|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Vilket fabrikat av chip skulle ni rekommendera till M5 3.8L? Man har hört många historier men vet inte vad man ska lyssna på? t.ex att 3.8ans motor inte pallar att övervarvas men sen har man hört tvärtom också? Vad är sant? Vilket fabrikat är bäst? Mvh / Martin | |
|
Kör själv med Köhler´s chip i min. Är faktiskt väldigt nöjd med det! :) Har inte varvat mer än drygt 7.500rpm med min. Det som är det största problemet eller risken för ras om man så vill kalla det är att den går alldeles för snålt på höga varv. Det absolut bästa är självklart om du åker och gör en riktig mappning. Dvs. dom "bygger" upp chippet efter just din bil. Då kan man självklart justera till bränslet på dom höga varven oxå. :) Om du nu vill chippa bilen skulle jag personligen välja ett chip från nån av dom erkända och erfarna tillverkarna. Men som sagt, en mappning är det absolut bästa du kan göra om du nu inte vill köra original. :) Lycka till! |
|
|
Ta det lugnt me chip å övervarv... känsliga motorer det där.. tre st har rasat inom 1 månads tid här nere... inkl min.. suger fett.. Mvh Jojje |
|
|
Jojje81 - Ras i samband med chippning är i dom allra flesta fall synonymt med för lite soppa. Många av dom som chippar 3,8:orna glömmer detta... Dom monterar helt enkelt ett chip o tror sedan att det e frid o fröjd att varva 8.000rpm. Redan i standard utförandet är 3,8:an jäkligt känslig för höga varv. Detta just pga. att den går snålt! Följer man bara upp med en riktig BTR så vågar jag nog nästan säga att det är lika säkert som att köra utan chip! |
|
|
Laguna Vad jag vet så va ingen av bilarna chippade.. inte min heller.. Att motorerna e känsliga för höga varv så borde bmw sätta varvstoppet lite lägre isf... På min e det förmodligen en ventil som gått åt pipan.. på den andra e det ett vevlager nog.. på den tredje vet jag inte.. känner inte killen.. Men tre st på så kort tid e ju för jävligt.. inga billiga maskiner att laga.. En icke bmw verkstad ska ha 16 tusen för att fixa jobbet.. inkl matterial.. bara packningar kostar 4600 :( sen har vi nya ventiler nya bultar m.m.. kostar.. Mvh Jojje |
|
|
Jojje81 - Oki! Jag fattade dig som om bilarna var chippade... Sorry! ;) Tycker oxå att BMW Motorsport borde gjort nåt åt det problemet... Sätta varvstoppet tidigare vet jag inte om det hjälpt men... Snarare fetat på mer bränsle. Men det är ju hundratals faktorer som spelar in dock. Framförallt miljö-index osv. Dom har nog rätt höga krav på sig kan jag tänka mig... :P Ang. dom bilarna som rullar i dina trakter är det säkert många faktorer som spelar in där oxå. Service osv. Ventiljusteringen är ju kritisk på dessa maskiner oxå. Kanske det kan varit anledningen till nåt av rasen? Jag vill inte spekulera då du har bättre koll än mig på din egna bil och med all säkerhet dom andra oxå! ;) Jäkligt surt med din motor iaf! Hoppas det löser sig! Ventiler är ingen billig historia tyvärr... Har för mig en ny uppsättning går lös på ca: 16.000:- :/ |
|
|
Jodå ventiljustering har jag gjort på bilen.. å service gjorde jag ca 100 mil innan... Öppnade även topplocket å kollade upp spelet efter raset... allt var innom tolleranserna.. inga perfekta mått men innom tolleranserna som sagt.. så det borde inte bero på d.. Och jag brukar inte ligga på maxvarv så ofta.. till 7000 drar jag ju upp den då å då.. men inte överdrivet.. Ja jag kan tänka mig att bmw motorsport har det svårt me olika avgaskrav som finns... men det rättvisar inte att dom sätter själva motorn på spel och våra plånböcker för den delen.. ja ja.. får väl bli ännu fattigare på den bilen... snart pallar man liksom inte slänga ut allt man äger på den... blir tråkigt i längden liksom =/ Mvh Jojje |
|
|
Som sagt, jag vill inte spekulera i det raset som inträffade... Men det måste ju bero på nåt lixom... :/ Hur långt hade din bil gått när det hände? Min har gått drygt 25.000 mil nu och har inte haft problem med den överhuvudtaget faktiskt. (Peppar, peppar. Ta i trä) :P S38B38 motorn är en duktigt stryktålig motor så jag tror inte direkt BMW Motorsport "satt motorn på spel" egentligen... En korrekt skött motor tror jag faktiskt kan hålla hur långt som helst! :) Men som sagt, service, rätt olje-temp osv är A och O på dessa bilar. Jag menar absolut inte att du misskött bilen på nåt sätt! ;) Tyvärr kan man dock inte veta hur förgående ägare kört bilen även om dom säger att dom aldrig varvat över 4.500 rpm typ... Kan ju vara som så att dom tidigare ägarna inte väntat med att pressa bilen innan oljan är uppe i 80*c osv osv... Håll oss gärna underrättade hur det går med din motor! ;) |
