|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Väljer man coupe så väljer man att sticka ut lite försiktigt på ett snyggt sätt.Personligen tycker jag t.ex E46 coupe är en fantastik skapelse jämfört sedanen/touringen. mvh |
|
|
Player! Enligt Autopowers modellguide har dom samma prestanda, sen är väghållningen och vridstyvheten bättre i coupén. Jag läste någonstans att det enda som var lika på e46 coupe och sedan var dörrhandtagen och emblemen. BMW CS #5206 |
|
|
Christer: Sedanen är vridstyvare än coupen tyvärr. De beror iof mycket på om den har fällbart baksäte eller inte. Prestandan är däremot väldigt snarlik. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Vidstyvheten är väldigt marginell, dock är sedanen vridstyvare. Jag tror det finns en anledning till att M-modellen endast kom i coupéform. |
|
|
Anledningen, var då brist på köpare av M3 Sedan? Mvh Stephan |
|
|
Jag tycker det handlar om utförande. Men när det gäller E36 tycker jag coupén är så vanlig och uttjatad, så jag tycker det är kul när man ser en riktigt fin sedan. M3 GT är dock underbar :) E46 tycker jag är snyggast i coupéutförande. Tidiga sedaner med elipsoid-fälgarna (stavning?) tycker jag ser lite sunkiga ut... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Stephan735i: Av samma anledning att 911 och Ferraris inte har fyra dörrar. | |
|
Ähum.... M5. Ferrari och Porsche gör endast 2 dörrars coupeér/cabbar (förutom Cayenne), BMW har en lång tradition av 4 dörrars sportsedaner... Jag tycker själv att E36 M3 Limo ser sportigare ut än coupén, som i mitt tycke mer ser ut som en GT-vagn... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Olof: Jag menar att det finns en tanke varför E46 endast gjordes som coupé. Att BMW har traditioner från att göra sportiga sedaner är det ingen tvekan om, speciellt större sådana. Men hade du kunnat tänka dig att BMW skulle ha kunnat göra tvärt om med E46? Dvs bara släppa en M3 sedan? Finns inte en chans. Att skippa sedanen däremot är väl okej. Kundkretsen förväntar sig en tvådörrars. En klassisk "sportvagn" har två dörrar. E36 sedanen är snygg, men kunderna föredrar coupén vilket också syns i försäljnings statistiken. |
|
|
Jag hade gärna haft en E46 M3 :) Men du har kanske rätt... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Om nu anledningen, var att sportbilar inte har 4-dörrar, hur tänkte då BMW med E36, och kommande E90? En av BMWs konkurrenter, skippade Coupen till förmån för Sedan och Avant, nämligen Audi med sin S4, trots att S2 Coupe sålde mest, av S2:orna, och det fungerar för dom. Det jag tycker är tråkigt är att BMW inte bemödade sig att ta fram M3 E46 Sedan/Touring och M5 E39 Touring, nu tappar BMW dom bollarna till Audi/MB, vilket är både synd och onödigt, jag hade velat ha en M3 E46 Sedan!, samtidigt som jag även gillar variation, så alla versioner i alla karosser är min ståndpunkt. Mvh Stephan |
|
|
Acey: Marginellt skulle jag inte påstå. Jämför E46 sedan utan fällbart säte med e46 Ci där fällbart säte är standard. sedan w/ fold down seats 13,000 N-m/deg = 9589 ft-lb/deg sedan w/o fold down seats 18,000 N-m/deg = 13277 ft-lb/deg coupe w/ fold down seats 12,500 N-m/deg = 9220 ft-lb/deg Man kunde ju tro att Sedanen var mer vridstyv än coupen pga B-stolpen men så är inte fallet. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan: Men vem kör runt utan fällbart säte idag? Då kan man faktiskt lika gärna köpa coupén eftersom utrymmet bak blir värdelöst. Men visst, utan fällbart baksäte är sedanen påtagligt styvare. Stephan735i: Det beror på att Audi inte haft en renodlad coupé i sitt modellprogram på ganska länge. Att endast göra en ny S2 utan några andra kopplingar till modellprogrammet är inte lönsamt. Men det verkar ju vara en ny audi-coupe på gång. Såg läcker ut enligt skissbilderna. Som jag ser det så tror jag inte BMW har tappat nämnvärt till Audi/MB, däremot så kan man tycka att det är ett misstag att inte göra en M5 Touring. Det verkar komma en i e60 form. Kan säkert komma en E90 Sedan M3 också. |
|
|
Jag har hört att coupén skulle vara vridstyvare, men wendtan har väl rätt som vanligt, siffrorna talar sitt tydliga språk. BMW CS #5206 |
|
|
Coupe´n är snyggast men 200kg för tung. Valde en sedan av praktiska skäl. Wendtan. kommer du till putsträffen i Stokkkkholm? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.