AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.239

E39 vs E61 Köpråd

Sida 1 av 2
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Har precis skaffat hund och måste köpa mig en kombi. Frågan ligger bara i om det ska bli en E39 eller E61? Har varit ute och provkört båda och tycker inte det skiljer jätte mycket i körupplevelse. Man åker visserligen lite tystare och bekvämare i E61:an men E39 känns klart sportigare vilket väger upp. Om det skulle bli en E39 skulle jag dessutom har råd att köpa en större motor. Har kollat lite på en 540iAT M-sport -04 svensksåld och med bra utrustning. Drygt 6000mil. Vad borde en sådan ligga på ungefär? Alternativet är en 525 Touring 04 elle 05. Vad ska jag välja??? Synpunkter??
Jag har visserligen inte kört någon av modellerna, men personligen värderar jag komfort för sport. Hade valet varit mitt så hade jag kollat på om jag kunnat räkna hem en e61 diesel men det beror ju naturligtvis på hur mycket du kör.

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Jag tror att en E61 525 blir en bättre affär än en E39 540 om man räknar kronor och ören. Om säg, tre år, tror jag att en E61 står sig bättre i pris.

Jag skulle personligen välja E61, helt klart. Maffigare familjekombi får man leta efter! Om något år lär E39 kännas lite till åren kommen är jag rädd...

//Chrille
E61 är väldigt, väldigt trevlig... men 286hk V8 är betydligt trevligare än 192hk/218hk :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Lyssna på Olof, hellre en sen E39 en en tidig E60. Snyggare bil dessutom, och exemplaret du talar om verkar ju vara tip top :)
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
E61 utan att tveka !.
E61an hade jag köpt utan att tveka pga dom mycket generösare innerutrymmerna,baksätet är en storskillnad vilket är toppen när man har barnen med sig för jämmnan.den känns mycket större invändigt överlag än E-39an.Sedan tror jag som Chrille skriver att ur ekonomisk synvinkel så är nog E-61an bättre köp efter ett par år.
Olof@333hkr V8 är ännu trevligare:))
B.M: Givetvis, om det nu är ett alternativ :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den här var trevlig: Länk och den här: Länk

Om du vill ha en snål BMW så är en KCR-trimmad Länk 530d med manuell låda (automaten klarar inte av vridet) det rätta valet: Länk Länk

Mvh
Köp den du gillar bäst, du lär förlora pengar i vilket fall. Välj en kul snygg bil som du gillar. Själv så hade jag valt en E39 med M-paket med tidigare pedantisk ägare. Det är nog bra prutläge på nyare E39:or i bilhallarna skulle jag tro.
E39 är snyggare!

Och vad hjälper det att E61 står sig bättre i pris om några år, när han ändå måste betala dyyyyrare för den vid köptillfället.

Wannabe
Som jag förstod det hela så rörde det sig om samma pengar för bägge bilarna.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Japp... Hade tänkt lite drygt 300".
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Njaee...E60 bilarna ser lite halvtråkiga ut för mycket amerikansk "stealth" över bilen likaså Dart Vader varning, k1mzo har en sund inställning e39 med M paket det är fina grejor ser ut som en bil ska göra.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

E61 hade jag valt även om man inte får så mycket för dryga 300'. E61 bör hålla värdet lite bättre än en lika dyr E39 med större motor men värdeminskningen kommer att vara kännbar oavsett val.

___
//Ulf
Intressant att ni finner E61 Touring med rymlig invändigt, den är det säkert men den höga midjelinjen gör att jag tycker bilen känns sällsynt klaustrofobisk, och då speciellt i baksätet.
Om man prompt skall tänka på vädeminskning så bör man välja en äldre billigare bil med full historik och låga mil. Om inte, så köper man det man vill ha...
Instämmer med Ulf!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Just nu lutar det åt en 540iAT -04 E39 men det kan vända snabbt om det inte blir affär på denna. Någon som vet ungefär vad en sådan bör ligga på i pris???
*Svensksåld
*6000mil
*All utrustning i stort sett även M-paket
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har han inte angett något pris i annonsen? Hur mycket begär han för den? Har du nån länk? Om inte vilken sajt finns den på? Många frågor... =)

Mvh
Om den står hos en handlare så bör du pruta rejält, det finns drivor av osalda bilar på lager. T.o.m vanligtvis ockerprissatta bilar hos BMW handlare har blivit rödlappade med rejäla prissänkningar. Dom flesta köper nog E60, E61, så var stentuff vid nyare E39 köp. Speciellt om det rör sig om en så kallad "bensinslukande" V8...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.