|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Att folk reagerar är väl lite av ett tecken på att det stämmer? ;) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Jag bor på landet, har 3 barn, spelar inte golf eller åker slalom, äger ingen expressobryggare, men jag är kanske undantaget som bekräftar regeln. BMW CS #5206 |
|
kilroy |
Det förefaller högst troligt att val av bilmärke sammanfaller med andra kriterier...det betyder ju inte att ALLA BMW-ägare eller ALLA Volvo-ägare är likadana...Har man bara ett tillräckligt stort statistiskt material att behandla går det säkert att förknippa vissa bilmärken med vissa personlighetstyper och levnadsförhållanden.Att plocka fram undantag som skiljer sig från undersökningens resultat betyder ju inte att undersökningsresulatet är fel...Mvh kilroy"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta" |
| Det är sannolikt att olika bilmärkens förare har vissa preferenser som sammanfaller med valet av bilmärke, t ex inkomst. Men att med hull o hår svälja en undersökning som generaliserar hej vilt till höger o vänster, utan att nämna felmarginaler o statistisk signifikans i sammanhanget är att gå för långt. Men, visst här är det Aftonbladet och ja fick mig ett gott skratt. Men att sen säga att så här är det.........=fel. | |
kilroy |
Den här typen av marknadsundersökningar (jag har inte läst denna själv) brukar knappast levereras med uppgifter om statistiska felmarginaler eller statistisk signifikans. Det är ju faktiskt ingen vetenskaplig doktorsavhandling...Att säga att resultatet av undersökningen är fel, utan att ha läst den, känns ju lite överilat. Marknadsundersökningar av den här typen, det görs 100-tals varje år, brukar presentera hyfsade sanningar...vilket inte betyder att ALLT dom kommer fram till är absolut sant...Mvh kilroy"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta" |
|
Ju större urvalet är desto närmare sanningen kommer vi. Jag har inte sagt att det inte finns ngn slags sanning i denna undersökning. Det enda jag vill säga är att man inte med någon säkerhet kan säga att det är så här. Det finns alltså en ganska stor anledning till att vara kritisk. Finns många faktorer som gör att man börjar undra: ex Audi-ägaren är intresserad av motorbåtar och snöscootrar. Hur många Audiägare har de intervjuat? Tänk om de fått med en Renault ägare oxå som gillar vildsvinsjakt och vattenskidor, är det generellt för renault ägare då i största allmännhet? Ta det med en nypa salt. Annars kanske ni är Skoda ägare.........?? :) |
|
|
Jo, det där med snöskotrar och audi-ägare är rätt lustigt. Om jag får spekulera lite, och höfta till några siffror, så kanske det är säg 5 % av befolkningen som är intresserad av snöskotrar, men bland audi-ägare råkar det vara 10 %, då skulle uppenbarligen audi-ägare, i genomsnitt, ha större förkärlek för snöskotrar. Detta skulle i så fall vara resultatet av den statistiska undersökningen. Om man ifrån ett sådant resultat drar slutstatsen att audi-ägare gillar snöskotrar så bryter man grovt mot vetenskapliga statistiska metoder. Eftersom jag omöjligtvis kan tänka mig att ens hälften av alla audi-ägare har, eller skulle vllja ha, en snöskoter kan jag inte tro annat än att någon ovetenskaplig klåpare extrapolerat starkt överdrivna utsagor som hamnat i tryck hos Aftonbladet. Men om man försöker se igenom Aftonbladets låga kvalitetsnivå, så tror jag nog ända att en sådan undersökning väl kan visa att BMW-ägaren är överrepresenterad i vissa avseenden, även om jag själv exempelvis aldrig lyssnar på reklamradio och knappt någonsin tittar på reklam-tv. |
|
Paap Reeder |
... en annan liknade "prognos- och undersökande verksamhet" ägnar sig min hustru och hennes vänninor sig åt ... nämligen astrologi. Denna undersökning har det gemnsamt med astrologin att varje påstående stämmer in på vissa och på vissa inte. Vänninorna tror i många fall "blint" på dessa stjärntecken .... tyvärr är det nu så att sedan grekerna upprättade systemet så har himlakropparna rört sig ifh till varandra så att kräftan som idag står i juni på den tiden stod i februari. D v s ren bullshit alltså .. (fast jag framför det annorlunda runt kaffebordet ...ty annars får man ingen påtår..) Jan Guilo har en annan variant på tolkning: "det finns inte ett negativt ord skrivet i något av stjärntecken ... men världen är andå full av skitstövlar". Dock kan man "använda" vissa påståenden ur dylika undersökningar och trycka ner andra bilägare runt kaffebordet ...om nu korkarna skulle flyta upp alltför högt ... på en toya-ägare och han läst försäljningsbroschyren litet fel och tror att han köpt sig en rejserbil... MVH /// Paap R |
