AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.261

Kan någon hjälpa mig tyda det här på ett bra sätt?

Sida 1 av 2
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag blev intresserad av en bil på mobile som jag sedan mailade till säljaren me lite frågor.. här kommer mailen som har skrivits fram å tillbaka...

Den första e bara svaret på att jag var intresserad av hennes bil.

Hello there,
Im glad that youre interested to buy my car. I know that you have many choices on this website and I appreciate your business. First of all I must inform you that currently I'm in Uk(united kingdom), London and I have to let you know that the car is here with me and it is in a perfect condition. The car it's a LEFT hand drive, NOT right hand drive! I am the first owner of the car, I bought it directly from Finland and it's registered there, you can register very easy in which country in all Europe, because it's an EU model, It can be registered into your name, so stay cool about this.
Let me tell you something about this car... The Supra is in a great condition, almost new. Has been used just 165.000 km. Most of the Km's are made on highway.
The car needs nothing. Title is in hand and it's clear. It's a beauty, belive me. This is a TOYOTA SUPRA TWIN TURBOS made in 12/1994. The price is ##### EUR plus shipping fees(or you can come at my place and pick up the car). I am not going to go into all of the details on the performances, because i don't know if you're familiar with this car.
The payment must be done using a wire transfer service.

I prefer this method because in this way I will ship the car in the same day you make the payment. I know that the best deals are closed when the risk involved is minimum. You will arrange payment through Western Union (www.westernunion.com).
Look what I can do for you:
- you will make the transfer to my location but not to my name(you will use your best friends name for example as receiver's name) so you can be sure that I will not pick up the money until you get the car; so you make a deposit at Western Union and you will give me the transfer's details (SENDER'S NAME AND ADDRESS, RECEIVER'S NAME, MTCN) so I can check that the deposit was made.
After I verify it I will send you the car immediately.
- only after you will receive the car and check it if it's OK you will have to change the receiver's name of the transfer to my name so I can collect my money.

So until you will have the car at your home the money will be deposited on your best friend's name at Western Union Agency.
The inspection period for it is 5 days.I have something safe for you because I want you to be sure that you will receive the car and I hope we will collaborate in future too.
I will take you as a serious and possible buyer (this way I will loose all the nonpaying buyers that I occur everyday) and arrange a further deal but in this case you have to come in person to the car´s location to see the car and take it back with you or you can send a friend or agent that lives near by to inspect the car and pay the rest of the money.
After you've completed the transfer you will receive a confirmation that will allow me to track the transfer.

sen svarade jag såhär:

Hi..

Thank you for the answer.. But i still have more questions. What have u done
to the engine? I want details :) Is the rubber on those weels ok? Is it a
manual or automatic gearbox?
Why is the car still registered in Finland if u live in Germany? I think
it´s going du cause trubles for me.

When are u coming back du Friebourg? Because i whant to see the car i´m
buing. If i buy your car i will pay u cash or if we go to the bank and make
a payment there :)

And i still want some more pictures. The pictures on Mobile.se is to smal to
se the details of the car.

sen svara hon så här:

hey Mr.,
how are you? :)
well, i want to tell you that i have no time right now for that cuz i work very much, you know!! i have to travel each day, or in other country or in other towns to make some kind of contracts with many companies. but we can proceed in the way that i propose you, i don't want your money first, cuz in this way you'll not have any quaranties that you'll receive the car, right?
so, make a transfer on your wife's name, or girl friend name. only i must to see if you are serious about buying my car, understand? after that i will delivery the car to your place or you can come and colect from my place. i will give you all the papers and you can verify the car where ever you want and you'll see that it's perfect.
well, this is all that i have to say, now it's your turn, if you'll accept that or not, i have made my job and inform you to all details about deal.
i wish you a nice day!.
thank you.

Mvh Jojje
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Hur ska man tyda detta..??

Jag frågar några enkla frågor som e nödvändiga för mig att veta.. tex vad det e för växellåda.. å hon kan inte svara???

E detta nån slags blåsning eller vad?? Å jag e orolig över det att bilen e reggad i finland.. hur funkar d???

Några funderingar kring detta?

Mvh Jojje
Carl Adam Andersén
Tycker över lag att man får dessa svar av kvinnliga bilsäljare, de brukar inte kunna svara pga okunskap om bilen. Iaf av min erfarenhet.

Fast d verkar som att hon inte vill svara, skriver att hon inte har tid att svara på dina frågor för att sedan skriva en hel roman i mailet om betalningen.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är standardupplägget för bedrägeri så mitt råd är bara att glömma detta. Priset har du strukit ut men jag gissar att det var max 50% av vad man kan kalla ett normalpris.

Vanligtvis så är det nyare bilar än 94:or. Sök här på forumet så hittar du ett par exempel. Var också en artikel i Teknikens Värld för ett par nummer sedan. Finns en del info om detta på mobile.de också.

