|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad är fräschast, coupè eller sedan? Skulle vara kul att höra vad lite bmw ägare tycker. sjävla kör jag en sedan bl.a. för att slippa fälla storlarna hela tiden... hs99maby | |
|
Jag föredrar helt klart sedanen av E46, av följande skäl: + lägre ljudnivå + lättare att utnyttja baksätet + snyggare dörrsidor på sedanen + billigare i inköp - snyggare exteriör på coupen, men det betyder väldigt lite för mig, jag sitter ju i bilen mycket oftare än ser på den utifrån |
|
|
Jag har haft åtsklilliga 3-seriesedaner (E30, E36 och E46) och en Coupe (E46). Håller i stort med Nockenwelle, sedanerna har lägre ljudnivå och är avgjort mer 'praktiska' utan att man behöver göra avkall på vare sig prestanda, vägegenskaper eller komfort. Coupen är dock fan så mycket snyggare (i alla fall E46, när det gäller E36 tycker jag det kan kvitta), och har man sällan passagerare i baksätet kanske bekvämligheten med 4 dörrar är mindre viktig. /// Gunnar E. |
|
|
En detalj, jag gillar med Coupe är, dom karmlösa dörrarna, i övrigt föredrar jag Sedan, men den detaljen, gillar jag så pass att, det enskilda exemplaret skulle få avgöra, om det skulle bli Sedan eller Coupe, om jag vore ute efter en E36 eller E46. Mvh Stephan |
|
|
gäller det E-46an är det ju som att välja mellan äpplen och päron det är ju två helt olika världar. cupen är ju en sportchassie sedanen familjechassie. Sen är det ju upp till var och en vad man skall ha bilen till. Men frågan var ju vem som var fräschast. Då är man väl blind om man tycker sedanen är läckrare än cupe´n men smaken är som baken.. som vanligt kör man sedan för att man måste cupe´n för att man vill mvh |
|
|
Att coupén är snyggare är det väl ingen tvekan om, sen vilken man gillar bäst beror vad man ska använda bilen till. Jag åker sällan mer än 2 i bilen, behovet av baksäte är minimalt. Därför är coupén mitt val. |
|
|
Coupen tycker dom flesta? Är snyggare än vad Sedanen är men alla tycker inte det, som exempel kan jag nämna att jag föredrar E23 framför E24, något som inte är så vanligt?, Gällande M3 E36 tycker jag ärligt att Sedanen är snyggare än vad Coupen är, det är samma sak gällande Audi S2, Sedan mycket snyggare än Coupe, med Avanten som tvåa, övriga E36/E46 har jag inte riktigt definierat, vilken version jag föredrar. Mvh Stephan |
|
|
Acey: Jag håller inte med dig där, jag tycker att sedanen och touringen är betydligt snyggare än coupen. |
|
|
Sedan ( och gärna Lang när det gäller 7 serie....) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Precis som Acey så åker jag mycket sällan fler än 2 i min bil så jag störs inte så mycket av att fälla sätena. Men ibland så känner jag att man skulle vilja ha mer packningsutrymme, men då tror jag knappast det skulle räcka med att endast byta till sedan, då blir det nog touring. Min åsikt är iaf att coupén är snyggare :-) | |
|
Ingen som tycker det är jobbigt med bältena så långt bak som de hamnar i cupe'n? Jag som är lite stressad tar ofta på mig bältet i farten och det är lite besvärligare när man börjar bli gammal och stel ;) |
|
| Är inte coupedörrarna på E46 längre än sedanens? I mitt p-garage på jobbet får jag ibland använda skohorn för att komma i och ur bilen. Vågar inte tänka på hur det skulle vara med en längre dörr. Sen är coupen snyggare, inget snack om saken. Jag som är ljudallergiker uppskattar dessutom allt som sänker ljudnivån i en bil. Bara en sådan sak skulle kunna få mig att avstå från en coupe, för att inte tala om att hålla rent efter två ungar som kliver i o ur bilen utan egen dörr. | |
|
BjörnB: Bara när jag ska från gymet, men då kan jag ibland t.o.m tycka att kopplingen är tung att trycka ned ;) (Nice bil du införskaffat btw) |
|
|
Det verkar som att de allra flesta tycker coupe-varianterna är snyggare än sedanerna. Eftersom det ändå säljs en hel del coupeer, av modeller som finns i både sedan- och coupeutförande, trots coupeernas högre pris och i vissa avseenden sämre praktiska egenskaper och komfort, undrar jag varför uteendet kan väga över. Vari ligger den stora glädjen med en snygg exteriör? När man kör bilen ser man inget av den, däremot interiören ser man i stort sett hela tiden. Parkerar ni bilen i vardagsrummet, eller kan ni ha den parkerad så att den syns från något fönster i bostaden? När glädjer ni er åt bilens snygga exteriör? Lite tillpetsade frågor, vi får se om någon nappar. |
