som faktiskt funkade bra. Börja med höjden efter tycke & smak. Sedan justerar du i längsled så att du kommer åt alla pedaler som du ska. Sist så justerar du ryggstödet så att du tillbakalutad, med axlarna mot ryggstödet, och med armarna sträckta rakt fram, över ratten, har handlederna vilande på ratten. Då skall man enligt artikelförfattaren sitta som racerförarna, med maximal kontroll och minimal belastning.
Har funkat i alla bilar jag prövat det i :-)

Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en.
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Låter trevligt, försöker själv alltid att ställa in min stol på samma vis, doch så när ajg ställt in stolen i höjdled så får jag inte knäna under ratten eller så tar de emot vid nyckeln/under instrumentpanelen.

Lyckas jag endå med detta konsstycke så saknas det skjutmån på stolen....

Trevligt tips om inställningar men det går inte att applicera om man är lång och kör BMW z4!!
Th
18
TheDude
Z3 Roadster 2.2 -01
Jag sitter rätt bra faktiskt i min z3:a och är 188cm fast jag har M stolarna i min 2.2. Gillar bara inte att stolen skrapar imot bakreväggen o för lite oväsen ibland när de gungar till.
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Dorfmeister: Då finns det ju bara en sak att göra: Bli kortare :-)

Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en.
Är det någon som vet om det skall vara någon skillnad mellan huvudutrymmet (egentligen kanske på stolunderredena och därmed indirekt på huvudutrymmet) på förar och passagerarsidan i en Z3m Coupe?

Jag sitter OK på förarsidan, med mina 188cm, med lite luft mellan huvud och innertak, men på passagerarsidan har jag förlorat en eller två MYCKET viktiga centimeter.

Kan det vara något skit i mekaniken som gör att stolen inte går ända ner i botten?

Kanske inte så viktigt eftersom man inte skall sitta på passagerarplats, men dock..

/ Fredrik
Jag är 184cm, har absolut inget problem med att köra min Z3 men jag har ju den liggande stilen när jag kör bil. Sätet så långt tillbaka som möjligt och ryggstödet fällt till max.

Mvh
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
yatooil: "Sätet så långt tillbaka som möjligt" resulterar ju i att ryggstödet blir helt upprätt?

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Masten: Man kanske kan ha både och...så långt tillbaka det bara går med maximalt nerfällt ryggstöd. Förstår du nu eller vill du ha en ännu mer nogrann förklaring?

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.