|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Smiley© |
Det börjar kännas lite som om vi trampar ner Darkys tråd om chipning, vi kanske ska starta en egen istället så han inte blir besk på oss! Sorry Darky! Jojje81 Även om min motor kostade 20 papp så är den beggad, men vet ju aldrig hur länge den funkar fast jag har provkört den. Jag har inte bestämmt vad jag ska göra med min gamla motor än, men jag ska ha den kvar iaf. Det är mycket jobb runt motorbytet som tar tid, men själva urlyftet tog nog inte mer än 10 min när allt var lossat, mycket smiddigare än jag trodde det skulle gå med grenrör och front på plats :-) Labdamätaren har jag inte köpt än, dom finns i vanliga 52mm runda mätare eller en del olika rektangulara "lådor" beroende vilket fabrikat man köper. /Thomas |
|
Får oxå be Darky om ursäkt... ;) Smiley© Jo, det bör räcka med ett högre systemtryck så länge bilen är original i övrigt... Spridarna och pumpen räcker till ca 380Hk om jag inte är helt ute o seglar... Finns säkert nån som kan rätta mig om jag har fel! :) Om man ska skaffa sig en lambda-mätare så ska man inte satsa på en från t.ex Realcar utan en riktig bredbandslambda. Dom från Realcar är inte alls lika tillförlitliga som en riktig. Visst, man får sig ju iaf ett litet humm om hur bränslet funkar med en smallbandare men. :P Sen talar priset emot en bredbandare men men... Ska man vara fin får man lida pin som dom säger! ;) Hur lång tid uppskattar du att det tog när du lyfte ur motor? Om man räknar med allt från att lossa första bulten, ta bort kontakter till att göra själva lyftet? Vore kul o veta på ungefär. Hade tänkt lyfta min motor o renovera o trimma till vintern... :) |
|
| Det går på ca 12 timmar att lyfta ut och sätta dit en ny. | |
|
Leitwolf - Tackar... :) Då vet man på ett ungefär! |
|
Smiley© |
Laguna Min bil är i originalskick vad jag vet, men man kan börja undra lite för när min maskin rasade så körde jag sakta ifrån en annan M5a hehe Jo jag ska ha en riktig bredbandare om jag ska köpa en lambda. Har kollat på en del olika modeller på nätet, men jag vet inte vilken som är bäst. Jag vet inte hur lång tid det tog att lossa allt till motorn för det gjordes i många omgångar + att jag tog det väldigt lugnt för det är första gången jag mekar med BMW. Det tog rätt många timmar iaf, kunde gått mycket fortare om jag bara "slitit" bort allt, men jag ville ta det lugnt så jag har liite koll på läget. Det är lite trångt å bökigt att lossa vissa saker med det är inte svårt tycker jag, men det beror iofs på hur händig man är. Hur har du tänkt att trimma din motor? /Thomas |
|
Smiley© Säg inte så! ;) Nu kommer säkert min oxå rasa snart... Hehe... Tror de flesta bredbandarna är nästintill lika bra så det spelar nog ingen större roll vilken du köper. Man vill ju inte köpa den dyraste heller direkt. :) Jo, lite försiktig skadar nog inte att vara när man plockar ner en M5:a... Finns ju en hel del prylar att hålla reda på om man säger så! :P Man får la låsa in sig en helg i garaget o skruva lite så ska det nog inte vara några problem. Det lutar faktiskt mot ett turbo-bygge. Har redan kollat ut alla prylar jag ska ha till motorn så det enda som saknas nu är pengarna typ! :/ Hade lite funderingar på att bygga en riktigt vass sug-motor men dels kostar det betydligt mycket mer än en turbo-maskin och dels är jag grymt svag för turbo och höga laddtryck! Hehe... Vi får se hur lång tid bygget kommer ta men nån gång ska det bli av iaf! :) |
|
|
Låter jävligt bra Laguna.. Tycker du ska stätta igång redan och sedan dokumentera allt du gör å allt du köper.. Så att man har en liten lathund..hehe Turbo M5 e klart grymmast!! :D Mvh Jojje |
|
|
Jojje81 Jag lovar att föra en slavisk dagbok över bygget! ;) Kommer nog testa med en lätt installation först (typ 0,4bar) och sedan ladda på duktigt... Hoppas iaf kunna plocka bortåt 650hk på 98oktan med dom prylarna jag bestämt mig för. :D Funderar lite på att testa E85 nån gång oxå så man kan ladda ännu mer... :)) När ska du dra igång ditt bygge då? ;) Vore nice om man började samtidigt så man kunde hjälpa varandra... |
|
| Har inte tagit illa upp ännu :-) Så det är okej :-) | |
| Det blir då turbo installation för min del...Har en M5 som är super fräch så de känns befogat å plöjja ner någon peng..Men motorn skall byggas från grunden för turbo. Berabeta toppen byta kolvar vevstakar har köpt sprutet redan.. bygget börjas till nästa vinter om allt går enligt planerna.. Bilen skall se std ut förutom 18" och vita blinkers "lite" sängt.. Helnöjd med bilen så mer effekt är pricken över i:et. | |
|
Darky - Tur det! ;) 750 IAL - Låter nice! :) Ska bli kul o se den "in action" sen! Vad är det för sprut du har köpt? Vilken turbo ska du använda dig av? |
|
|
Låter nice! :) Ska bli kul o se den "in action" sen! Vad är det för sprut du har köpt? Vilken turbo ska du använda dig av? Sprute och tändning är av märket Omex.Det har sekvetionell styrning av spridare och sedan kan det även styra laddtrycket. Så det är väldigt avanserat och bra sprut för pengarna.priset ca 18lobber. Har endel alternativ på turbo men har inte bestämt mig än beror på hur långt vi skall gå med grund motorn. Så de får bli en öppen fråga än så länge. |
|
|
jag varvar 8500rpm när jag drar mot nån tex o de håller alldeles utmärkt o jag gör de en o annan gång me inga miss ljud eller nått sånt går som en drömm får visserligen väldigt mycke bensin på höga varv vet ej om de e därför de håller men men den går som nytt iallafall mvh M5 THE REAL POWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.