AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.136

Ett klick, konstiga värden och en massa ryckande

Sida 1 av 2
Hej!
Har läst en massa olika trådar här men jag blir aldrig riktigt klok på vad det är för fel.
Bilen har ryckt till och från i flera år nu, men nu under det senaste halvåret har den fått för sig att rycka mer än någonsin.
Innan har det alltid kanske varit några enstaka ryck varannan månad men nu är det alltid efter 40 min körning.
Efter det så bluddrar bilen och går riktigt dåligt.

Hade bilen inne på en gammal BMW-verkstad, som varit auktoriserad innan, men de HITTADE INTE felet.. så de beslöt sig för att byta två slangar och ta 1400 spänn och säga att det är inte värt att fixa denhär bilen.. men 1400 spänn för ett helt värdelöst arbete är den tydligen värd??

Okay,, åter till det konstiga.. Jag har läst om lambdasonder och luftmängdsmätare mm som kan vara fel här, så jag har nu mätt. Enligt Haynes så ska LMMs resistans öka från det helt stängda läget till det helt öppna. Detta gör inte min,, men bilen fungerar ju när jag testade det?
Är det fler som har mätt detta? Min ger nästan samma värden en lång, lång lång stund.. känns som att det händer mer med resistansen när man precis öppnar spjället.

Jag har även mätt lambdasonden.. och den förstår jag mig inte riktigt på alls. Lät motorn gå på tomgång tills den var varm och drog ur kontakten, och märker då ingen skillnad i tomgången. När jag mätte volten fick jag värden under 0.1 V,,, sedan när jag gasade kändes det mer som att värdena sjönk?? Sedan när gasen släpps så hoppade de snabbt upp till 0.3 V för att sedan hamna lite under 0.1 igen.
Borde inte detta felet synts på besiktningen för längesedan om lambdasonden är konstig?? Med tanke på att den ryckt till och från i några år??

Sedan är det något som klickar till på motorn ca 3-4 sekunder efter att jag stängt av den. Känns som att det kommer någonstans på "baksidan" av motorn... på ovansidan... närmast vindrutan.
Ska detta klick-ljudet vara där??

Är det någon som förstår sig på detta??
Lundqvisten
Hur kan man ta betalt för ett arbete som ej är slutfört? får man fråga vilken fd BMW verkstad det var? Har den ett väldigt kort namn? (tre bokstäver?)

Precis som du själv är inne på så lutar det starkt åt luftmängdmätaren, tag bort den och spraya klaffens leder med 5:56. När du sedan håller i luftmängdmätaren och lutar den åt höger-vänster, så skall klaffen följa med, gör den ej det så kärvar den och då hugger motorn.
Nej den verkstan hade fyra bokstäver men uttalet låter som två. BeTe.

Hur menar du med att den ska "följa med"?
Just nu så fjädrar den ju emot.
Lundqvisten
Menar du klaffen så skall den ej fjädra emot när du tagit bort luftmängdmätaren. Klaffen får impulser: öppnar-stänger hundratals gånger per sekund, när du kopplat in den och kör.
Kärvar klaffen det allra minsta lilla, så hugger motorn vid olika varvtal, oftast vid gaspådrag. (Smörj klaffens leder) samt testa efter smörjning om klaffen faller av sig självt när du lutar luftmängdmätaren vän-hög, gör den ej detta, så funkar det ej vid körning. (smörj & rengör igen)
När jag kollade kändes det som att fjädern tryckte emot så pass mycket att den inte rör på sig är man vänder och vrider på den. Trodde den öppnade och stängde sig beroende på vad det är för signaler den får.
Ska den vara så pass lös alltså?
Lundqvisten
Den skall vara så lös att den utan minsta motstånd faller åt det håll du lutar lmm åt. (Någon fjärder finns ej)