Tänk efter, varför skulle en säljare skicka iväg sin bil utan att ha fått betalt.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det ovanliga i denna är att hon erbjuder dig att komma och titta på bilen och köpa den på plats MEN då vill hon ha en handpenning. Väljer du första alternativet så blir du blåst på hela summan, väljer du att själv komma så blir du bara blåst på handpenningen.

Men som tur är så finns det ett tredje val...

___
//Ulf
ak
118
akb
328i E46 -99
Hej!

Om du får tag i reg.numret kan jag kolla upp det här i Finland och kolla om bilen faktiskt är registrerad här.

-Andreas-

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag skulle uppehålla säljaren ett tag för att sedan dra sig ur. Luktar bedrägeri lång väg.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När jag annonserade ut min MB 250C-70 för ett tag sen, fick jag ett mail från en snubbe i England som påstod sig ha köpare på min bil, om jag bara levererade bilen skulle jag få betalt så fort hans kund hade betalt, det finns mycket oseriösa personer där ute.

BMW CS #5206
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Lyd alla goda råd här ovan:

kolla efter en annan bil, luktar skumt på långt håll!

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Hitta en annan bil!!!!

Bilen: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Western Union = Solklart bedrägeri!!!
Pa
213
Parham
BMW 528 -98
Mitt råd är att INTE köpa eller betala bilen..."tjejen" verkar vara alldeles för insatt i bankärenden och överföringar och verkar inte veta ett skvatt mer om supran än att det är en supra twin turbo och när den är byggd. Varför ska du köpa en vänsterstyrd supra? MKT roligare med högerstyrd (iaf om du e högerhänt som mig), om du är intresserad av en supra så kanske jag kan ordna en manuell högerstyrd åt dig ifall det är intressant.
Pa
213
Parham
BMW 528 -98
för det andra skulle jag aldrig köpt en bil av en person som stavar because, cuz...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Länk

__
///M som i Mugge.
Ro
135
Rogge
320i -04 (M-sport, step, Hi-Fi system)
Det här kallas "phishing" på Internetsrpåk och är närmast förknippat med Nigeriabrev och dylikt. Här (Länk kan du läsa historier som utspelat sig (letters archive) och språkbruket som används är snarlikt det som din säljare använder.

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Okej det var som jag misstänkte att det luktar blåsning lång väg.. Bilen ser ju jättebra ut på bilderna och e asbillig..

Hon gillade inte ideen att jag betalar via en bank som vi tillsammans går till när jag sett bilen.

Hur kan jag liksom ta hem en bil utan att äns veta vad det e för låda.. ? Ska se ifall jag kan få tag på ett reg nr.

Hon verkar ju inte vara så intresserad av att sälja heller... För hon säger ju att det e upp till mig nu ifall jag vill göra affär eller inte.. Låter som om det e jag som kommer förlora nått på att inte gå me på hennes betalningssätt..

Skulle varit kul att prata me henne på tel å fråga ut henne en massa... Men min engelska e inte så bra som det kanske märks på mina svar..

Alla verkar ju vara eniga om att det e en blåsning iaf..
Synd.. jag som hoppades.. hehe
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Parham:

Varför skulle det vara bättre me en högerstyrd bil??
Normala bilar i sverige e ju vänsterstyrda och känns mer naturligt...

Rätta mig om jag har fel men hon säger väl att bilen ÄR vänster styrd och INTE högerstyrd?

Ni får gärna gå in på Mobile.de å söka.. Ni hittar säkert bilen.. pris på den e 6 990 Euro.. vilket e tokbilligt..
Pa
213
Parham
BMW 528 -98
Jojje81: Ifall du vill titta på några supror och kan tänka dig högerstyrt så skicka ett mail eller skriv ett inlägg här. Finns bilder och tonvis med information, till skillnad från damen i england.
Lite info från en tråd på forumet hos Porsche Club Sverige.

En kille har hittat en Porsche 996 till väldigt bra pris och får ett liknande svar tillbaka som Jojje81.
Ett av svaren på Porsche forumet lyder så här:

"Köp INTE den bilen! Det är bluff och båg. Precis samma som Nigeria breven. Men en annan skepnad. Nästa mail du kommer få är en förfrågan att skicka en liten summa pengar (ca 10.000) för att verifiera vissa papper blahahblaha. Om du vill ha mera information om dessa bedrägerier så kolla tex här Länk

"Här är en länk där man kan läsa om olika "scams"som föerkommer.
Länk

Här är länken om ni vill läsa hela tråden:
Länk
Högerstyrt=post eller tidningsbilar.
hehe...
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag ska verkligen avstå från den bilen.. Det ringde ju klockor från början men jag var ju tvungen att ha nån slags backup på mina tankar som snurrade i huvet..

Men hur kan dessa bedragare lyckas me sånna affärer?
Man e väl inte dum å sätter in pengar för något man inte sett?

Eller det kanske finns folk som gör så =/

Mvh Jojje
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.