AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.672

Bästa batteriet?

Sida 2 av 2
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Jag har konstaterat att mitt batteri inte är i toppskick. Laddar ur om jag står med dörrarna öppna och grejar ett par timmar. Startar knappt om jag kört värmaren i 10 min, fick vänta 5 min så gick det.

På lokala BMW-verkstan erbjöd de vanliga batterier 80 Ah för 1250 kr och 90 Ah för 1450 kr. De hade även ett AGM-batteri (glömde fråga om kapacitet) för 2600 kr, plus att jag måste in för att programmera om datorn i bilen för högre laddspänning.

Jag har tänkt använda värmaren en hel del och det kan bli en del korta körsträckor (veckopendlar til jobbet så jag kör bara långt i början och slutet av veckan).

Kommer ett AGM-batteri fixa att köra värmaren i 5 dagar med korta sträckor om det laddas fullt under helgen? I så fall tycker jag det skulle vara värt pengarna, eller är det att kasta pengarna i sjön?

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Man skulle behöva veta exakt vilken förbrukning värmaren har. AGM-batteriet lär inte ha så mycket högre kapacitet, kanske 100Ah. Det kan funka en eller två veckor, kanske längre men på lång sikt skulle jag absolut rekommendera stödladdning med en extern laddare då och då.

FP
Er
216
Erik N
Tack för svaret Folke! Under veckorna när jag är borta och jobbar har jag i allmänhet inte möjlighet att ladda, men vill gärna kunna använda värmaren. På helgerna när jag är hemma kan jag ladda, fast det kanske räcker att jag kör 25-30 mil hem för att ladda fullt?

Batteriet som sitter i är ett Varta 90 Ah vanligt, undrar om det suttit i sen den var ny....?

Funderar på att köra på ett AGM, har AGM och GEL i båten och gillar dessa. Eftersom jag ändå bara har eluttag hemma funderar jag på att hoppa över montering av elektrisk motor- och kupévärmare, kan lägga de pengarna på batteriet istället.
Jag har en Batt-Meter i båten, egentligen skulle man ha en sån i bilen också... Länk

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Er
216
Erik N
När jag kontaktade återförsäljaren igen visade det sig att uppgiften jag fått om omprogrammering i bilen inte stämde, det behövs bara på nyare bilar. Man visste inte säkert vilken kapacitet batteriet har, 100-110 Ah trodde man. Jag beställde iaf ett och ska hämta i morgon, till det facila priset 2645 kr. Nästa vecka ska det hårdtestas med värmaren! :-)

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
25-30 mils körning ger ett gott tillskott men det är tiden totalt upp till c:a ett dygn som ger full uppladdning. Kan behövas om man tömt ur mycket under veckorna men man får nog provköra under en period för att se osv. Helt riktigt att "tankmätare" för batterier är ett händigt instrument. Battmeter, Battman osv är några modeller, ganska vanligt i båtar, husvagnar, husbilar, eltruckar, elektriska rullstorlar, golfbilar osv men sällan i vanliga bilar. Egentligen behövs bara en strömshunt och lite elektronik, lämplig display och processorkraft finns redan i så gott som alla bilar idag, t.ex färddator, MID, naviskärm osv.

FP
Er
216
Erik N
När jag kom för att hämta mitt batteri visade det sig att de fått fel från leverantören, vanliga batterier istället för AGM. Nu dröjer det tills nästa fredag innan jag har möjlighet att hämta batteriet :-( tur att det har blivit mildväder....

"Egentligen behövs bara en strömshunt och lite elektronik, lämplig display och processorkraft finns redan i så gott som alla bilar idag, t.ex färddator, MID, naviskärm osv."

Jo... shuntar finns att köpa löst på stället jag länkade till, men jag tror inte ett sådant ingrepp vore något för mig.... Jag har visserligen byggt om stor del av elsystemet i båten, och kopplat in Battmeter... Men det du beskriver Folke låter för mig som det inte bara kräver en hårdvaruinstallation utan även någon form av mjukvara som ska göra beräkningarna, och till råga på allt ska man få in den i datorn i bilen :-) (synd att det inte finns smileys här...)
Det låter lite överkurs för mig, men om du lägger upp en fin GDS-instruktion kanske jag vågar prova....*ler*.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Vad jag menar är att det skulle kunna finnas utan större kostnad i många bilar eftersom hårdvaran redan finns. Tyvärr inget man kan fixa i efterhand, jag var lite otydlig där, det blir till att köpa nåt färdigt.
Som strömshunt kan man t.ex använda någon av huvudkablarna som redan finns mellan batteri och startmotor/elcentral eller mellan batteri och chassie, Det finns exempel på de som kalibrerat in (det lilla) spänningsfallet i dessa och tar in värdet i en liten display med processor.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.