|
|
Nää som sagt vet man inte hur dom andra ägarna har kört å skött bilen... mätaren står på ca 17 000 mil... Sen om det stämmer eller ej e en helt annan sak =/ Jag vårdade motorn väl iaf.. gjort alla servicar (inspetion- oljeservice-inspetionII) alltid använt catrol tws olja... alltid väntat till motorn kommer upp till minst 70 grader innan jag ens börjat att belasta motorn :) Så jag har varit duktig iaf.. hehe.. Nu väntar rivning av allt som hör till toppen.. för att sen lämna in bilen till verkstan så att dom kan ta resten där.. (byta ventiler etc) Men jag kan liksom inte låta bli att tänka på turbo.. hade ju varit skitkul men några kusar extra ju :) Det e en våt dröm man haft sen man såg VS motor M5 turbo.. samma färg å allt.. hehe.. och ändå när man har toppen nere så kan man ju passa på att kompsänka.. å ja allt annat.. Hmm får se.. det e plånboken som styr där :) Men visst jag ska hålla er underrättade om ni e intresserade av vad som händer me min motor :) Mvh Jojje |
|
|
Okej... Tjänar man några extra hk eller är det bara varvstoppet som förflyttas? Ja har just nu bilen helt orginal förutom avgass men öppet filter kommer snart! Vart hittar ja köhler´s chip? Mvh / Martin |
|
|
Jojje81 - Hehe, jag vet hur det e! Jag har oxå gått och funderat över turbo ett bra tag nu... :P Har gett mig faan på att börja till hösten och genomföra en konvertering! Om du har lust får du hemskt gärna ta lite bilder och typ föra en dagbok/beskrivning när du tar ner toppen! Vore kanon o veta lite om andras erfarenheter när det skruvas. ;) För det lär med all säkerhet dyka upp problem på vägen! Hehe... Darky - Nån liten ponny kommer du med all säkerhet kunna hitta. :) Men förvänta dig inte nån mirakel-kur! Hehe... En riktigt mappning däremot kan mycket väl ge bortåt 15hk kanske! ;) Du hittar Köhler´s chip hos Lennart Köhler i Falkenberg. Kommer inte ihåg hans nr just nu men sök på eniro eller nåt! :) |
|
|
Hejsan.. Vad jag tycker så fungerar inte det med chip eller open air filter eller byte avgassystem så bra om du vill ha mera hk i denna motor den är faktiskt mycket bra avstämd ett chip så flyttar du bara tändningen vilket INTE är att så bra..om du har en 3,8l då kan man själv ta dort spärren 250km det sitter en extra gasvajer till gasregaget en av dessa slackar man ..Jag bytte avgas på min men jag tyckte det inte blev någon skillnad man fick ett annat ljud ..så ok orginal det tycker jag var bäst ..Om trimmning så byt kammar samt chip då blir det annat(låvar jag).. |
|
Smiley© |
Min maskin har oxå rasat (ej chippad), för lite soppa som vanligt :-/ Jojje81 Du kan ju vara glad att du inte har en bränd kolv som jag har, har för mig att det är det vanligaste med dom när dom rasar, det blir ju så när dom går snålt. Så en bränd ventil känns ganska milt tycker jag, ja det e ju inte kul det heller iofs. Själv så håller jag på byta maskin nu, den måste kollas upp så den inte går snålt å rasar den oxå. Jag funderar på att montera in en bredbandslambdamätare i bilen så man har lite koll iaf. /Thomas |
|
Marie - Har du själv testat med chip, filter och avgass på din? Avgass förstod jag att du prövat men... :P Visst är det en grymt välstämd motor från fabrik men det finns inte nåt som inte går att förbättra. ;) Nu kommer jag säkert få varenda person på mig men chip gör skillnad! Det gjorde det iaf på min... Sen om jag haft tur eller inte vette fasen men. Har även kört tester mot en original M5 3,8 med ca 17.000 mil på mätarn (min har ca 25.000 mil) och det var skillnad på bilarna... Min drog sakta ifrån hela tiden. Visst blir det betydligt större skillnad med nya kammar och en riktig mappning! Ingen tvekan om det... Men så länge man har koll på soppan är chip helt klart en helt ok lösning! Enligt mig alltså... :) Smiley© - Jäkligt trist o höra! Var det "bara" en kolv som brände? Vad fick du ge för den nya motorn? Bredbandslambda är en helt klart vettig investering för oss med S38B38! Då ser man ju direkt om det börjar gå snålt... Kanske ska gå ihop ett gäng o beställa så vi kan få mängdrabbat? :) |