Åk till Vera eller Hård:s Bilskrot och låna en likadan lmm, så ser du om det blir bättre. (Måste vara exakt samma art nummer på den nya lmm)
Är du helt 100 på det där?
Jag öppnade upp "den svarta lådan" och kollade på innehållet i själva LMM.
Där var det ju en stor fjäder.. fjädern sitter ju alltid där. Den kan ju inte bli helt slapp när jag drar ur kontakten?? Eller?
Lundqvisten
I så fall skiljer det otroligt mkt mellan 316 och 325 på lmm.
Till 325:an finns ingen fjäder alls. Förstår ej hur klaffen i din lmm skall kunna rubbas om den är fjäderspänd. Klaffen får ju bara små elektriska impulser ej alls tillräckliga för att rubba en fjäderspänd klaff.
tycker också det verkar konstigt faktiskt och jag förstår inte alls hur min är tänkt att fungera.
Lundqvisten
Så om du öppnar på din lmm klaff..så går den då tillbaka till utgångsläget? Är du säker på att fjädern är till klaffen då?
Ja den trycks tillbaka av en fjäder. Det känns.
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Har du kolla tändsystemet, kan vara överslag i tändspolen.

Hade det problemet på min gammla Opel, efter lång körning när batterispänningen var på topp började den missa och blev väldigt svag.
parolof
ja kolla tändspolen, efter 40-45 minuters körning blir den varm och kan spöka
Ger den ändå normala värden efter att den stått på tomgång ett tag då? för när jag kollade så var det inget fel på den
Lundqvisten
Glenn: Om det ej är lmm, så kan det ev, vara en eller flera ventiler som står fel, ventilspelet ändrar sig ju varmare motorn blir.
Njaaa, det vet jag inte heller. Bytte ventiler och kamaxel för två år sedan
parolof
ventilspelet ska nog skilja några centimeter för att den ska gå ryckigt:-)
är det verkligen ingen som har tagit fram en gammal multimeter och mätt detta? Det verkar ju vara 100-tals som har detta problem
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Ni verkar ju inte ha riktig koll på hur en LMM funkar. Den har mycket riktigt en fjäder som håller klaffen tillbaka. Den öppnar sig på grund av att motorn suger i sig luft som måste passera genom LMM. (Vid höga luftflöden öppnar den sig mycket, mindre vid låga flöden) Klaffen är sedan kopplad till en typ av trimpotensiometer, som allstå ger olika resistanser ut vid olika öppning av klaffen. Detta värde skickas till styrboxen som använder det (tillsammans med flera andra variabler) för att räkna ut rätt bränslemängd att spruta in via spridarna.
Styrboxen använder alltså den för att bestämma hur mycket luft som flödar in i motorn momentant. Därav namnet luftmängsmätare.

Den har ingen elmotor som håller på och vrider klaffen fram och tillbaka...

Däremot stämmer det att den måste kunna röra sig utan att kärva, kan den inte det beräknas fel luftmängd och motorn börjar då gå dåligt.

Konstigt att du fick dåligt intrysk av BeTe i Växjö. Har själv bara blivit bra behandlad, och alltid hört detsamma av andra.

Bluddrar och går dåligt säger du... Är det som att den misständer? Eller böjar den gå orent och dra mycket bensin? Hur reagerar motorn när du ger full gas då den går dåligt?

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Den går fortfarande dåligt när jag gasar.
JAg vet inte riktigt om den misständer, har inte riktigt förstått exakt vad det beror på.
Den snurrar ju några varv mellan varje hugg.
T.ex.

hugg..........HUGG..........hugg..hugghugg...................................................HUGGHUGGHUGG....................

och så vidare...

Ibland har det hjälpt med att gasa lite, men när den är som värst så hjälper inte det heller.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Hur långt har bilen gått? Och har det bytts tänddelar någon gång? Kanske ska kolla om det kan vara dålig fördelare, rotor, tändkablar, stift osv?

Låter ju inte så, med tanke på att killarna på BeTe tyckte att bilen borde skrotas?

Kan ju inte skada att byta/kontrollera dessa prylar iaf. Kolla ifall det är bränslefiltret som är igensatt också...

Knepigt problem...

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.