|
|
Kan inte påstå att jag står och beundrar min bruksbil som inte ens är en BMW (hemska tanke). Å andra sidan är det inte så viktigt hur interiören ser ut håller. Coupe som bruksbil är för mig uteslutet. Viktigare är att bilen låter som den ska och är smidig att köra. Rymmer det som ska med i form av personer och packning. Med de entusiastbilar jag haft de senaste åren är det helt annorlunda. Designen varit en (av flera) viktiga egenskaper. Både interiör och exteriör. Letade 325im ett tag, 2-d var ett krav pga design och inget annat. Knallar man ner i garaget och fixar lite så kan man gärna stå och bara titta en stund också ;) |
|
|
Nockenwelle: Okej, då tycker jag vi bygger en skoda octavia till dig med e46 interiör. De måste ju vara den optimala bilen :) Jag skulle vilja se dig tvätta bilen utan att se bilens exteriör. Det är ändå något den normala entusiasten gör en gång i veckan. Jag personligen kunde konstatera att sedanen var lite småful ur vissa vinklar, Lite klumpig och vågar jag säga gubbig, helt enkelt. Om du tittar på interören hela tiden när du kör bil så tycker jag du skall tänka om :) Jag vågar påstå att min min coupe är mer praktisk än min fd sedan med icke fällbart säte. Den var totalt hopplös att lasta i. Coupen är annars lite bullrigare, något sämre komfort och mer opraktisk rent generellt om man tittar till de 2 dörrarna. Däremot är den MYCKET vackrare, sportigare, roligare, mer påkostad detaljmässigt vilket även speglar priset. Okej att baksätet är lite avigt att ta sig in i, me när man väl sitter där så tycker jag det fungerar lika bra som i sedanen. Storleksmässigt tror jag skillnaderna är väldigt små. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan, om det skulle medföra några fördelar på andra plan att få E46 egenskaper inpaketerade i Octavia-karossen så skulle det kunna övervägas. Just tvätten är ett av de tillfällen då jag gläds åt bilens yttre, i alla fall lite grann, men trots att jag har bor i villa, har eget garage, rejäl garageuppfart och egen högtryckstvätt tvättar jag knappast bilen oftare än varannan vecka och då och då lämnar jag bort bilen för tvätt. Men idag skall jag tvätta (körde på lerig grusväg igår). Min fråga skall inte tolkas som att jag tycker de som värderar bilens exteriöra utseende högt gör fel. Jag har bara svårt att förstå det, och tycker det skulle vara roligt att få någon sorts bild av detta. |
|
|
Apropå det som BjörnB och Mr Shhh påpekar om långa dörrar på Coupén, så är även det en detalj till coupéns praktiska nackdel. Bältet sitter avigt långt bak och är jobbigt att nå när man ska sätta på det, även för mig som har långa ben och sitter ganska långt bak. Och på trånga parkeringsrutor är det ibland skitjobbigt att tråckla ut magen mellan dörren och ryggstödet... å andra sidan undviker jag i möjligaste mån att parkera på trånga ställen, pga den överhängande risken för dörruppslagsbucklor. Däremot funkar i alla fall E46-coupen hyfsat att lasta i, med det fällbara baksätet - fast en sedan med fällbart baksäte (det har väl nästan alla E46 eftersom det ingår i komfortpaketet?) är ännu mer praktisk eftersom det går att lasta genom bakdörrarna också. Jag vill nog hävda att utseendet, och i viss mån den högst subjektiva känslan att Coupén är 'sportigare', är enda skälet att välja en Coupé framför en sedan. Och för många är det tillräckligt... /// Gunnar E. |
|
|
Man har blivit lite färgad av att kollat för mycket på standardbilsracing typ STCC och ETCC. Tycker därför att sedanen e36/e46 ser mer sportig ut. Men visst har coupe'erna snyggare linjer. |
|
|
Nog valde jag bil efter hur den såg ut inte hur många matkassar jag kunde lasta i. ett ex: på min lilla väg där jag bor ståt det två E-90:or 325.or jäkligt snygga väckte stor uppmärksamhet hos grannarna. när jag för en vecka sen kom hem med cabben 46:an så verkade uppmärksamheten på de nya 90.orna som bortblåst rätt kul att se och jämföra de båda versionerna på nära håll. och det är bara att hålla med en viss mr wendtan 46:an är fan så mycket snyggare .(Ursäkta). eftersom jag har hardtop tror de att det är cupé jag har skall bli kul att se deras min när man cabbar ner... (då kan man snacka om dåligt lastutrymme) mvh |
|
| Det är väl ändå så att coupe´n ser sportigare ut visuellt. Dock är det lite diffust, sedanen har nämligen bättre prestanda. Coupe´n är tyngre. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.