|
Smiley© |
Laguna Ja det är jävligt trist eftersom jag bara hann köra 300-400 mil på sin höjd efter att jag köpt bilen, körde 2 månader förra sommaren, sen har den bara stått. Ärligt talat vet jag inte om det bara är en kolv som är bränd, men jag antar det för bilen är fortfarande "rätt" pigg fast den floffar å poffar, så jag tror inte att det är fler brända kolvar. Jag river väl isär gamla motorn nångång när bilen går sen. 20 papp fick jag ge för en helt komplett snurra, hoppas att den får ett längre liv. Ja bredbandslambdan är bra, men har en stor nackdel egentligen, den ser inte om EN cylinder börjar gå snålt. Men man kan ju inte köpa avgastempmätare och knacksensor som skulle vara ett mycket säkrare skydd, det kostar alldeles för mycket. Den tempmätare jag har hittat för 6 cyl kostar runt 10 papp, så det får nog bara bli en bredbandslamba. |
|
Fy faan... Hoppas som sagt att den nya håller betydligt längre! Inte kul o behöva köpa nya motorer hela tiden... :/ 20.000:- var ett ganska schysst pris! Iaf med tanke på att en utbytes från BMW går lös på över 100.000:-... :) Du tror inte det kan gå att bygga om en APC-box från en gammal SAAB 900T då? Vet många traktor-åkare (läs volvo-åkare :P) som byggt om dessa boxar för att få ett bättre skydd mot spikningar. Vore ju jäkligt nice men troligtvis är det nog jävligt svårt med tanke på att man får två cyl. till att koppla in på boxen jämfört med SAAB:n... :/ |
|
|
Där ser man ennu en rasat maskin.. Var ska detta sluta?? Smiley@ Jävligt trisst e det oavsätt vad som händer.. man kan ju fortfarande inte köra me bilen för d... :( Var köpte du den nya motorn?? Det var riktigt bra pris ju.. Kostade ju ca lika mycket som dom vill ha för att laga min topp.. Mvh Jojje |
|
Smiley© |
Laguna 20 papp kanske e ett bra pris, men det är lite tungt att direkt lägga det på en ny motor på en bil man just köpt. Men men... Ja hoppas kan man ju alltid, men ligger felet i bilen så kan ju hur många motorer som helst rasa, t.ex. om felet ligger i soppapumpen. Så jag ska försöka kolla upp den nya motorn så mycket som möjligt sen. APC vet jag inte vad det är :-/ Jojje81 Jag köpte motorn här genom Powerbörsen. Jo men i dina 16 papp så ingår demont och mont, det gör det inte i mina 20 papp så jag håller på skruvar för fullt nu (skulle gjorts i vinter egentligen). /Thomas |
|
Smiley© - Självklart är det en jäkligt tråkig o tung utgift! Spelar nog ingen roll om man så hade hittat en motor för 5.000:- eller om man haft bilen i 10 år... Lika trist ändå... Självklart känns det tyvärr extra i ditt fall. Man kan ju alltid satsa på en större pump, lite större spridare, något högre bränsletryck osv. APC är ett system som SAAB använde/använder(?) för att slå av laddtrycket om motorn skulle börja spika. Har för mig det sitter några slags sensorer som lyssnar av motorn för att upptäcka spikningar. Säkert nån annan som kan detta bättre än mig men... :P |
|
Smiley© |
Laguna Det borde räcka med något högre systemtryck tycker jag, för jag hoppas att pump och spridare inte jobbar på typ 97% av kapaciteten. Skulle ju vara skönt att veta vad det berodde på att min maskin rasade, det hade ju kännts lite säkrare för nya maskinen då. Det finns ju färdiga knacksensorer att köpa, men som vanligt kostar dom väl en bra slant kan jag tänka mig. Måste börja forska lite i vilken bredbandslambda man ska köpa + om det går att använda sig av original lambdan eller om man måste montera dit en extra. En fråga är ju oxå var man ska sätta mätaren, tycker det e dåligt med lämpliga platser. |
|
Smiley Ja det e sant.. du måste fortfafande skruva me din för 20 när min e färdig för 16.. Men jag tror att jag hellre hade köpt en ny motor å sen byta.. så extremt jobbigt kan det ju inte vara om man e lite händig :) Och sen har man ju två motorer att leka me :P Kanske turbo eller kompressor på den ena? hehe Hur stor e mätaren till lamdan då? Mvh Jojje |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.