|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hallå alla... ja varför, varför, varför,... kunde den inte bara funka istället. Jag har precis fått klart min dubbelturboinstallation på en 525 E34. Men det är såklart en massa fel på allt. Först så ville den inte gå alls, men det var bara jag som hade kopplat in den nya Malpassi bränsletrycksregulatorn helt fel, men just Det tycks funka nu. Men det verkar som om det läcker och ryker om i princip allt, till att börja med. Vevhusventilationen har jag bara en slang till ett filter, men det konstiga är att det ryker som f*n om den. och öppnar man oljepåfyllningslocket till vevhuset så kommer det rök, inte så mycke men det kommer rök. Så då måste de alltså komma in kompression/avgaser in i Vevhuset eller?? *suck Plus att det verkar bli ett välldans tryck i kylaren när motorn är varm, så fort man startar motorn (när den är varm) så bara ryker det som bara den om avluftningspluggen, om man har den lite öppen dvs. så då kommer det in kompression/avgaser där Också. *su-u-uk Annars så, förutom alla annat så rök den ner hela området i början när bränsletrycksregulatorn va felkopplad, men nu så verkar det vara bra. Den har tomgång både med och utan LMM med bränsletrycket på det minsta läget ( ~0,2 Bar tror jag) Men den vill gärna stanna när man inte gasar. Och ökar man bränsletrycket så surar den ner sig å vill inte starta alls. Plus att den visar INGET laddtryck alls, de e tvärt om vacum i insuget när man har den på tomgång å när man gasar lite, just nu så har jag bara en industrimätare som ser 0-2,5 bars tryck, men jag kände med fingret mot vacumslangen å den sög i sig luft. Borde inte turbosarna ladda så det blir TRYCK istället, även på tomgång??? Men allt e ju så konstigt, jag har bytt topplockspackning till en extra tjock ELRING packning och extratätat den med Wurth motortätmassa enligt konstens alla regler, Och det är helt nya 12:9 pinnbultar som är dragna lite lite extra. så visst de kan ju ha me de å göra men.... kan jag kanske ha glömt å plugga nån slang bara??? *önsketänkande... Kan man inte fixa det där med kompression i kylaren utan att behöva riva ner halva motorn igen??? jag behöver råd, annars, ingen som e sugen på å köpa ett nästan klart BiTurbo-projekt??? billigt... /Richard | |
|
här e lite dåliga mobilkamerabilder, Länk /Richard |
|
|
låter som en spräckt topp eller pakning. tråkigt men sant, har du provkört? den skall ha vakum i insuget på tomgång. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
får du vatten i oljan också? Antagligen har du nåt problem med packningen så du får in kompressionstryck i kylsystemet. Du kan ju prova ta komppprov så kanske du kan se vilken cylinder det är. Att du har undertryck på tomgång är normalt, det brukar inte börja ladda förrän 2-3000rpm tidigast. /Per |
|
| kolla upp dumpventilen ,,,såg ut som den var öppen på bilden,,,vet ej om bilen var ingång när bilderna togs,,,om du har luftmängdmätare eller luftmassemätare så måste dumpventilen vara stängd på tomgång annars så släpper den ut mätt luft på tomgång,,( dålig tomgång,,dör osv) | |
|
hejsan, min rök som fan i början men det släppte efter ett tag (allting är ju oljigt osv osv så det bränns ju bort) vevhusventen rykte för mig med, men igår så slutade det rätt bra, vet inte om ringarna har slitit in sig eller nått sånt, och nej du ska vara ha vaccum på tommgången INTE ladd, för att få ladd så måste du belasta motorn jag har oxå lite tryck i mitt kylsystem, men det blir oxå bättre o bättre, vi tror på nån luftbubbla eller nånting. för om det kommer in komp i vattnet så antar jag att man vet det. men annars snyggt bygge kul att se en till twinturbo :D ps. ser ju ruskigt kul ut att byta stiften =) |
|
|
hallåjj igen... okey så de ska va vacum på tomgång, de va ju i alla fall nått positivt. Annars så är dumpventilen stängd på tomgång (och på bilden me, fast de kanske inte ser ut så) men ja märkte att motorn inte ville gå när man öppnade dumpen för hand när motorn gick. Men jag inbillar mig att jag har hört andra turbobilar som kan stå å varva å få dumpen att dumpa/pysa asså innan dom har kört iväg, typ som rödljus-psykning, man står å varvar å pyser me dumpen innan man bränner iväg. Men de tycks ju inte funka så. inte på min bil i alla fall... /ja de märks att man inte har tänkt igenom alla detaljer innan man började me alla svetsningar osv, dom tre tändstiften som är närmast kupen är helt fria men dom andra tre hamnade visst bakom ena turbon och en SAMCO slang... *doh ! men du ""3riksson"", du säger att du också har "lite tryck" i din kylare. hur uppenbarar sig det?? får du det direkt från att motorn är kall eller kommer det senare när den har blivit varm?? och har du kvar termostaten eller har du kanske tagit bort den. vissa gör ju visst så för att få den svalare.... en annan grej, förvärmningen av spjällhuset, de e väll dom två slangarna som sitter på vänstra sidan om spjällhuset (om man står och tittar in i spjället när den är monterad på insuget) alltså två slangar som sitter lodrätt om varandra på samma block som slangen till vevhusventilationen sitter på. Kan man koppla fel där på nått sätt, om man växlar dom eller så, eller ska man plugga dom också??? och yttligare en sak, hur ska man ställa in bränsletrycket? finns de nån annan här me erfarenhet av en Malpassi prograssiv BTR. jag måste ju ha trycket på de minsta nästan för att bilen ska ha tomgång, men jag tänkte sen när man ska ösa på, kommer den att vara för lågt ställd då eller?... My-hy-hycke grejjer e de.... tacka veta originalbilar... /Richard |
|
|
väldigt OT men vad för mobil har du använt för att ta det där bilderna? Riktigt bra kvalite för en mobil, jämfört med vad jag sett iaf =) //Anders |
|
|
tja, de e en Sony Ericsson K700i... upplösningen är i hela 1280*1024 när man skickar över bilderna till datorn, men sen så ökade jag skärpan å drog ner dom lite, till 650 pixlars bredd, så ser dom lite bättre ut. Men visst de e helt okey för en så liten mobil. :-) /Richard |
|
|
trycket i kylsystemet är helt normalt.. så länge det inte är tokhögt. men försvinner det nåt vatten i kylaren? för är trycket FÖR högt så öppnar kylarlocket och släpper ut övertryck (i en bypass-slang) och då brukar vattnet följa med. Det som händer när du öppnar dumpen manuellt på tomgång är att motorn får i sig luft baklänges i dumpen som inte databoxen vet om= går för magert och dör.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
tja igen... om trycket e högt i kylaren ja, om ja kunde koppla det trycket som blir i kylaren till insuget så skulle jag väll ladda typ 20 Bar från 100 RPM... hehehe... de kanske e ett bra ekonomitrimm.... hehe Och vatten försvinner ju ur kylaren när det sticker iväg som ånga... men annars så vet ja inte.. Nä men grejjen är den att jag inte har lyckats fylla kylsystemet med vatten än, men visst trycket blir riktigt högt. Men den verkar inte blanda några vätskor. *knack *knack - ta i trä... Men jag får se, jag måste ställa på bilen å köra me den på riktigt så man kan se... Men det är intressant å höra om andra som har turbokonverterat samma motor och höra om deras problem. Så kom fram nu å berätta om liknande problem å gärna hur ni löste dom. /richard |
|
|
Ett mycket vackert bygge! Vad har du använt för aggregat? |
|
|
Hej! Hur har du lyckats polera insuget så där fint? Hade tänkt göra de men inte kommit på nått snabt och enkelt sätt.. |
|
|
hej... tack för det, att de va fint byggt asså, Aggregaten är BMW original Turbos, Mitsubishi TD04-11G från BMW 525TD/TDS. Tanken var från början att det skulle se så original ut som möjligt, asså inga polerade rör å blåa slangar, för det står ju med stora bokstäver på kompressorhusen "BMW" så man skulle kunna få de att se välldigt original ut, men sen så fick allt en annan vändning. Nu i efterhand så skulle jag Inte ha valt samma aggregat... Och hur jag fick insuget så blankt, först grovt sandpapper sen finare och finare och finare sandpapper, sen Autosol polerglansmedel. :-) plus en välldans massa timmar... jag tror inte att det finns ett "snabbt" och "lätt" sätt,... det tar tid, och desto mer tid man lägger ner ju snyggare blir det. nog... /Richard |
|
| vart skaffar/handlar du de blåa "slangarna"? | |
|
tja... jo dom blåa SAMCO slangarna skaffar man lätt lite var stans.... jag köpte mina på street-performance men sen finns ju exakt samma slangar till nästan exakt samma pris på t.ex G.E.T Motorsport eller Alutech m.fl... Men dom e j*vligt dyra, oförskämt dyra igentligen. men det är välldigt praktiskt när dom finns i så många olika dimentioner och med olika böjar och så. men priset är nästan som ett skämt om man ska ha många slangar. Det kostar att ligga på topp helt enkelt... /Richard |
|
|
Hur har ni löst problemet med laddtryck i bromsservon? //Subidius |
|
| man använder orig backventil:) | |
|
Jaså det sitter orginal på m20b25 med? //Subidius |
|
| Jepp | |
|
hur visar sig laddtryck i bromsarna? www.535twinturbo.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.