|
Gillar att de försöker måla fram en sån ego-bild av BMW-förare. Haha, så sjukt... en del stämde dock in på mig :D /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
BMW ägare som man är så: -Inga barn, ska dock definitivt ha barn och BMW. -Golfar gärna -Åker snowboard, sällan -Älskar statusprylar, nåja älskar saker med god kvalité heter det. -Är erkänt prylbög -Bor i Helsingfors (inte innerstan) -Är privatföretagare -Röstar på högern -Har en STOR hemmabio:) -Har parabol/kabelantenn -Spelar dator, (operation flashpoint) och Playstation (GT4) Ouch, träffade npg rätt bra på mig... Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Tycker det var lite väl vinklat av Aftonbladet att omnämna det som "statusprylar". Jaha, så om jag är intresserad av exempelvis klockor så är jag det enbart pga att det är en "statuspryl"? Likaså om jag gillar hemmabio? Kalla mig hellre prylbög :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Det intressanta är väl att ingen bilägare röstade åt vänster??? Betyder det att 50% av den röstberättigade befolkningen saknar bil, eller att sossarna tappat ännu mer?? /Niklas |
|
|
ElNiko: Vi får hoppas på det sistnämnda ;)) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Den där undersökningen stämde väldigt väl in på mig måste jag säga. Fick mig ett gott skratt... Min sambos föreldrar som kör Skoda var också upp i dagen, verkligen. Dessutom så har jag en Volvo åkande vän som stämde mycket bra på beskrivningen. | |
|
Ja helt käpprätt åt h*****e är ju inte den undersökningen. Det var en del rätt där får jag säga. Dock har jag 2 barn. Äger inte heller nån espressomaskin.... /J |
|
|
Dagens Industri presenterade en liknande artikel: Länk Mycket stämmer in ;) |
|
|
Ägarna till Toyota är utvecklingsfientliga enl undersökning. Dock om man ska titta under huven så borde dessa bilägare köpa en annan bil. Plocka ner en Celica o sätt ihop den sen får ni se...Ganska svåra bilar att trixa med tycker jag. DI - Är väl från samma unders, men här är Honda o Citroen med dessutom. Presenteras iaf lite mer nyanserat här. |
|
|
Jag kan tänka mig att jag är en av dom som uppfyller klichén i princip på pricken. Jag och min fru är strax över 30-års strecket och har inga barn (tyvärr). Arbetar båda inom den privata sektorn och röstar mer blått än rött. Har tills nyligen bott i innerstaden i Stockholm och bor numera i centrala Eskilstuna, men söker oss faktiskt ut på landet. Motorsport och bilar är ett stort intresse. Slalom likaså. Segling blir det ibland i varje fall. Besöker gymmet några gånger i veckan även om inte just styrketräning är favoritaktiviteten. Golf är lika viktigt på sommaren som utförsåkning är på vintern (börjar bli riktigt bitna). Hemmabioanläggningen har med tiden uppdaterats och är nu riktigt ordentlig. Tv-spel har inte funnits hemma på några år men två ordentliga speldatorer används flitigt (GT4 lockar dock att köra på projektorn). Parabol har inte behövts på grund av kabeltv de senaste åren. Klockor, visst men inte högprioriterat. Espressobryggaren har en given plats i köket och är inget skräp utan hemmaversionen utav en riktig restaurangbryggare. Har faktiskt planer på en riktig restaurangmaskin men dom tar en sån himla plats och bör stå på hela tiden. Reklamradio kan jag faktiskt inte med att lyssna på, alldeles för enformigt, tacka vet jag P3. Reklam-tv går väl inte att undvika att titta på? Välgörenhet tycker jag ingår i den kvartsmiljon som jag och min fru pyntar i skatt till samhället varje år. Undersökningen dök ju upp på lite olika ställen och någonstans stod att BMW-ägaren kunde tänka sig att byta till Mercedes, Jaguar och Audi. Audi har ingen modell just nu som lockar, för lite personlighet. Mercedes, nja den nya fronten på SLK är snygg. SL500 är ju djäkligt läcker men än så länge för dyr. Jaguar behöver vi inte byta till då vi redan har en XKR. Sedan är vi ju faktiskt Honda-ägare också (S2000) men den profilen stämmer sämre förutom faktiskt att Honda-ägaren älskar sin espressomaskin (och vinintresse då samt igen det där med statusprylar). Statusprylar förresten, jag håller nog med ovanstående talare om att för mig handlar det nog mer om prylintresset än om statusgrejen. Statistiskt bör vi dock vara ovanliga som så väl uppfyller en given profil där man generellt sett bara borde uppfylla en del av påståendena. Som näms ovan horoskopen där alla skall kunna känna igen sig. /Johan |
|
BMW_M3 |
hahahahaha vilket skitsnack. |
kilroy |
...uttalat av en 19-åring med bred erfarenhet av det mesta...Mvh kilroy"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.